Marketing
Piero Sestak: Neděláme “marketing pro markeťáky.” Společně nabízíme smysluplná řešení, která podpoří business našich klientů
V roce 2015 spoluzaložil kreativní digitální agenturu Story TLRS, která se za pět let rozrostla do komunikační skupiny Near&Dear Group. Nyní je její Managing partner. V rozhovoru s Pierem jsem ho vyzpovídal, jaké byly začátky jeho podnikání, co dokáže komunikační skupina, jaké výhody poskytuje vztah s influencerem v rámci marketingu anebo jak upéct nejlepší chleba.
Před čtyřmi roky jste říkal, že byste chtěl mít obrat firmy kolem 40-60 milionů, což se Vám v minulém roce povedlo. Jaký je další cíl?
Vzhledem k tomu, že je Near & Dear velká firma, trochu jsem tušil, že obrat tuto hranici překoná. Teď bych chtěl, aby se skupina po povedeném startu rozvíjela dál. Chci naše uskupení rozšířit o další agentury a investovat do nadějných startupů, které vezmeme pod naše křídla. Novým cílem je se obratově dostat na konsolidovaných 250 milionů. Je to o něco větší výzva, ale to číslo se mi líbí a věřím, že na to společně máme.
Jak covid ovlivnil fungování Near Dear Group? Ukázal Vám, že některé věci jsou dělat i lépe?
Pandemie covid-19 ovlivnila naše fungování ve větší míře pozitivně. Nový trend přesunout segment podnikání do digitálního světa hraje v náš prospěch. Už před pandemií jsme byli otevření home officu, takže to pro kolegy nebyl žádný problém. Co ale všem ve firmě chybělo, byl osobní kontakt a pracovní prostřední, online to prostě není ono. Momentálně máme v plánu držet alespoň částečný home office, ale chceme se také pravidelně setkávat v kancelářích a řešit pracovní záležitosti na jednom místě.
Co vlastně taková komunikační skupina dokáže?
Jsme schopni odbavit prakticky cokoliv v rámci marketingu, brandingu, social media, PR, webového vývoje, audio a foto produkce. Nápad na projekt, který je ještě v zárodku, postupně procházejí jednotlivé týmy odborníků, kteří vědí, co s tím dělat a jsou schopni zákazníkovi předložit hotový návrh.
Jaké je to řídit tak velkou komunikační skupinu?
Jsem obklopen lidmi, které baví jejich práce, je na ně spolehnutí a lidsky si rozumíme. Co víc si přát, jsem za to vděčný. Každopádně já reálně neřídím skoro nikoho, ani to není moje ambice. Každá agentura ve skupině má vlastního šéfa, který je za ni zodpovědný. Jsem v tomto ohledu v roli parťáka při řešení strategií nebo nárazově vypomáhám, když je potřeba. Mám malý interní tým, který zajišťuje HR, finance a nové příležitosti pro skupinu a agentury v ní.
Při svých studiích otevřené informatiky na ČVUT jste založil digitální agenturu. Jaké to bylo, je něco co byste udělal jinak?
Založení digitální agentury při studiích bylo velmi náročné a intenzivní. Byl jsem nonstop v jednom kole. Ještě ke všemu agentura nebyla mým prvním projektem a prezenční studium bylo těžké. Měl jsem si to naplánovat tak, abych nejdříve dokončil bakalářské studium a pak rozjel agenturu. To se mi ale nějak nepovedlo a v jednu chvíli jsem se musel rozhodnout do čeho se pustím naplno. Přednost jsem dal podnikatelské příležitosti a rozhodně toho nelituji!
Co podle vás nesmí chybět kvalitní kampani?
Porozumění cílové skupině.
Co vnímáte v rámci oboru jako svou nejsilnější stránku?
Můj primární cíl je podnikání, nikoliv marketing, jako je to ve spoustě menších nebo i podobně velkých firmách z našeho odvětví. Všichni se ženou za odbornou částí a nikoho už tolik nezajímá podnikání samo o sobě, firemní strategie, čísla, procesy, růst a spoustu dalších pro mě zajímavých činností. Nastavený mindset se pak přenáší dál v rámci skupiny, díky tomu jsme naladěni na stejnou vlnu a jde nám víc o samotný úspěch podnikání našich klientů a neděláme tak “marketing pro markeťáky.” Společně nabízíme smysluplná řešení, která podpoří business našich klientů.
Piero, ztotožnil byste se s tvrzením, že televize je mrtvé médium, Facebook pro boomery a Tiktok budoucnost?
S tím bych se neztotožnil. Naštěstí mám vedle sebe spoustu lidí, kteří jednotlivá tvrzení vyvracejí. Já osobně se spíš ztotožňuji s tím, že roste míra pasivního trávení času před obrazovkami a ten se rozprostírá do více platforem, jejichž existenci a relevantnost pro dané publikum musíme respektovat a vhodně tak volit složení media mixu.
Jak vnímáte důležitost Instagramu pro značky, je to v dnešní době must have?
Nelze to obecně říct o všech značkách, ale ve většině případů, kdy tvoříme strategii komunikace, dokážeme vymyslet, jak v rámci firemní komunikace Instagram dobře využít. Pokud je značka B2C a prodává online, tak je to jednoduché a nejspíš to bude jeden z dalších brand awareness a prodejních kanalů, pokud je to B2B společnost, tak Instagram může například sloužit velmi dobře pro tvorbu a prezentaci jejich firemní kultury a lepší hiring.
Piero, jaký máte názor na influencer marketing a jaké je to mít za partnera influencera?
Určitě je to jeden z možných marketingových kanálů, který dokáže přinést skvělé výsledky, tedy pokud se dobře vymyslí a exekuuje. V rámci influencer marketingu bych řekl, že je nejzásadnější logické a přirozené propojení cílů kampaně propagované služby nebo produktu s dlouhodobým obsahem influencera a skladbou jeho fan base. Mít za partnera influencera je z odborného pohledu určitě pozitivní. Jako jeden z mála vidím do detailu výsledky z různých forem placených spoluprací, a tak vím, že to dokáže přinést nejen hezká čísla v rámci brand awereness, ale i reálný obrat pro klienty.
Vzpomínáte si na Vaše začátky v marketingu, bylo těžké vzdělat se v oboru?
Agenturu jsme naštěstí rozjeli ve třech, nebyl jsem na to tedy sám. Oba společníci byli z reklamní branže a já předtím dělal firemní weby jako freelancer, díky našim zkušenostem to nebylo tak drsné. Na úplných začátcích jsme si nemohli dovolit platit dalšího člověka, takže jsem chvilku dělal i project managera. Díky tomu jsem se postupně všechno naučil. Dlouhodobě se ale snažím obklopovat lidmi, kterým věřím a daným odbornostem rozumí více než já. Rozvoj skupiny je pak o něco snazší.
Kde čerpáte inspiraci (knihy, lidi, firmy)?
Inspiraci nejvíc čerpám z odborně zaměřených knih. Zajímavé nápady pak rovnou testuji v reálném podnikání nebo se o tom bavím s kamarády. Při sportování si občas pouštím i odborné podcasty. Nesnažím se ale mermomocí vymyslet něco převratného, spíše chytře pospojovat to, co už někde funguje.
Na co jste z Vaší dosavadní práce nejvíce pyšný?
Na to, že jsme od úplné nuly dokázali vybudovat něco, co reálně živí a baví skoro 75 lidí. Ještě k tomu skupina prosperuje, stále se rozrůstá a na trhu je dlouhodobě kompetitivní.
Story TLRS dělalo nový vizuál webu Fakulty sociálních věd. Jak se Vám s fakultou spolupracovalo?
Podle toho, co se ke mně dostalo za informace od našeho týmu, který se na webu podílel, to byla doposud jedna z nejpříjemnějších spoluprací. Vše proběhlo podle plánu a s výsledkem byli všichni spokojeni. S fakultou i nadále spolupracujeme.
Jak zvládáte work-life balance?
Dobře. Musím si ale pečlivě hlídat svůj čas a velmi chytře s ním nakládat. K tomu mi pomáhá dlouhodobý osobní plán skládající se z několika částí, kterými jsou životospráva, znalosti, pohyb, psychika a rodina. Každá část mého života má nějakou svou energetickou a časovou náročnost. Sám pak poznám, kdy to všechno zvládám a kdy ne. A to se snažím vybalancovat.
Na Vašem webu se najde i recept na domácí chleba, kde se tam vzal?
Je to trochu mimo téma, ale jelikož se jedná o můj osobní web, tak si tam dávám i takový mix toho, co mi přijde zrovna vhodné a užitečné. V prvním lockdownu jsem se totiž dal do pečení domácího chleba a udržování kvásku. Sdílel jsem to i na Instagramu, kde se mi hned ozvalo několik lidí, s tím že chtějí recept, proto mi přišlo užitečnější sepsat recept a ten posléze nasdílet všem najednou. Zrovna nedávno jsem si říkal, že to už smažu, ale pak jsem si řekl, že by se ještě někomu mohl hodit.
Jak citovat tento článek?
TRPKOŠ Jan. Piero Sestak: Neděláme “marketing pro markeťáky.” Společně nabízíme smysluplná řešení, která podpoří business našich klientů. Štěpán Sukdol editor. In: Markething [online], 2021. Dostupné z: https://markething.cz/Piero-sestak