Connect with us

Komunikace

Kampaň sem, kampaň tam

Volby do poslanecké sněmovny se blíží a republiku ze všech stran bičují vlny politického marketingu. Některé subjekty vsadily na silnou kontaktní kampaň, některé konečně expandovaly do digitálního prostředí a některé si v létě zkrátka udělaly dovolenou. Ať už ale koukáme jakýmkoli směrem, je jasné, že v letošních předvolebních kampaních si nikdo nebere servítky.

Vzhledem k tomu, že se pomalu blíží volby do poslanecké sněmovny, které jsou naplánované na 8. a 9. října, jsme si pro vás připravili přehled předvolebních kampaní sedmi nejsilnějších politických stran a koalic. Výběr subjektů proběhl na základě srpnového volebního modelu agentury Kantar.

ANO

Koláž vizuálů a fotografií z kampaně hnutí ANO / Zdroj: Facebook ANO

Hnutí ANO přešlo od bílých košil k modrým rolákům a představilo nový slogan Až do roztrhání těla! Kromě billboardů je možné na slogan narazit i v krátkých videích na YouTube a v premiérově pořadu Čau lidi. ANO během léta rozjelo masivní kontaktní kampaň, na kterou vyrazilo například s vlastním zmrzlinářským autem. Akce se ale nesetkala s úspěchem například v Průhonicích u Prahy, kde spolek Milion chvilek pro demokracii zaplnil místní náměstí křížky, kterými chtěl upozornit na oběti pandemie. Na místo následně dorazili odpůrci protikoronavirových opatření a po tom, co na premiéra přistála taška plná vajec, vypukl na náměstí konflikt s policií.

Samotného lídra strany tedy můžeme potkat na autogramiádách jeho knihy Sdílejte, než to zakážou, ve které představuje svou vizi pro obnovu ČR po pandemii koronaviru či kritizuje opoziční strany. Kritiku směřuje zejména na koalici Pirátů a Starostů, kteří si tuto pozici vysloužili prvním místem v jarních průzkumech. Dále se pak kriticky vyjadřuje ke tvoření koalic. „Kandiduju naposledy. Poslední šance volit Babiše,“ píše mimo jiné v závěru volební publikace premiér Andrej Babiš.

Spolu

Koláž vizuálů a fotografií z kampaně koalice Spolu / Zdroj: Facebook Spolu21

Pravicová koalice vsadila u svých vizuálů na jistotu. Jednoduše sděluje, kdo koalici tvoří a proti komu stojí. Trefou do černého je využití sloganu Až do roztrhání těla!, které používá hnutí Andreje Babiše. Koalice Spolu ve svých příspěvcích a volebních spotech často zmiňuje slušnost jako svou stěžejní hodnotu. Tomu ovšem nijak výrazně nepomohla fotografie Radima Ivana (ODS) močícího na billboard hnutí Přísaha.

Radim Ivan močící na billboard hnutí Přísaha / Zdroj: Facebook Radim Ivan – pracující politik

Kde koalice naopak opravdu na jistotu nevsadila, se můžete dozvědět na jejich YouTube profilu. Tam najdete sérii stand-up komedií s politickou tématikou či zprávy s Adamem Nedvídkem. Naštěstí se trojkoalice může chlubit kvalitní kontaktní kampaní, ve které s volebním autobusem projíždí města České republiky a láká lidi na letní kino zdarma.

Piráti a Starostové

Koláž výtvorů z generátoru / Zdroj: Facebook Česká pirátská strana

ANO není jediné, které láká voliče na zmrzlinu. Tímto směrem se vydala i koalice Pirátů a STAN s ideově odpovídajícími nanuky. Malinový sorbet, který koalice zvolila, je totiž kompromisem mezi veganským rakytníkovým nanukem a oblíbeným tvarohovým Míšou, který má ovšem větší uhlíkovou stopu a obsahuje mléko. Jejich kampaň se ale na rozdíl od vládnoucí strany naplno rozjela teprve na začátku září, kdy Piráti a Starostové začali být více vidět. Tomu ovšem předcházelo ještě několik přešlapů. 

Protikorupční vizuál z kampaně Pirátů a Starostů / Zdroj: Facebook Česká pirátská strana

Například na sociálních sítích se koalice prezentovala pomocí vizuálů, které občas působily tak náhodně, že na ně byl vytvořen generátor. Dalším krokem vedle byla pak protikorupční reklama, na které byl potenciální ministr spravedlnosti Jakub Michálek vyobrazen s lasem v ruce a slibem, že s korupčními kauzami po volbách zatočí. Na sociálních sítích za to koalice sklidila kritiku a fotku následně změnila. Vizuál ale pak působil tak, že Michálek je právě ten, s kým je třeba zatočit.

Fotografie ŠVINDLbusu / Zdroj: Youtube Česká pirátská strana

Sám Vít Rakušan v pořadu Prostor X přiznává, že v kampani bylo pár chyb. Zpočátku se prý příliš soustředili na komunikaci dovnitř členské základny místo toho, aby se více věnovali sebeprezentaci. Dnes už ale kampaň nabrala jiné tempo, což dokazuje představení tzv. ŠVINDLbusu, který má sloužit jako muzeum skandálů současné vlády. Zároveň se Piráti a Starostové snaží aktivně vyvracet mýty a hoaxy, které o nich kolují po internetu.

SPD

Koláž vizuálů z kampaně SPD / Zdroj: Facebook Tomio Okamura

Svoboda a přímá demokracie letos předvádí volební kampaň, o které sní každý správný český patriot. Ve volebním tisku, který se náhle objevil v poštovních schránkách velké části populace, strana láká na Český jarmark, kde si lidé mohou koupit potraviny za férovou cenu SPD, která jde zpravidla i pod hranici výrobních nákladů. Jarmark pohádkových cen pak doprovází kamion Spďák s kandidáty, volebním programem a samozřejmě s pivem a klobásami.
Kromě kontaktní kampaně ušité na míru voličské základně strana přichází s hymnou nazpívanou Petrem Kolářem nebo se sérií vizuálů, na kterých slibuje například zachování České koruny, záruku nezavedení povinného očkování či potopení Pirátů.

Trnem v patě Okamurovi partaje stále zůstává jeho bývalý kolega a lídr Volného bloku Lubomír Volný. Ačkoli se jeho strana nepřibližuje ani pětiprocentní hranici, tak je stále přímou konkurencí SPD a s každým procentem navíc je Tomio Okamura blíže k účasti ve vládní koalici. 

Přísaha

Koláž fotografií, vizuálů a produktů z kampaně hnutí Přísaha / Zdroj: Facebook Robert Šlachta a www.prisaha.cz

Hlavními atributy kampaně Přísahy jsou slova spravedlnost a odvaha. Tato slova můžeme najít v podstatě na každém banneru, billboardu nebo třeba na merchi, který hnutí nabízí na svých webových stránkách. Přísaha se ale kromě hrníčků s obličejem Roberta Šlachty opírá také o masivní kontaktní kampaň, ve které lídr a v podstatě jediná osobnost hnutí objíždí republiku a navštěvuje i ta nejmenší sídla. 

Důvodem, proč hlavní témata hnutí a celková podoba kampaně připomíná ANO před volbami v roce 2013, je možná mimo jiné i fakt, že v marketingovém týmu Přísahy jsou údajně dva lidé, kteří spolupracovali na kampaních pro Andreje Babiše s Markem Prchalem. Toto, neprůhledné financování a nejasná komunikace s oběma demokratickými koalicemi vyvolává nad tímto subjektem jen další otazníky.  

KSČM

Koláž vizuálů z kampaně KSČM / Zdroj: Facebook KSČM

Komunisté letos zažívají premiéru intenzivnější kampaně v digitálním prostředí, kde slibují šanci na nový začátek. Té chtějí docílit tzv. pěti prioritami, ve kterých zmiňují například vyšší zdanění bohatých či vystoupení z NATO. Ty „ladně“ představili při zahájení předvolební kampaně na Střeleckém ostrově v čele s lídryní kandidátky v Pardubickém kraji Květou Matušovskou. Mimo to můžeme na sociálních sítích KSČM najít fotky z kontaktní kampaně nebo jednoduché grafiky s jednotlivými kandidáty. Další specialitou je fakt, že strana k propagaci nevyužívá žádné billboardy. Spoléhá se tak výhradně na bannery, které vyvěšují její členové, či na roznášení letáků.

ČSSD

Koláž vizuálů z kampaně ČSSD / Zdroj: Facebook ČSSD

Sociální demokracie stejně jako v předešlých kampaních akcentuje hlavní hodnoty strany – rodinu, tradici a silnou sociální politiku obecně. Letos podle průzkumů sotva pětiprocentní ČSSD vsadila na připomínání občanům, co vše strana zařídila a na čem se podílela. Na sociálních sítích můžeme například narazit na sérii vizuálů s nadpisy Splněno, Zařízeno či Hotovo, ve kterých ukazuje splněné body programu pro současné volební období. Ovšem podíl na zásluhách je občas přinejmenším diskutabilní.

Náhledový obrázek videa hustá dvojka 2 / Zdroj: Youtube Jana Maláčová

Další již tradiční částí kampaně ČSSD je kritika pravicových stran, mezi které se letos přimotala i středolevicová Česká pirátská strana. Tu sociální demokraté kritizují hlavně za tendenci spolupracovat po volbách spíše s pravicovou koalicí Spolu než s levicovou ČSSD. Třešničkou na sociálně-demokratickém dortu je tzv. Hustá dvojka, která se skládá z ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové a bývalého lídra Zelených Matěje Stropnického, kteří spolu vedou pražskou kandidátku ČSSD a tvoří videa na Youtube, ve kterých kritizují ostatní politické strany.

Volit, nevolit, co volit?

Ať už letošní volby dopadnou jakkoliv, není třeba propadat panice. Faktem totiž je, že pokud nebudete volit SPD, tak republiku pravděpodobně nezavalí vlna nelegálních migrantů a pokud svůj hlas nehodíte koalici Spolu, tak nám tu nezůstane pouze spálená země. Je třeba volit s rozumem, ověřovat si data a nenechat se pohltit emocemi, které v nás politické kampaně vyvolávají. Druhým faktem je, že každý hlas se počítá, a proto běžte volit!

Jak citovat tento článek?

STANISLAV Martin. Kampaň sem, kampaň tam. Filip THEIN editor. In Markething [online], 2021. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/kampan-sem-kampan-tam

Continue Reading

Student 2. ročníku MKPR na FSV UK. Samozvaný pivní znalec se slabostí pro hiking, mapy a politiku.

More in Komunikace

To Top