Komunikace
Patreon, OnlyFans, Twitch: tvůrčí obsah bez reklam
Youtubeři, influenceři a další tvůrci především internetového obsahu dělají to, co je baví, a získávají tím obstojný způsob obživy. Zároveň ale neustále hledají cesty, jak se oprostit od častého sponzorovaného obsahu. Ten je nevyhnutelný, pokud tuto práci chtějí vykonávat na plný úvazek. Řešení nabízejí platformy na podporu tvůrců jako Patreon, OnlyFans nebo Twitch. Mají ve vztahu tvůrce a fanouška nějaký smysl, nebo se jen rozšiřuje nový způsob, jak dostat z lidí peníze?
Jak si tvůrce obsahu může vydělávat?
Pokud se zaměříme na tvůrce internetového obsahu, jako jsou youtubeři, podcasteři, streameři apod., zjistíme, že žádné z těchto povolání nové doby není samo o sobě tak úplně výnosné. Co tvůrcům přináší zisk, jsou především aktivity spojené s popularitou, kterou jejich tvorba přináší – tedy spolupráce, merch nebo sponzoring.
V roce 2020 patřili k nejlépe placeným youtuberům z celého světa podle časopisu Forbes následující:
- Ryan Kaji – $29.5 millionů
- Mr. Beast (Jimmy Donaldson) – $24 millionů
- Dude Perfect – $23 millionů
- Rhett and Link – $20 millionů
- Markiplier (Mark Fischbach) – $19.5 millionů
- Preston Arsement – $19 millionů
- Nastya (Anastasia Radzinskaya) – $18.5 millionů
- Blippi (Stevin John) – $17 millionů
- David Dobrik – $15.5 millionů
- Jeffree Star – $15 millionů
Vzhledem k tomu, že tvůrci nejvýdělečnějších videí je pouze 9 let, nemůžeme popřít, že na YouTube se dá vydělávat v milionech poměrně rychle. Důležité je ale zmínit, že miliony z pouhé produkce videí vydělávají opravdu jen ti nejsledovanější. Když se na to podíváme z českého měřítka, nejedná se o tak pohádkové příjmy. Za 1000 zhlédnutí u videa, které povoluje reklamu, se částka pro tvůrce pohybuje v přepočtu kolem 80 korun. Částku však ovlivňuje více faktorů a obsah je monetizován pouze u tvůrců, kteří splňují předem stanovená kritéria. Například na Spotify je 1000 přehrání oceněno částkou zhruba 90 korun. Pro srovnání Apple music oceňuje umělce daleko lépe – 1000 přehrání skladby zde vydělá zhruba 140 korun.
Pro začínající tvůrce může být tvorba na takovém YouTube nerentabilní, což se na jednu stranu jeví jako správné, pokud připustíme, že obzvlášť v začátcích by tvůrce měla motivovat především radost z toho, co dělá. Spousta tvůrců proto odmítá vybírat peníze od svých sledujících, protože zkrátka zastávají názor, že jejich tvorba by si na sebe měla vydělat sama. Nicméně v dnešní době se zvyšují nároky diváků, takže je třeba zvyšovat také kvalitu videí a věnovat jim velké množství času. Proto mohou platformy na podporu umělců představovat skvělou možnost, jak rozběhnout kariéru.
Patreon
Platformou, která je momentálně čím dál více populární u nás i ve světě, je Patreon. Najdeme zde tvůrce ze všech možných odvětví. I z hlediska historie měla spousta malířů, muzikantů či autorů své sponzory. Patreon přináší možnost podporovat tvůrce formou měsíčních poplatků, za které se jim dostává speciálního obsahu, který zahrnuje komunikaci s tvůrci, speciální videa nebo například dřívější dodání nějakého produktu či merche. Každý tvůrce má možnost vytvořit své originální balíčky, a tak svým podporovatelům nabídnout něco speciálního. Patreon strhává 10 % z příjmů, což je nejnižší poplatek v porovnání s ostatními a navíc neustále vylepšuje přehlednost statistik odběratelů (patronů). Mezi nejznámější YouTube kanály využívající tuto platformu patří Crash course, což je vzdělávací kanál, který přináší shrnutí z různých oblastí vědy. V České republice je platforma populární zejména mezi podcastery.
OnlyFans
OnlyFans je platforma, která vyniká tím, že na ní lze sdílet eroticky explicitní příspěvky a monetizovat je. Funguje od roku 2016, ale největší nárůst uživatelů zaznamenala během první vlny koronaviru. Tvůrci nechávají své odběratele měsíčně platit stanovenou částku, ze které jde 20 % platformě. Samozřejmě jsou zde i obsahy, které lze navštívit zdarma a tvůrci na nich vydělávají v závislosti na počtu prokliků. Ne všechen obsah, který je zde uveřejněný, má nějakou spojitost s erotikou. Najdeme zde spoustu profesionálních i amatérských umělců, kteří Onlyfans využívají jako další sociální síť v rámci své působnosti.
Mediální pozornost přinesla OnlyFans hollywoodská herečka Bella Thorne, když dokázala během několika dní získat více než 50 000 sledujících, z nichž každý zaplatil 200 dolarů a Thorne tak vydělala miliony. Obsah, který odběratelům poskytla, však nesplňoval jejich očekávání a spousta podporovatelů žádala vrácení peněz. Namísto explicitního obsahu sdílela bývalá Disney hvězda pár fotek v plavkách a podpořila profily, které poskytují více explicitního obsahu. Jejím cílem údajně bylo prolomení stigmatu ohledně sexuální práce.
Platforma na tuto kauzu reagovala snížením povolených částek, které mohou tvůrci od odběratelů požadovat. To nyní Belle Thorne spousta odpůrců jejího působení na OnlyFans vyčítá, protože obzvlášť během pandemie se pro spoustu z nich stala tato platforma jediným zdrojem příjmů. Sociální síť však Bellu Thorne obhajuje tím, že omezení výše platby bylo v plánu už delší dobu.
Twitch
Specifickou platformou, jejíž uživatele z 82 % představují muži, je Twitch. Platforma se proslavila především v souvislosti s hraním počítačových her, protože vyniká po grafické stránce a konkuruje tak YouTube. Twitch také umožňuje streamovat videa z různých kategorií – například v Japonsku existuje silná komunita, která streamuje o jídle a přejídání. Nechybí zde ani trocha té erotiky, kterou přináší některé streamerky. Twitch však není spojován vyloženě s explicitním obsahem. Narozdíl od ostatních aplikací vyniká tím, že ačkoliv umožňuje měsíční či roční předplatné, bere si jako poskytovatel platformy z výnosu tvůrce až 50 %. Streamerům mohou jejich fanoušci však dále posílat ještě zvláštní příspěvky, z kterých Twitch nestrhává nic.
Do budoucna se jedná o perspektivní nástroj mj. v souvislosti s product placementem, protože živé vysílání přináší větší autentičnost a vzbuzuje v divákovi důvěru. Příkladem je Red Bull, který profituje z popularity aktuálně nejsledovanějšího streamera. Ten si říká Ninja a lednička Red Bullu nechybí téměř v žádném jeho streamu. Více než 100 tisícům předplatitelů je logo Red Bullu na očích průměrně 10 hodin denně. Značka tak buduje asociaci s úspěchem ve hře a zábavou. Twitch je originální právě velkým zapojením diváka a může tak do budoucna představovat jednu z mála platforem, na které bude reklama efektivní.
Na podzim se na Twitch přidala dokonce politička a aktivistka Alexandria Ocasio-Cortez, která nejprve na twitteru zjišťovala, zda by se našel někdo, kdo by si s ní zahrál Among Us. Ačkoliv hru nikdy předtím nehrála, její stream sledovalo 440 000 lidí, které se v průběhu pokusila edukovat ohledně toho, jak je důležité jít volit. Na Twitchi se však objevila už dříve. Konkrétně v souvislosti se streamem hry Donkey Kong 64 za účelem vybírání peněz na transgender děti.
Další platformy
Aplikace, které umožňují podporovat umělce se momentálně rozšiřují čím dál více. Uživatel si tak může vybírat z různých alternativ. Mezi známější patří Kickstarter, který se však specializuje spíše na crowdfundingové kampaně. Jeho výhodou je, že požaduje pouze 5 % z příjmů. A když už jsme u crowdfundingu, nemůžeme opomenout server Hithit, který byl založen v roce 2012 v Praze a od té doby propojuje kreativní nápady s lidmi, kteří jsou ochotni je podpořit. Potenciál této platformy využil také dokumentární film V síti, Vasky ze Zlína nebo projekt DVTV extra, který získal 9 700 000 korun a předčil očekávání celého týmu. Drtinová, Veselovský i Smetana tak museli splnit svůj slib a obarvit si vlasy na růžovo.
Obecně ale můžeme říci, že alternativy Patreonu či OnlyFans cílí na užší cílovou skupinu. Specializují se na konkrétní tvůrčí oblasti, a proto nejsou tak známé. Ačkoliv spousta tvůrců i diváků tyto platformy odsuzuje, jsou skvělou příležitostí pro ty, kteří neradi poskytují svůj digitální prostor značkám za úplatu a zároveň chtějí tvořit obsah na plný úvazek. Tito tvůrci často přijímají placenou propagaci z nouze a vytváří tak nezdravý vztah se svými sledujícími. Platformy nabízející prémiový obsah mohou tento vztah naopak prohloubit a vybudovat pevnou základnu sledujících.
Jak citovat tento článek?
ŠEVČÍKOVÁ Karolína. PATREON, ONLYFANS, TWITCH: TVŮRČÍ OBSAH BEZ REKLAM. Karolína KUBŮ editor. In: Markething [online], 2020. ISSN: 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/patreon-onlyfans-twitch
Zdroje:
https://mint.intuit.com/blog/relationships/how-much-do-youtubers-make
https://www.timesinternational.net/how-much-can-an-artist-earn-on-spotify/
https://www.timesinternational.net/how-much-can-you-earn-with-apple-music/
https://www.businessinsider.com/what-is-patreon
https://cm30.medium.com/the-problems-with-patreon-f416f822bb76
https://www.merchantmaverick.com/patreon-alternatives/
https://www.businessofapps.com/affiliate
https://medium.com/slash-2/twitch-product-placement-on-steroids-103dd06208c6
https://mediakix.com/blog/top-patreon-creators-most-patrons
https://www.twitchmetrics.net/channels/follower