Connect with us

Komunikace

Hosté na Hollaru: Pořad, který nezaujme, je jako poškozená značka

Seriál MOST! by pravděpodobně v komerční televizi nikdy nevznikl. Jak je tedy možné, že se zrodil v seriózním veřejnoprávním médiu se složitými schvalovacími mechanismy? A proč se Česká televize rozhodla svěřit postavu transsexuála herečce místo člověku, který si změnou pohlaví doopravdy prošel? V rámci diskuzních přednášek Hosté na Hollaru jsme tentokrát debatovali s kreativním producentem České televize Michalem Reitlerem a dramaturgem Tomášem Feřtkem.

Být kreativním producentem v ČT znamená vyhledávat talenty s dobrým scénářem a zároveň znát poptávku diváka. Nejprve je třeba vědět, co sdělit, pak se teprve hledá vhodná forma. Zatímco u komerční televize je zábava cíl, u veřejnoprávní je to prostředek. Klíčové je hovořit k lidem jazykem, který je pobaví a zaujme, ale zároveň jim doručit i něco užitečného.

Úlohou kreativního producenta je hlídat, aby scénárista nezabloudil. Protože když váš pořad nezaujme během prvních tří epizod, je to jako poškozená značka. Nemá cenu do toho investovat čas a peníze, je lepší to vyhodit a začít znovu.

Jak omezit riziko, že váš pořad neuspěje?

V televizi stejně jako v marketingu musíte umět určit ekosystém, ve kterém fungujete. Vědět, co vás živí, co jsou vaše hrozby a vaše výhody, je klíčové. U televize je zcela zásadní umět si představit, jakého máte diváka a kdy je k dispozici. Já jsem do ČT šel s tím, co jsem z Novy věděl, že by mohlo fungovat, jenže jsem si neuvědomil, že ačkoliv jsou to stejní lidé, tak mají jiná očekávání,” podotýká Reitler.

Divák ČT má rád, když se s ním jedná na rovinu. Ve veřejnoprávní televizi nemusíte mít ty nejblyštivější pořady, daleko větší poptávka je po autenticitě. Analýza prostředí je v tomto případě vlastně klasická novinářská rešerše, bez které se neobejdete. Když o někom vyprávíte a je to věrohodné, tak vaše šance uspět v rámci ČT stoupne z 20 % třeba na 60 %. To je základem pro limitování rizika neúspěchu.

MOST! není pro komerční televizi

Seriál MOST! by podle Reitlera uspěl na jakémkoliv kanálu, protože si řekne o pozornost. Je ale nepravděpodobné, že by na jiném kanálu než ČT vůbec vznikl. Příliš dlouho se vyvíjí, jedna epizoda stojí dost peněz a ještě k tomu má tolik ostrých hran, o které by se komerční televize nerady pořezaly. Nova je jedničkou na trhu, takže ve chová konzervativně a nevybočuje z ozkoušených metod. Prima zase natočí všechno, čemu dá peníze na vývoj. Nova i ČT některé pořady do výroby nepouští, pokud mají pochybnosti o jejich potenciálu.

Radě pro rozhlasové a televizní vysílání přišlo na MOST! hned několik stížností kvůli vulgarismům. Fotografe: Nikol Mudrová

Potřebovali jsme opravdovou herečku

Jednou z mnoha kontroverzí MOSTu! je postava transsexuálky Dáši / Pavla, kterou ztvárnila herečka Erika Stárková. Původně měl Dášu hrát transsexuál, který si změnou pohlaví prošel. Tato role byla pečlivě konzultována s odborníky, aby se vědělo, co tyto lidi trápí a co jsou jejich bolesti.

Po zralé úvaze ale tvůrčí tým přistoupil k tomu, aby Dášu hrála žena. Ta postava je napsaná tak složitě a dotýká se tak citlivých témat, že kdybyste tam měli člověka s touto zkušeností, musel by se neustále vypořádávat s tím, jestli to takto chce hrát a jestli s daným ztvárněním souzní. Bylo potřeba odvyprávět záměr a ne se potýkat s tím, že někomu po cestě ubližujete,” vysvětluje situaci Reitler.

Postava Dáši se potýkala s nepochopením, posměšky i s fyzickým napadením.

Kladivo na transky

Seriál MOST! se měl původně jmenovat Kladivo na transky, aby programovou radu šokoval a získal si jejich pozornost. V České televizi je okolo dvaceti tvůrčích skupin, které si navzájem konkurují. Každá z nich například soutěží o hlavní vysílací čas pro každé pondělí na rok 2020. Hlavní podmínkou odsouhlasení bylo udržení dobrých vztahů s regionem. Nakonec se nám ozvala mluvčí města Most, že by chtěli použít Dycky Most! v oficiálním znaku. A to považuju za vrchol úspěchu kreativního producenta,” uzavírá diskuzi Michal Reitler.

A co dál?

Díky skvělé přípravě našeho redaktora Martina Kosteleckého, který diskuzi moderoval, se nám podařilo nahlédnout za oponu jednoho z divácky nejúspěšnějších seriálů České televize. Ten vsadil na autentičnost i přes riziko ztráty některých diváckých skupin. V tom můžeme nalézt i jistou paralelu se současným trendem transparentnosti a autenticity v marketingu, který v dnešním hyperreálném světě plném alternativních pravd klade důraz hlavně na konzistenci názorů a upřímnost k zákazníkům. A to i přes vědomí toho, že část zákazníků může tímto jednáním ztratit.Trefným příkladem může být komunikace značky Nike, která se rozhodla vyjádřit svůj názor na společenské dění a postavit se za hodnoty, které vyznává. Více si můžete přečíst v našem předchozím článku.

Našim hostům děkujeme za otevřenost a nadšení, se kterým s námi debatovali. Příště se na Hollaru setkáme 23. 4. 2019 při diskuzi na téma Podcasty. Debatovat přijde Dan Tržil, Adéla Paulík Lichková a Lili.

O akci

Hosté na Hollaru je cyklus diskusních přednášek, jejichž cílem je přiblížit studentům fungování teorie v praxi. Organizátoři z řad studentů zvou na půdu IKSŽ FSV UK zajímavé hosty, kteří se věnují médiím nebo se média věnují jim. Host představí sebe a svou práci, případně vytyčí témata jemu blízká. Díky tomu se studenti dozví, čemu se v profesním životě věnuje a jak svou práci dělá. Po úvodu následuje moderátorem řízená diskuse s publikem. Přednášky pořádají Markething.cz a Studenti IKSŽ.

Jak citovat tento článek?

KUBŮ, Karolína. Hosté na Hollaru: Pořad, který nezaujme, je jako poškozená značka. Martin HONC, editor. In: Markething [online], 2019. [cit. 2019-04-14]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http:// https://markething.cz/most

Continue Reading

Studentka 3. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK, kterou zajímá módní průmysl. Ráda chodí do lesa a do hospody.

More in Komunikace

To Top