Komunikace
Slalom nebo koloběžka na kusy aneb jak Praha přijala službu Lime
V pražských ulicích to během podzimních slunečných dnů pěkně sviští. Koloběžky od společnosti Lime ovládají hlavní město a zároveň polarizují Prahu. Co je vlastně Lime a jak si občané zvykají na využívání nové služby se sdílenými dopravními prostředky?
Americká společnost Lime, kterou na začátku roku 2017 založili Toby Sun a Brad Bao, se na konci září dostala i do Prahy. Po značném množství měst na americkém kontinentu tak Lime umožnila České republice, aby se zařadila mezi 6 evropských zemí, kde se na sdílených koloběžkách můžete svézt. Kromě ČR se totiž můžete projet v Německu, Francii, Španělsku, Rakousku a Švýcarsku. Lime chce nabízet inteligentní a cenově dostupnou mobilitu pro všechny a jednou z hlavních myšlenek projektu je i ochrana životního prostředí, jelikož výhoda dopravního prostředku tkví v elektrickém pohonu. Nedochází tak ke znečišťování ovzduší výfukovými plyny, neboť, slovy společnosti, můžete místo několikakilometrové cesty osobním automobilem využít jízdu na koloběžce.
Pokaždé není potřeba udělat masivní reklamní kampaň, aby vaše služba či produkt nezůstaly v zapomnění. Lime udělal malý launch symbolicky 22. září, kdy každoročně probíhá Den bez aut, 26. září pak služba začala v ulicích Prahy oficiálně fungovat s větším množstvím strojů. Žádná výrazná marketingová komunikace neprobíhala, nicméně vzhledem k četnosti umístěných koloběžek v hlavním městě se část obyvatel sama začala o koloběžky stojící v ulicích zajímat, postupně si na ně zvykat a využívat je. Systém funguje na jednoduché bázi QR kódu, který po načtení telefonem v aplikaci přesměruje zákazníka na zadání platebních údajů a následně strhne peníze podle proježděného času, přičemž se zákazníkovi účtuje fixních 25 Kč + 2 Kč za každou minutu užívání. Jak už to ale bývá u všech dopravních prostředků, i limetkové koloběžky si našly jak své skalní fanoušky, tak i množství odpůrců.
Co tedy Pražanům na koloběžkách vadí?
Lime není první systém tohoto typu, který v Praze momentálně funguje. Po růžových Rekolech, Homeportu a společnosti Velonet se i Lime zařadila mezi firmy se sdílenými dopravními prostředky. Homeport i Velonet fungují na klasické bázi sdílení kol, vypůjčit je tedy lze pouze ze speciálních “parkovištích” a po dokončení jízdy je nutné kolo opět na jednu ze stanic vrátit. Rekola dávají uživateli mnohem větší volnost. V rámci zóny můžete kolo nechat kdekoliv uzamčené pomocí kódu, který vám přidělí aplikace. A že funguje Lime stejně jako Rekola? Bohužel ne. (Ne)výhodou sdílených koloběžek je fakt, že je můžete nechat úplně kdekoliv v rámci zóny. Narozdíl od Rekol, kde dostáváte instrukce o tom, jak zaparkovat, a navíc ještě pořizujete fotku, se Lime o samotné odevzdání koloběžky vůbec nezajímá. A toho se uživatelé v Praze často drží. Lidé je “parkují” uprostřed chodníku, v leže nebo uprostřed křižovatky. Strojů je v centru značné množství a jsou de facto všude.
Jako fakt by mě zajímal myšlenkový pochod člověka, co nechá @limebike uprostřed chodníku. Je to něco jako protest proti systému nebo..?! #Lime #limebike
Svatý @RekolaEU pic.twitter.com/BbC17oETKn
— Tomáš Bizarní (@TomasBizarni) October 21, 2018
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10213612919983342&set=gm.2091283997556632&type=3&theater&ifg=1
Tak já myslim, že tu máme velkej potenciál zasypat příkopy mezi pražskými chodci, cyklisty i automobilisty. Všichni svorně začnou nenávidět @limebike
Foceno na Revoluční v sobotu večer.#lime #limeprague #limepraha pic.twitter.com/rqvfgvoCPl— Vojta✌️ (@Tjesha) October 16, 2018
Druhou věcí je samotná jízda. Koloběžka je považována za dopravní prostředek, a tak samozřejmě nepatří na chodník. To ale není všem jasné, a tak se běžně setkáváme se situacemi, kdy nás v poklidné procházce vyruší jedinec, který v rychlosti 25 km/h trénuje slalom mezi chodci a ohrožuje nejen sebe, ale i lidi na chodníku. V kombinaci s občasnými davy turistů, které samy o sobě pražští obyvatelé nemají úplně v lásce, se jistě nejedná o ideální stav a zlepšení situace.
A co si o Lime myslí odborník?
Štěpán Soukeník, Senior Consultant, Communication Lab
Na jednu stranu jsem hrozně rád, že se do ulic Prahy dostávají sdílené dopravní prostředky. Ale rozdíl v pojetí uživatelského servisu a nastavení pravidel je obrovský. Nejlíp to má podle mě zvládnuté Rekola – jasná pravidla, kam lze kolo dát, příjemné ceny, customer support, starají se. Opačný příklad byl samozřejmě Ofo, ti se raději bez lokálních lidí stáhli pryč. Lime (a blížící se Bolt) má obrovský potenciál, ale ukazuje se, že než tu službu řídit z globální centrály, podobné služby spíš potřebují opravdu dobré lokální komunikační a public affairs experty, aby pořešili vztah s lokálními municipalitami, pravidla podle českého práva, vztahy s médii a influencery a hlavně ukázat, že jim jde o něco víc, než přivézt stovky koloběžek do Prahy a šlus. Lime by měli vyřešit jasná pravidla, kam a jak koloběžky parkovat, jak se o ně starat, jak řešit nebezpečnou jízdu opilých turistů, kteří reálně ohrožují své okolí, a upravit cenovou politiku podle lokálních cen. Tohle pořešit a pak budu naprosto nadšeně službu doporučovat.
Lidská vynalézavost nezná mezí, a tak ani uživatelé koloběžek dlouho nezaháleli a začali koloběžky užívat i k jiným věcem, než jen k obyčejné přepravě z bodu A do bodu B. Jak?
Antistresový míček
Každý máme někdy den, kdy jsme naštvaní, nerudní a potřebujeme to ventilovat. Koloběžky Lime tyto stavy snadno vyřeší. Často totiž potkáváme rozbité stroje, které přes svoji nevinnost musely zaplatit daň ze špatného psychického rozpoložení uživatele. Ve skutečnosti jde pravděpodobně o důsledek nočního života, to ale neřeší problém. Lime na to pomalu ale jistě reaguje tím, že koloběžky ve večerních hodinách sváží do depa a každé ráno je po městě opět rozváží.
Stěhování
Ceny nájmů v Praze raketově rostou, a tak se mnoho lidí snaží šetřit všude, kde se dá. Není tomu tak dávno, co se na internetu objevila fotka dvou mužů, kteří prostředek využili k přestěhování pohovky. Ale tak, proč neušetřit za stěhováky, že?
Bonus: Scooter flex
Není to tak dávno, co byl scooter, jak se také koloběžce přezdívá, trendem mezi mladými lidmi, kteří na něm dokázali vykouzlit nejrůznější triky. Stejně tak jako přenášení skateboardu může skvěle posloužit k tomu, aby člověk vypadal jako profesionální jezdec, i pouhé vedení koloběžky může zanechat dojem, že jste právě na cestě do skateparku, kde budete předvádět kousky, které svět neviděl. Vzhledem ke stavu některých koloběžek to často vypadá, že na ní poslední uživatel zkoušel předvést grind tail whip.
Závěr
Koloběžky Lime si postupně budují větší a větší komunitu uživatelů, které tento způsob přepravy láká a baví. Není tedy divu, že se objevují zprávy o tom, že i dva velikáni ve světě spolujízdy, tedy Uber a Taxify, chtějí do Prahy v blízké době přijít stejně jako Lime se systémem sdílených “scooterů”. Uvidíme, jak tento trend v budoucnu poroste a zda Lime najde s uživateli společnou cestu, tak, aby nedocházelo ke zbytečnému ničení ani jiným komplikacím. Co ale zajímá nás? Jak by si stála taková koloběžka Lime proti ostatním dopravním prostředkům? Bylo by velmi zajímavé to v budoucnu vyzkoušet a udělat srovnávací test.
Jak citovat tento článek?
KUNC, Martin. Slalom nebo koloběžka na kusy aneb jak Praha přijala službu Lime. Jan Novotný editor. In: Markething [online], 2018 [cit. 2018-10-23]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/lime-v-praze
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lime_(transportation_company)
https://ekonomika.idnes.cz/lime-elektrokolobezky/
https://g.cz/galerie/lime-s-kolobezky-na-kousky/?back=to-slo-rychle-prazske-chodniky-se-plni-troskami-zelenych-elektrokolobezek
https://www.nettavisen.no/nyheter/et-nytt-praha/3500002.html