Connect with us

Komunikace

Karlovarský festival aneb čemu a komu vděčí za svůj úspěch

Na největší středoevropský filmový festival se každoročně sjíždějí hosté z celého světa, filmový svět na týden patří malému lázeňskému městu a všichni s napětím sledují hvězdy stříbrného plátna. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary se letos pořádá již po třiapadesáté a zná ho téměř každý v Čechách. Čemu festival vděčí za svůj úspěch?

Historie festivalu v jednom odstavci

Festival byl založen těsně po konci 2. sv. války. První Československý filmový festival s mezinárodní účastí se konal v roce 1946 a přijela na něj dokonce Rita Hayworthová. Primární projekce se odehrávaly v Mariánských Lázních, v Karlových Varech byly pouze některé vedlejší události. Lázeňská města byla pro festival vybrána především proto, že se do nich tehdejší organizátoři snažili po 2. světové válce a vysídlení Sudet navrátit cestovní ruch. Od padesátých let festival trpěl budovatelským zaměřením a od roku 1958 se konal střídavě s MFF v Moskvě. V rámci pražského jara se objevily snahy o zvýšení umělecké hodnoty a nezávislosti festivalu, nicméně po 21. srpnu na něj dopadla vlna normalizace a až do roku 1994 se potýkal s vážnými problémy. V roce 1994 se pořádání festivalu ujal Jiří Bartoška a Eva Zaoralová, pod jejich vedením se podařilo navrátit filmové přehlídce ztracenou prestiž a nyní se jedná o nejvýznamnější filmový festival všech zemí bývalého východního bloku. MFF KV je zařazen organizací FIAPF do tzv kategorie  „A“ a řadí se tak do společnosti festivalů v Cannes, Berlíně, Benátkách apod.

 

Festivalový plakát z roku 1946

Jak působí komunikace festivalu navenek?

Karlovarský festival je jedinečný svojí uvolněnou atmosférou, přičemž si stále dokáže zanechat organizační profesionalitu. Tato unikátní vlastnost se šíří především mezi filmovými profesionály prostřednictvím word of mouth a na festivalu jsou tak každoročně přítomní významní hráči filmového průmyslu. Unikátní lokace, čas konání, přátelská atmosféra a profesionalita tak MFF KV diferencují od konkurence.

Jedná se o jeden z nejstarších světových festivalů, tradice, kterou tak MFF KV komunikuje může působit jak pozitivně, tak negativně. Někteří festival kritizují, že je málo inovativní v rozvoji nových technologií (na festivalu nejsou zastoupeny sekce zabývající se virtuální realitou). Svět filmového plátna se mění, publika festivalů stárnou a MFF KV vidí svoji úlohu ve stálém zkvalitňování filmového programu a renesanci filmového kouzla u mladších generací.

Neopakovatelná atmosféra karlovarského festivalu

Festivalový marketing, PR a fungující kreativa ve zkratce

Vysokou úroveň grafické identity představuje od 30. ročníku trvající spolupráce se studiem Najbrt. Za práci na vizuálu pro 52. ročník festivalu obdržel fotograf Václav Jirásek cenu Czech Grand Design. Pro nasazování reklamních materiálů využívá festival především mediální prostory, které získává ve spolupráci s mediálními partnery (Česká televize, Český rozhlas, Novinky.cz, Reflex, ELLE, JCDecaux, TvStar). Každoročně probíhá printová citilightová a billboardová kampaň.

Kreativa, za kterou obdržel V. Jirásek cenu Czech Grand Design použita v citilightové kampani

Po dlouhá léta natáčí Ivan Zachariáš festivalové znělky, ve kterých si MFF KV sympatickým způsobem utahuje ze své ikonické ceny, i tímto se festival přibližuje běžným fanouškům a působí vřelým dojmem. Festivalová cena ve znělkách jezdila na kapotě Rolls Royce Juda Lawa, drtila prášky Miloše Formana nebo pálila notýsek na nápady Zdeňka Svěráka.

Miloš Forman při natáčení humorné znělky

MFF KV je pro novináře vysoce atraktivním tématem a tiskové oddělení festivalu připravuje pravidelné tiskové konference, na kterých uvolňuje pečlivě střežené novinky pro veřejnost. Obratnou prací s PR a promyšleným timingem si festival získává vysokou mediální přítomnost v žádoucích obdobích.

Konzistentností a propojením všech těchto aktivit vzniká dlouhotrvající pozitivní image festivalu, na který chtějí prostě všichni milovníci (nejen) kultury přijet.

Aktuální vizuální identita MFF KV

Programové a industry zaměření festivalu

Jednou z hlavních složek programového zajištění festivalu je osobní přístup pořadatelů k filmovým tvůrcům a kontinuita ve vztazích, které festival s tvůrci udržuje. S filmařem zástupci programového oddělení intenzivně komunikují a doslova mu pomáhají s tím, aby jeho film uspěl. Filmaře vyzvedne už na letišti zástupce pořadatelského týmu a festival se snaží tvůrcům vyjít vstříc i v tom, aby jejich festivalový průvodce mluvil rodným jazykem daného hosta. Podobné maličkosti dělají z MFF KV mezi filmovými profesionály doslova love brand.

Program je velmi progresivní a v různých sekcích reaguje na aktuální dění ve světě a přispívá k diskuzi o celospolečenských tématech, zároveň se dokáže vracet v retrospektivách ke klíčovým obdobím světové kinematografie. Jak programové, tak industry zaměření festivalu se snaží stylizovat do roviny odborníka na střední a východní Evropu. Od letošního ročníku jsou industry aktivity sdruženy pod platformu se všeříkajícím názvem „Eastern Promises“, ve které letošní festival rozdá vybraným projektům přes 150 000 euro.

Křišťálový glóbus – ikonická cena MFF KV

Genius loci

Filmový festival je platformou, kde se protínají zájmy filmových fanoušků a filmových profesionálů. Filmoví profesionálové přijíždějí na festival za byznysem, nakupují filmy pro další distribuci, hledají nové talenty. Nadšenci vyráží za kulturou a dalšími zážitky. Jde o dokonalou symbiózu, jedna strana bez druhé by nemohla existovat.

Jak citovat tento článek?

KILBERGER, Adam. Karlovarský festival aneb čemu a komu vděčí za úspěch In: Markething [online], 2018. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/KVIFF

Zdroje

ZAORALOVÁ, Eva. Příběh festivalu. Praha: Film Servis Festival Karlovy Vary, 2015. ISBN 978-80-260-8052-7

Zdroje obrázků

http://www.kviff.com/cs/galerie/
http://www.najbrt.cz/en/detail/52nd-karlovy-vary-iff

Continue Reading

Má rád lidi (některé) a život (většinou).

More in Komunikace

To Top