Komunikace
KULATÝ STŮL: Jak se nezbláznit z práce v komunikaci?
Jak se vypořádávat s neustálým tlakem a rychlostí změn v oboru? Lze oddělit osobní život od pracovního? A jak se nezbláznit z práce v komunikaci? Přesně těchto otázek se týkal kulatý stůl, který proběhl 21. 11. na Hollaru.
Pozvanými hosty byli profesionálové, kteří se v oboru pohybují už desítky let. Pro porevoluční dobu bylo typické, že v ČR marketingu a PR rozuměl málokdo. To ale otevřelo dveře těm nejodvážnějším, kteří i přes minimální znalosti v oboru využili příležitosti, za pochodu se učili, a dnes patří mezi jedny z nejúspěšnějších lidí v české reklamě.
Jak začínali naši hosté?
Jindřich Novák, spolumajitel agentury Boomerang, zažil na začátku své kariéry opravdový punk – v místnosti bez oken a za menší mzdu než na brigádě jako noční recepční. Martina Kemrová zase na pohovoru do marketingového oddělení Českého rozhlasu ani nevěděla, co marketing je. Podobnou zkušenost měla Simona Lišková v IKEA a Marek Zeman v PR agentuře v době, kdy zkratku PR skoro nikdo neznal. Povedlo se jim zorientovat se v tak rychle se měnící době a vyrovnat se změnami, které s sebou přinesl kapitalistický systém? Určitě ano, protože si v oboru vybudovali velmi úspěšnou kariéru.
To vše platí i o Renatě Svatkové, která v reklamě působila neuvěřitelných 50 let, začínala za socialismu a v oboru se udržela i po revoluci. V roce 2022 obdržela ocenění Srdcařka české reklamy.
Všichni hosté se potýkali s psychickými problémy různého charakteru, na kulatém stolu se s námi podělili především o to, jak se s nimi vyrovnávat. Celé setkání se neslo v upřímném a lehce cynickém duchu.
Je práce v komunikaci opravdu tak těžká?
Na tom, že je náročná, se shodli všichni přítomní hosté. Jsou ale i mnohem náročnější profese, například práce v sociálních službách nebo na vysokých manažerských postech.
Mezi nejtěžší aspekty profese patří podle hostů nevstřícní klienti, kteří neznají hranice a považují vás spíše za sluhu než za partnera. Další obtíží je, že “komunikaci rozumí každý”. Jako příklad uvedli klienta, který byl nespokojený s výsledkem práce agentury, protože se komunikace nelíbila firemní uklízečce. Občas je opravdu obtížné klientovi něco vysvětlit. Práci si také neustále nosíte v hlavě a je velmi těžké oddělit pracovní a osobní život. V některých oblastech musíte být extrémně opatrní, protože jedno vaše slovo může leccos ovlivnit – například v bankovnictví nebo v politice.
Tady je pár tipů a rad, jak přežít práci v komunikacích:
- Ačkoliv se může zdát, že se pořád něco děje, že se svět ani na chvíli nezastaví opak je pravdou. Nebojte se oflajnu – odpočinete si, nic vám neuteče.
- Naučte se nastavit si zdravé hranice vůči klientovi: Jednejte asertivně a mějte připravené argumenty.
- Neberte si osobně feedback, hodnotí práci, a ne vás jako osobu (to je obzvlášť těžké v kreativní profesi, protože do práce dáváte kus sebe).
- Pokud je klient vyloženě toxický, spolupráci ukončete, pokud je to jen trochu možné.
- Vyberte si pozici, která vám bude vyhovovat. – Práce v komunikaci má velkou výhodu v tom, že můžete pracovat na nejrůznějších pozicích a v různých segmentech.
- Snažte se ve své práci najít hlubší smysl.
- Nesrovnávejte se s ostatními.
- Nastavte si své vnitřní hodnoty a dělejte vše tak, abyste s nimi byli v souladu. Jinak nikdy nebudete spokojení a práce vás bude ubíjet.
- Delegujte úkoly na ostatní, nedělejte všechno sami.
- Nastavte si hranice – kolik hodin denně budete pracovat a za jakých okolností. Nelze samozřejmě srovnávat běžný den a krizovou situaci.
- Domluvte si nouzové kanály komunikace, abyste nemuseli kontrolovat e-maily a zprávy na telefonu ve svém volnu.
- Dodržujte psychohygienu, najděte si něco, u čeho vypnete.
- Nepodléhejte pocitu, že na vás všechno stojí, že musíte dělat vše a nemůžete odejít, protože by se to bez vás zhroutilo. Každý je nahraditelný.
- Vyvarujte se záchranářského komplexu.
- Nejdůležitější je odejít dřív, než bude pozdě.
- Naučte se říkat ne.
- Nebojte se říct si o pomoc.
Zamyslete se, jaké jsou vaše hodnoty a cíle. Je pro vás důležitější svoboda, nebo jistota?
V agentuře budete mít větší jistotu, ale zase mnohem menší svobodu, budete se muset pohybovat v určitých rámcích a dodržovat firemní pravidla. Pánem jsou klienti a vy jim musíte vycházet vstříc. Často je to ale vynahrazeno lepším ohodnocením. A pokud máte štěstí, pracujete v kolektivu zapálených kreativců, kteří se navzájem posouvají. Výhodou agentury je, že pokud si s klientem nesednete, dá se vyměnit account manager, a vy tak nemusíte s klientem dále pracovat.
Naopak na volné noze máte svobodu, která je ale vykoupena nejistotou. Práce z domova je pro někoho snem, ale někdo se může potýkat s nedostatkem sociálního kontaktu. Je třeba se zamyslet, jestli jste natolik disciplinovaní, abyste zvládli pracovat sami na sebe. Například pro Martinu Kemrovou zaměstnavatel představuje externí vůli – pomáhá jí vymezit časové i obsahové mantinely její práce.
Na klientské straně velmi záleží na tom, o koho se jedná – bude to jiné v korporaci a v malé firmě. Při práci v korporaci je nutné myslet na to, že nad vámi bude spousta lidí, kterým se budete muset zpovídat – investoři, manažeři atd.–, a že každý v hierarchii bude mít připomínku.
Jak se pozná, že se člověk zhroutil?
Často to začíná nenápadně a okolí ani člověk sám nepozná, že se něco děje. Příběh Jindřicha Nováka je názornou ukázkou, že je opravdu třeba na sebe dávat pozor. Jindřich trpěl ještě tři roky po zhroucení únavovým syndromem a bylo pro něj náročné i dojít z auta do práce. Celá anabáze přitom u něj začala tím, že mu práce šla a naplňovala ho, a tak toho dělal čím dál víc. Sám přiznal, že chtěl něco dokázat sám sobě i ostatním. Pamatujte na to, že i když vám práce jde a baví vás, neznamená to, že tak můžete trávit volný čas. Odpočívat musí každý. Jakmile se dostanete do křeččího kolečka, cesta z něj je náročná. Je velmi důležité si nastavit svoje hranice uvnitř i vně, protože vás úkoluje nejen nadřízený, ale i vy sami.
A trochu optimističtěji na konec: hosté se shodli, že práce v komunikaci je zajímavá a zábavná, a ačkoliv je náročná, přináší také spoustu benefitů. Doufáme, že vám jejich rady a zkušenosti práci v komunikacích ulehčí a zpříjemní.
Za celý spolek Markething.cz děkujeme hostům za jejich účast, rady a milé ujištění, že v tom nejsme sami. A velký dík patří také Martině Kaclové, která kulatý stůl zorganizovala.
Jak citovat?
NĚMCOVÁ, Ema. Kulatý stůl: Jak se nezbláznit z práce v komunikaci? In: Markething [online], 2024. ISSN 1805 – 4991. PERNEKROVÁ, Barbora, editor. Dostupné z: https://markething.cz/kulaty-stul-jak-se-nezblaznit-z-prace-v-komunikacich.
Zdroje
https://www.linkedin.com/in/martina-kemrová-ab43864
https://www.linkedin.com/in/simonaliskova