Komunikace
Králové ze světa sportu na sociálních sítích
Není tomu dlouho, kdy se Cristiano Ronaldo stal prvním sportovcem planety, který přesáhl hranici 100 milionů fanoušků na Facebooku. Čím to dokázal a jak si vedou na sociálních sítích jeho kolegové? Víte, kdo z českých sportovců má přes 4 miliony fanoušků? Nápověda: Jarda Jágr to není.
Cristiano Ronaldo se stal nedávno nejen prvním sportovcem, ale i obecně prvním mužem, který přesáhl hranici 100 milionů fanoušků na Facebooku. Facebooková stránka Sports on Facebook připravila k tomuto zásadnímu momentu zajímavou infografiku. Kromě klasických statistik, které se týkají nejlajkovanejších fotek a statusů, připojili i velmi nevšední informace. Věděli jste, že kdyby se všichni Ronaldovi fanoušci chytli za ruce, obkroužili by čtyřikrát Zemi? Jeho fanoušci by také 1170× naplnili stadion Realu Madrid nebo by utvořili 9 milionů základních sestav. Mezi nejčastější křestní jména jeho příznivců patří Maria, José, Mohamed, Ali a Luis.
Není překvapivé, že 78 % jeho fanoušků tvoří muži. Co ale stojí za zamyšlení, je původ jeho fanoušků. Nejvíc jich je totiž z Indonésie, hned za nimi je logicky portugalsky mluvící Brazílie a na třetím místě jsou to Indové. Zdálo by se, že Ronaldo se obecně těší v Asii větší popularitě než jeho kolega Messi, který má největší základnu facebookových fanoušků v Mexiku. Výsledky ale zkresluje fakt, že například Čínané, kteří Messiho doslova milují, nemají na Facebook přístup. Na čínské sociální síti Weibo má Messi 20 milionů příznivců, což je skoro dvakrát více než Ronaldo s 11,5 miliony followerů.
Kdo je lepší?
Více fanoušků než Ronaldo mají pouze profily Facebook for Every Phone, samotný Facebook a zpěvačka Shakira. Za portugalským fotbalistou je rapper Eminem (97 milionů). Ronaldův fotbalový rival Lionel Messi je v počtu fanoušků na Facebooku coby sportovec hned za ním se 75 miliony fanoušků, což ho ale celkově řadí až na 15.příčku.
V období od června 2013 do června 2014 byl Cristiano Ronaldo druhým nejlépe placeným sportovcem. Vydělal si zhruba 80 milionů dolarů, z čehož 52 milionů tvořil plat a bonusy. Jeho marketingová hodnota mu přinesla také vysoké příjmy. Díky smlouvám se sponzory, mezi které patří například Nike, Tag Heuer, Emirates a Samsung, vydělal 28 milionů dolarů.
Švýcarskému výrobci hodinek Tag Heuer se investice do Ronalda obzvlášť vyplácí. Příkladem je šest komerčních příspěvků, které Ronaldo vložil na svůj facebookový profil během pouhých dvou dní. Bylo spočítáno, že tyto příspěvky měly dosah 34,5 milionu fanoušků a firmě se za tyto dva dny zvýšily zisky o 300 tisíc liber.
Ronaldo není králem jen na Facebooku. Na Twitteru okupuje s bezmála 32 miliony followery opět první příčku mezi sportovci. Za ním je jeho bývalý týmový kolega z Realu Madrid Kaká s 21 miliony sledujících. Ač byste možná předpokládali, že Ronaldo ovládl i Instagram, není tomu tak. O tři miliony fanoušků ho překonal brazilský fotbalista Neymar s téměř 13 miliony followers. Není se čemu divit, nejvíce aktivními uživateli Instagramu na světě jsou právě Brazilci společně s Filipínci a Turky.
Jak jsme na tom v Česku?
Největším počtem fanoušků mezi sportovními profily na Facebooku se může pyšnit stránka Českého olympijského týmu, kterou oficiálně spravuje Český olympijský výbor. Stránka získala během olympijských her v Soči téměř 126 tisíc nových fanoušků a aktuálně má téměř 270 tisíc palců. Žádná jiná evropská výprava na Facebooku nezískala v Rusku tolik nových fanoušků jako právě Český olympijský tým. Na druhé příčce je v počtu fanoušků fotbalový klub AC Sparta Praha (220 tisíc) a na třetí pozici se nachází Česká fotbalová reprezentace.
Mezi sportovci vede s přehledem Petr Čech, kterého na Facebooku sledují více než 4 miliony fanoušků. Jeho profil je spravován především v angličtině, takže čeští fanoušci tvoří pouze 2 %. O druhém Jaromíru Jágrovi (506 tisíc) se toho napsalo už mnoho. Díky své specifické komunikaci přesáhl daleko hranice svého sportu a popírá všechny dosavadní pravidla komunikace na sociálních sítích. Píše na rozdíl od ostatních českých hvězd žijících v zahraničí v češtině, také proto tvoří fanoušky z 86 % Češi. Jágr působí od většiny ostatních přirozeně a lidsky. Petra Kvitová (498 000) za Jágrem zaostává jen o kousek, ale čeští fanoušci tvoří opět pouze menšinu.
Na Twitteru měl donedávna největší množství followerů Tomáš Ujfaluši (359 tisíc), bývalý fotbalový reprezentant. Je za tím jeho působení v istanbulském Galatasaray a skutečnost, že Turecko je údajně země s největším poměrem uživatelů sociálních sítí na uživatele internetu. Konkrétně Galatasaray mají na Twitteru více followers (4,4 mil) než např. Manchester United, Liverpool FC nebo twitterový účet NHL.
V současné době je českou sportovní jedničkou na Twitteru Petr Čech, který má založený profil teprve od května. Fanoušky si získal především tím, že je spontánní a jeho účet nepatří k těm, které zveřejňují jen předem schválené tweety týmu. Také díky svému humoru dokázal ke svému účtu dosud přilákat 963 000 followerů. Druhý je již zmiňovaný Ujfaluši a pomyslný bronz získává Petra Kvitová.
Mění se rychlost distribuce informace
S popularitou sociálních sítí a možnostmi chytrých telefonů stačí jen vyfotit fotku, napsat tweet a v sekundě se informace šíří dál. Každý sportovec si tak může vytvářet vlastní on-line prezentaci bez použití klasických kanálů. Díky sociálním sítím mohou sportovci svým fanouškům sdělit všechno, co chtějí a hlavně se mohou ukázat jiným způsobem než sportovce prezentují média. Fanoušek tak nedostane překroucenou informaci z médií, ale přímo od konkrétního sportovce. Tradiční média navíc sledují sociální sítě a profily sportovců berou jako zdroj informací.
Se sociálními sítěmi se také mění klasické metody PR, a to nejen sportovního. Výhodou velkého počtu fanoušků je to, že nepotřebujete pořádat tiskovky při každé příležitosti a rozesílat novinářům tiskové zprávy. Stačí pouze postnout jeden status nebo tweet a máte jistotu, že vaši zprávu převezmou všechny možné sportovní rubriky.
Sportovci mohou na sociálních sítích komentovat aktuální dění, prozrazovat informace ze svého soukromého života nebo se podělit o své zájmy. Hlavní funkce sociálních sítí pro sportovce je především v tom, že si zde utváří svou image, která je důležitá pro jeho marketingovou hodnotu. Určitou roli hraje také to, zda si sportovec vede svou stránku sám, nebo ji spravuje někdo jiný. Minulý rok anglická PR manažerka Petry Kvitové, která žije v Kanadě a částečně spravuje její profil na Facebooku, podcenila možnosti této sítě ohledně určování lokace. Když si nedáte pozor, může to pak dopadnout i takto… 🙂
Zdroj náhledového obrázku: Jan S0L0 licence CC BY-SA 2.0
Zdroje :
socialbakers.com, facebookové a twitterové profily sportovců
http://www.statista.com/statistics/284503/turkey-social-network-penetration/
BĚHOUNKOVÁ, Pavlína. Králové ze světa sportu na sociálních sítích. Markething [online]. 22. listopadu 2014 [cit.2014-11-19]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: kralove-ze-sveta-sportu-na-socialnich-sitich