Komunikace
KOMENTÁŘE: Česká televize mění logo a zavádí jednotný vizuální styl
Na dnešní tiskové konferenci představila Česká televize svůj nový vizuální styl včetně změny loga této instituce a log všech svých kanálů. Vždy, když se změní vizuální komunikace takto významné instituce, má k tomu co říct s mírnou nadsázkou téměř každý. A je to naprosto přirozené.
Čistě grafický a marketingový přístup k hodnocení a analýze log a obecně všech souvisejících grafických prvků v rámci jednotné vizuální komunikace je velmi subjektivní věc. A to i přesto, že určité měřitelné zákonitosti (rozpal písmen, korelace s historií značky, atp.) se zde samozřejmě najdou. Anketa, kterou jsme dnes kolem poledne vložili na zeď stránky Markething.cz na Facebooku, dopadla poměrně jednoznačně. Je to ale skutečně tak jednoduché? Nejsme svědky ukázkového efektu sněhové koule, kdy se na základě negativních komentářů názorových vůdců včetně Médiáře, časopisu Font a Designportal většina lidí nezamýšlí nad všemi různými aspekty této změny?
Rozhodli jsme se dát v rámci redakce prostor většině našich redaktorů, aby změnu okomentovali z hlediska grafického i marketingového.
Pozitivní názory
Valentina Tesařová: „Mně se nový vizuální styl líbí, zejména využití národních barev. Současně používané odstíny žluté, červené, bordó a zelené mi přijdou trochu “mimo“. Spojení všech programů jedním společným znakem hodnotím také kladně. Zároveň musím ale uznat, že by loga bez odlesků byla hezčí. Také oceňuji pomyslný návrat k počátku ČT, přeci jen se jedná o tradiční značku. Přejmenování ČT4 na ČT sport vítám z toho důvodů, že jsem nikdy nechápala, proč tam ta číslice vlastně je. Nejspíše to byl prostě čtvrtý program v pořadí? Stejně se ale domnívám, že většina nespokojené veřejnosti se více rozčiluje nad částkou blížící se půl milionu korun za realizaci než nad čímkoli jiným.“
Ondra Kolek: „Facelift loga ČT vitám a velice se mi líbí decentní zpracování, ve kterém lze původní loga ČT snadno identifikovat. Čistý design, jednoduché, přesto zapamatovatelné zpracování vidím jako krok vpřed.
Neutrální a spíše negativní názory
Martin Maxa: „Oceňuji inovativní tendenci, kterou Česká televize v poslední době projevuje, i když osobně se mi líbil více předešlý vizuální styl. Nové logo na mne dýchlo sedmdesátými lety, což bylo jedním ze záměrů, jak jsem pochopil z tiskové zprávy. Každopádně mi aktuální znak velmi připomíná logo Oakley v jedné ze svých modifikací.“
Tomáš Houska: „Myšlenka sjednotit vizuální značku na všech kanálech se mi jednoznačně líbí. Z nového loga jsem ale v rozpacích. ČT opustila hravý vizuální motiv, kdy se bílé “č” a červené “t” slévaly do obrazovky. Přibližný tvar loga sice zůstal, ale televizi evokuje snad už jen pamětníkům přístrojů Oravan. Když už chtěla ČT radikální a moderní změnu, mohla opustit tento archaický tvar a spíše si hrát s písmeny ČT. Televize je v počítačích, mobilech i tabletech a ani LED TV rozhodně takto nevypadá, ale možná nám má tento tvar připomenout její počátky a kontinuitu. Bez nápisu Česká televize se však logo samo o sobě ztratí v davu.“
Ondřej Pavlů: „Z hlediska ucelené korporátní identity je uvedení nového loga, z něhož vycházejí i loga jednotlivých stanic, určitě krokem dopředu. Otázkou samozřejmě je, jestli veřejnoprávní instituce jako ČT tohle nutně potřebuje. Z hlediska provedení už si tím logem nejsem úplně jist. Čisté “číslicové” vizuály z roku 2007 byly jednodušší, hezčí a pro komunikaci mimo obrazovku (TZ, sociální sítě, mobilní aplikace atp.) i vhodnější. Když k tomu připojím také nápadnou podobnost s logem ČD Cargo nebo United Bakeries, vychází mi z toho dost rozporuplné pocity. Za mě tedy společně s podobou nového zpravodajství palec dolů.“
Negativních názorů je ale i v rámci naší redakce většina
Eliška Kubešová: “Logo působí dost nudně a zaměnitelně. Trikolora se objevuje ve spoustě log, státních vlajek apod., proto není dostatečně odlišující. Font rozhodně nezaujme. Od současného designu je to rozhodně krok zpátky. Kdyby se aspoň vrátila tradiční červenobílá televizka složená z Č a T…”
Štěpán Soukeník: „Osobně je mi líto toho, že vedení ČT přistupuje ke změně vizuálního stylu navrženého Štěpánem Malovcem. Obzvlášť motion spoty například od studia Oficina, které krásně provázejí současný design, mi přijdou velmi, velmi podařené. Nelíbí se mi ani typografie (je to prostě ČD), ani barevnost (pseudoretro), ani tvar (Prima COOL?). Hlavně a především mne ovšem (zatím) zklamala loga samotných programů. Plastičnost a obludnost jejich tvaru na obrazovce se mi zdá nedůstojná instituci, kterou by Česká televize chtěla být.“
Tereza Šeflová: „Myslím, že staré logo České televize bylo jednoduše hezčí a zároveň z něj bylo jasně patrné, k jaké instituci odkazuje. To nové se mi nejeví jako estetické a ani z marketingového pohledu není příliš vydařené. Od roku 1963 až do roku 2012 se vždy v nějaké podobě v logu objevovaly iniciály ČT. Nyní to vypadá, jako by šlo o iniciály CC, což by mohlo být matoucí.“
Martina Votrubová: „Pro mě je nové logo velkým zklamáním. Připadá mi, jako kdyby se autoři loga snažili obnovit staré logo, oživit jej, naznačit retro. Ovšem to bych si spíš představovala jako to klasické logo, ze kterého lze vyčíst Č a T. Tohle mi přijde laciné, nehezké, podivné je to stínování (grafický zázrak deset, patnáct let starý a okoukaný). Ani se nedá říct, že v jednoduchosti je krása, právě kvůli překotné plasticitě loga. Ne, ne, třikrát ne. Nelíbí se mi. Není to ani moderní, ani nadčasové, ani to není retro. Je to zpátečnické a nezajímavé.“
Barbora Novosadová: „Upřímně na mě logo příliš dobře nepůsobí. Celkově se mi nelíbí změna konceptu událostí, jasných a spolehlivých s velkým U. Moderátoři mi vzhledem k tomu, že stojí, drží materiály v rukou nebo se najednou objeví někde mimo studio, připadají dost nevěrohodní. Přidává několikrát opakovaný nový slogan na serióznosti už tak téměř bulvárním zprávám? Pro mě to rozhodně není změna k lepšímu. Logo je součástí jednotného vizuálního stylu a když už kvůli stylu nových Událostí mohly být jeho barvy jiné (nabízela by se asi červená a bílá), kde by pak byl apel na českost? Nelíbí se mi to.“
Thea Kučerová: „ČT představila s velkou slávou logo, které mě ale hned na první pohled praštilo do očí svým amatérismem. Jsem zklamaná. Studio Najbrt chtělo super cool logo, vyšla jim z toho však super nehezká splácanina. Písmena Č a T naprosto ztratila svůj význam v obrázku televize, zbyly jen dva obloučky, které můžeme zaměňovat za všelicos, rozhodně však ne za ČT. Čtyřka přejmenována na “čtvereček sport”? Vážně? Třešničku na dortu tomu dodává font. To už mohl Najbrt rovnou použít grafiky tak milovaný Comic Sans!
Jediné, co oceňuji, jsou barvy, které se navrací k historickému využití modré, červené a bílé. Řekla bych, že jsou to zbytečně vyhozené peníze. Chtěla ČT vytvořit dojem moderní televize pod tlakem konkurence? Ale vždyť právě značka ČT stojí a padá na tradici a důvěryhodnosti. TV Nova možná může byt jedničkou ve sledovanosti, v průzkumech ale opakovaně vychází Česká televize jako kanál, kterému se dá věřit. S touhle cirkusovou vizuální komunikací mám však pocit, jako by si z nás ČT dělala opožděný apríl.“
Barbora Babická, Social Media Specialist projektu Markething.cz: „Je to krok zpět, nelíbí se mi vůbec. Vadí mi, že se loga tak často mění, lidé si na to zvyknou a navíc změna ani nebyla potřeba, tak proč? Působí to na mě ledovým dojmem – snaha o profesionalitu, která se nepodařila. Působí nepřívětivě, skoro až amatérsky. Nechápu to.
Na druhou stranu, zvykneme si na něj a za chvíli ho přijmeme. To tak prostě je. Podle mého to většině lidí vadí proto, že jim to nabourává jejich tolik zažitý pohled na obrazovku při každodenním sledování večerních zpráv. Stejně tak mně. Já jsem v tomto hodně konzervativní. Česká televize je něco tradičního a nemůže jen tak pořád měnit loga jako třeba Nova – jejich pozice je trochu jiná a já myslím, že to každý cítí. To souvisí i s tím, proč se nám nelíbí zpravodajství ČT. Kdyby tuto změnu udělala Nova tak je to v pořádku, ale u České televize cítíme, že se to ke společnosti jako takové nehodí. Česká televize totiž není jen televize, je to Česká televize a v tom, tedy aspoň já, vnímám ten rozdíl.“
Patrik Kubečka: „Nově představené logo se mi nelíbí, a to z několika důvodů. Hlásaný návrat k tradiční značce mi přijde jako klišé, protože podle mě nestojí na pevných základech. Modrý a červený oblouk totiž původní logo z roku 1963 připomíná jen stěží. Hlavní problém ale vidím v samotných obloucích, které kdysi bývaly písmeny, což dnes nemůže nikdo tvrdit. Vynechání háčku nad céčkem by se dalo ještě skousnout, ale totální destrukci písmena T nechápu. Logo tak nyní bez samotného nápisu „Česká televize“ ani zdánlivě nesděluje, že by se mělo jednat o televizi, natož pak o jakou. Je jen málo televizních kanálů, kde si divák nemůže přečíst a jednoznačně pak určit, na který program se dívá. To může být pro nové diváky (například cizince), kteří logo ČT znát nebudou, matoucí.
Další problém vidím v barvách, protože hned na několika vizualizacích můžeme vidět jinou barevnou kombinaci, než modro-červenou. Modrá s červenou mi spolu moc neladí, ale když už si ji v ČT vybrali, měli by ji mít všude a jednotně.
Jediné, co hodnotím pozitivně, je pak použití vodoznaku loga přímo do vysílání jednotlivých kanálů. Logo i font číslic (v případě programu Sport písmen) vypadá pěkně plasticky, a tím i velmi moderně.
Co mě trochu zaráží, je zapracování nového loga do vysílání až na podzim. Přijde mi, že si chce vedení ČT českou veřejnost trochu otestovat, a i proto očekávám, že se můžeme dočkat ještě menších, možná i větších úprav.“
Bonusový příspěvek – Ing. Marek Hrkal, absolvent oboru Marketingová komunikace a PR a specialista na branding: „Logo má představovat základní prvek vizuálně odlišující svého nositele od konkurence. Barevný posun k modré a červené, které jsou silně spojeny s Novou, je proto zvlášť nelogický v situaci, kdy jednotlivé kanály mají jednoznačně definovaná barevná schémata. Ta jsou logická a po letech používání zažitá. Podobnost s jinými logy (ČD Cargo, závorková asociace s COOL) rozhodně odlišitelnosti nového loga nepřidává. Jakákoli asociace s původním logem je vskutku velmi vzdálená, což zpochybňuje tolik tlačenou snahu o kontinuitu s původním motivem značky. A není to jediná podivnost v argumentaci České televize.
Pokud se ČT ohání průzkumem, ve kterém se 83 % respondentů nové logo líbí, někdo by měl managementu ČT vysvětlit, že byli výzkumnou agenturou podvedeni. Soudě dle reakcí široké i odbornější veřejnosti (třeba na font.cz) mi poměr připadá spíš obrácený. Připouštím, není to reprezentativní vzorek, ale ta diskrepance je zarážející. Že by účastníci focusek dostali až tak dobré bonboniéry?
V argumentaci ČT jsou i následující trhliny: Že je ČT v podstatě jedinou televizí v Evropě bez korporátního loga na obrazovce? Nesmysl. Co třeba RTVS na sousedním Slovensku? Že je zapotřebí sjednotit v tuto chvíli nejednotný styl vizuální prezentace České televize jako celku i jednotlivých kanálů? Gratuluju k nápadu, že toho nejlépe docílíte rozbitím kompaktního stylu, který se pracně buduje 5 let a schází mu jen Malovcovo korporátní logo. Že nové logo odpovídá moderním trendům v oblasti grafické prezentace televizních stanic? To psali v design manuálu televize Nova?
Uváděná cena 430 tisíc, je navíc výsměchem všem, kteří alespoň trochu přemýšlejí. Není to možná cena přemrštěná, háček ale spočívá v tom, že z logiky věci není zdaleka konečná. Implementace loga bude stát – bez přehánění – několik desítek milionů korun. Je to čistokrevné mrhání. Když k tomu přičtu subjektivní pocit ošklivosti, který ve mně nové logo vzbuzuje, dospívám k následujícímu závěru: I když mě Malovcovo logo na první pohled neoslovilo, v porovnání s tím dnešním výtvorem představuje esenci čistého grafického designu.
Dámy a pánové v České televizi, přiznejte, že jste se spletli, a můžeme na tento politováníhodný okamžik zapomenout.“
Zdroje & čtěte dále
Zdroj úvodního obrázku: http://www.font.cz/design/nove-logo-ceske-televize.html
http://designportal.cz/loga-corporate_design/ceska-televize-ma-nove-logo.html
http://www.mediar.cz/podivejte-se-nove-logo-ceske-televize-od-studia-najbrt/
Jak citovat tento článek?
REDAKCE. KOMENTÁŘE: Česká televize mění logo a jednotný vizuální styl [online]. 2012 [cit. 2012-04-19]. Dostupné z: http://www.markething.cz/komentare-ceska-televize-meni-logo-a-jednotny-vizualni-styl