Connect with us

Komunikace

Jindřich Fáborský: Chci spojit intelektuální úroveň a festivalovou atmosféru

Konference. Mají nás naučit něčemu novému, mají nás inspirovat. V Česku je jich, alespoň o marketingu, v poslední době jako hub po dešti. O tom, jestli plní svůj smysl, v čem se liší od podobných akcích v zahraničí a jestli můžou vypadat jinak, jsem se bavila s Jindrou Fáborským. Mladý marketér, jehož jméno je české komunitě online marketingu dobře známé, spojil vzdělání a zábavu a pořádá Marketing Festival. Od začátku bylo jasné, že nepůjde o událost pro kravaťáky. Na rozhovor přijel totiž Jindra na motorce.

Jindřich Fáborský žije v Brně a působí jako marketér a lektor. Je absolventem VUT v Brně a britské Nottingham Trent University. S marketingem pomáhal např. kapele Charlie Straight, společnosti Snowboard Zezula nebo tradiční značce Jelení lůj. Klade velký důraz na vzdělání a pořádá školení pro firmy a přednášky pro studenty. Pod záštitou Univerzity Palackého založil projekt JsmeMarketing, který podporuje praktické vzdělání v oblasti marketingu. Letos se teprve pětadvacetiletý Jindra pustil do organizace největší středoevropské konference v online marketingu. Marketing Festival se bude konat 22. – 23. listopadu 2013 v Janáčkově divadle v Brně.

Jindro, jaký byl konkrétní podnět pro uspořádání vlastní konference?

Podobný jako u JsmeMarketing – potřeba vybírat přednášky, které mají praktický přínos a jsou stavěny tak, aby účastníky posunuly dál. Mám pocit, že dnes jich takových moc není. Začali jsme tedy pečlivě vybírat lidi, kteří mají přednášky přínosné pro posluchače. Koncept fungoval, JsmeMarketingu se začalo dařit, jezdí k nám lidi z celé ČR a ačkoliv jsme původně cílili na studenty, mezi účastníky jsou pravidelně i konzultanti z největších českých agentur. V listopadu jsem začal přemýšlet, jak to povznést na vyšší úroveň, dovézt do Brna světové řečníky. Vše se zlomilo v únoru, kdy jsme uspořádali InternetMarketing2013, která měla velmi dobrou odezvu.

Proč marketingový festival, proč ne konference?

Festival ve slovníku znamená oslava, takže to můžeme brát jako oslavu marketingu. Celá akce má dvě klíčová slova: vzdělání a zábavu. Vzdělání má blíž ke klasické konferenci a do této části budeme investovat mnoho úsilí, ale aby to na druhou stranu nebyla nuda, svou roli bude mít i zábava, takže několik afterparty či koncerty dost zajímavých kapel. Chceme zachovat intelektuální úroveň a zároveň navodit klasickou festivalovou atmosféru. Přemýšlíme o vydávání festivalových novin, o kelímcích a podobně. Razíme pojem edutainment, kde má vzdělání větší podíl. Já rozděluji den a noc: ve dne bychom se měli pilně učit a posouvat a v noci se pak bavit.

Pro koho akce je a co se na ní dozví?

Konferencí chceme oslovit všechny, kteří se zabývají online marketingem. Konzultanty, zástupce online agentur, všechny zabývající se PPC reklamami, webovou analytikou nebo ty, kdo řeší SEO a sociální sítě. To všechno se bude probírat. Protože chceme, aby byla každá přednáška užitečná pro všechny, připravujeme e-book, jehož přečtení by mělo garantovat základní orientaci ve všech tématech.

Proč je festival v Brně? Ty jsi tam vystudoval, žiješ tam, ale nepadla v úvahu Praha, která by pro řečníky mohla působit atraktivněji?

Pro mě je samozřejmě snazší udělat akci v Brně, ale já hlavně chci, aby šlo o brněnskou akci. Nevidím v tom žádná rizika – Brno jednak žádnou takovou akci nemá, druhak je zajímavě situované. Dobře se tam dostanou lidi z Bratislavy, Budapešti nebo Vídně, do níž doletí třeba řečníci z USA.

Když jsme u řečníků, koho z řečníků bys namátkou vypíchnul?

Už teď máme nabitý line-up řečníky z Česka, EU i Ameriky, ale můžu zmínit třeba Cyruse Sheparda a Neila Patela. Oba jsou z Ameriky a oba mají co říct. Cyrus je kapacita v SEO, jeho přednáška bude určitě přínosná. Neilu Patelovi je teprve osmadvacet let. Založil dvě firmy v Silicon Valley, jeho produkty na webovou analytiku se používají celosvětově.

Řečníci jsou určitě jedním ze základních pilířů festivalu…

Tvoří tak 70 – 80 %. Určitou roli hrají velká známá jména, ale je třeba se zaměřit taky na obsah přednášek řečníků. Na druhém místě je nesmírně důležitý prostor s potřebným zázemím. Každý má určitou atmosféru, kterou lidi vnímají. Stejně jako je třeba pro brněnský barcamp vhodná Fakulta informatiky VUT, tak pro Marketing Festival se hodí Janáčkovo divadlo, kde se bude konat. Třetím pilířem je péče o návštěvníky a komunikace s nimi. Chci, aby lidi věděli, že já na konferenci budu. Pokud se jim tedy něco nebude líbit, tak to můžeme hned řešit. Mám také vymyšleno, jak se bude vyvíjet komunikace s návštěvníky před a po konferenci. Určitě neskončí dnem konání.

"Prostor hraje velkou roli," říká Jindřich. Marketing Festival bude hostit Janáčkovo divadlo v Brně.

Jsme v České republice. Jsi připraven na kritiku ceny, až 18. června zahájíš první vlnu prodeje?

Já chápu cenu jako hodnotu a tu my v naší ceně rozhodně budeme mít. Pokud by někdo přemýšlel nad rozpočtem, tak víc než třetina ho jde do řečníků. Hradíme jim náklady za to, že budou předávat přínosný obsah. Kdyby přijel někdo na své vlastní náklady, mohl by si chtít v první řadě udělat promo, a tak by to být nemělo. Velký rozpočet jde i na nájem a gastro. Drtivou většinu peněz, které chceme vybrat, vracíme do účastníků.

Určitě první otázka padne od studentů, jestli mají slevu.

Ta nebude. Já v marketingu preferuji jednoduchost. V tomto případě tedy jedna cena, bez jakýchkoli slev, výjimek.

Když se spouští první vlna, většinou jsou lístky rychle rozprodané. Můžeš říct, kolik půjde ven lístků?

Do tohoto předprodeje jich chceme dát 300, tedy zhruba jednu třetinu.

Ty jsi před konferencí provedl dva výzkumy, které ti pomohly ujasnit si vizi o festivalu…

První výzkum byl se 140 lidmi a prováděl jsem ho před InternetMarketing2013. Ukázal na jednoduché věci: lidi chtějí wi-fi a slušně se najíst, nechtějí fronty na záchody. Ukázal ale, že vyžadují i praktický obsah a to je to, co já razím – prakticky využitelné know-how. U druhého výzkumu šlo o hloubkové rozhovory s 30 lidmi z branže, opinion leadery. Ptal jsem se, jestli preferují jeden nebo více sálů, ale i co si představí, když se řekne ideální konference. Třeba u počtu sálů se úplně neshodli.

Ty jsi ale vybíral Janáčkovo divadlo z toho důvodu, že má velkou kapacitu a všichni účastníci můžou být v jednom sále.

V jednom sále jsou lidé schopni lépe sdílet nadšení a ten zážitek. Další věc je rozhodovací paralýza, která je nesmírně silná. Nejenom, že trávíš 20 % času na konferenci sledováním, co kde zrovna teď je. Může se stát, že si nemůžeš vybrat a řekneš si, že všechny tři přednášky jsou špatné. Pořád přemýšlíš a sleduješ Twitter – co když je řečník vedle lepší? Na festivalu bude jediná volba u workshopů, kterých chystáme v bočních saloncích minimálně deset. Mají své místo, protože si potřebuješ osvojit a vyzkoušet, co ses naučil. Na drtivou většinu se bude přihlašovat předem, takže dopředu budeš vědět, se kterými přednáškami se bude krýt.

Přednášky ale nebudou všechny v klasickém formátu – plánuješ i duely a diskuse, což v Česku není tak běžná praxe…

Přednášky budou mít v prvé řadě variabilní délku. Třeba Neil Patel by měl mít padesátiminutovou keynote přednášku, pak tam máme přednášky dlouhé 5 – 7 minut. Chystáme moderované diskuse nebo přednášku postavenou na dotazech z publika, na které bude řečník odpovídat spatra. Zvažujeme i formát duelu, kdy přijde otázka z publika a každý řečník má minutu na odpověď. Publikum je pak takový soudce a může si udělat představu o tom, kdo problematice líp rozumí.

Zahraničí tě inspiruje, co se formátu přednášek týče. Inspirovala tě nějaká akce i při tvorbě konkrétní podoby Marketing Festivalu?

Bylo by nefér nezmínit Pioneers Festival, což je konference ve Vídni. Má podobný koncept, určitě se v některých věcech potkáme, ale oni neřeší online marketing, ale startupy.

Jak moc jsme pozadu v ČR oproti zahraničním konferencím?

Zajímavé je, že v Česku firmy konference teprve teď objevují, takřka vždy chtějí přednášet. Když jsem zkoušel pozvat firmy z Anglie, nebylo to pro ně zdaleka tolik lukrativní. Bavil jsem se s jednou PPC agenturou z Británie a ti prý přednášeli minulý rok na 40 konferencích, ale zjistili, že v tom nemají návratnost investice. Ale to by firma neměla počítat, měla by chtít přispět k edukaci komunity. V Americe jsem to vnímal ještě víc. Na některých konferencích se pozorně starají o účastníky, jsou progresivní, a jim bych se chtěl přiblížit. Na některých jde ale vidět, že je to „dávačka“, že jim jde hlavně o to, že lidi platí.

Jaké konference v zahraničí tě ještě před Marketing Festivalem čekají?

Moc se těším na jednu z největších konferencí v našem oboru MozCon – pořádá ji Moz, což je velice respektovaná firma v oboru SEO. Je nesmírně nabitá, co se týče jmen, někteří z nich přijedou do Brna. Jedu se podívat na to, jak se taková konference dělá, jestli má skutečně hodnotu odpovídající ceně 1500 dolarů. Jedu si taky udělat přehled o obsahu a formě přednášek lidí, které uznává celý svět.

Na světových konferencích bývá podíl řečníků a řečnic půl na půl. V ČR se takové vyváženosti ani zdaleka nedosahuje. Budeš to chtít změnit?

Já nesmírně oceňuju, že ženy mají jiný přístup k práci a k myšlení o marketingu atd. V Česku je ten poměr 90:10 proto, že jich v oboru tolik nedělá… Zatím. Což je samozřejmě škoda. My od začátku řečnice vyhledáváme, zatím to vypadá, že budou tvořit jednu třetinu.

Na úplný konec se musím zeptat – bude v Janáčkově divadle wi-fi?

To je ošemetný.

Já si pamatuju na to, že jsem byla na konferenci a chybějící internet pořadatelé zdůvodňovali tím, že diváci pak surfují a nesoustředí se.

Na tom něco bude. Není nic horšího, než když jsi s někým na rande a on je celou dobu na Facebooku. Na druhou stranu se ukazuje, že lidé připojení chtějí. Už teď to aktivně řešíme a chceme navýšit kapacitu, divadlo na to je připravené, takže s wi-fi se počítá.

 

Jak citovat tento článek:

KOLEVOVÁ, Iva. Jindřich Fáborský: Chci spojit intelektuální úroveň a festivalovou atmosféru. Markething [online]. 16. června 2013 [cit. 2013-06-16]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/jindrich-faborsky-chci-spojit-intelektualni-uroven-a-festivalovou-atmosferu.

Continue Reading

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR a studentka Mediálních studií na FSV UK. Zajímá se o nová média a event marketing.

More in Komunikace

To Top