Komunikace
Coca-Colizace aneb Jak využít lidského narcisismu
Začalo to nenápadně. Nejprve jste si sem tam začali všímat jmen na lahvích od Coca-Coly… Každý samozřejmě hledal to svoje. Později nám ale naše vlastní jména nestačila! Hledali jsme jména našich partnerů, kamarádů, maminek. A najednou skupujeme litry a litry koly, abychom mohli vítězoslavně přinést lahev se jménem každému, koho máme rádi nebo na koho myslíme. Nakupujeme lahve s nápisy miláček a V.I.P., protože nám to zkrátka nedá. To všechno ale byl, jak jsme později zjistili, pouze začátek velké evropské éry Coca-Cola mánie…
Původní verze personalizované kampaně “Share a coke” v Čechách známou pod claimem “Poděl se o radost” spustila Coca-Cola pod taktovkou skupiny Ogilvy loni v Austrálii a přilehlých tichooceánských oblastech (Australskou kampaň shrnuje emotivní a vypíárované, ale také velmi povedené video zde). Za kampaň posbírala plno cen (např. prestižní oceněni Cannes Lions), a tak se není čemu divit, že o rok později stejné kampani čelíme my, Evropané. Na začátku května spustila Coca-Cola nejen v Čechách, ale napříč Evropou, dle svých slov největší personalizovanou kampaň vůbec. Název značky na lahvích vystřídala nejfrekventovanější jména, tedy jak se ve Velké Británii traduje, od jména Aaron po Zoe, v Čechách tedy můžeme říci od Adama po Zuzanu.
Coca-Cola kam se vrtneš
Kromě samotných přejmenovaných lahví od Coca-Coly potkáváme i další červeno-bílé vizuály snad na každém kroku. Plakáty na zastávkách, citylighty na obchodních domech, reklamy všude v ulicích i městské hromadné dopravě. V Praze na náměstí Republiky je velice populární interaktivní tabule, na kterou můžete odeslat své jméno, a to se tak ocitne přímo uprostřed obchodního domu Kotva a třeba na I. P. Pavlova zase můžete objevit “3D” plakáty, na kterých se z různých úhlů objevují rozdílná jména. Fantazie Coca-Coly zkrátka nezná mezí a útočí tak na nás na každém kroku – snad při každé komerční přestávce běží v televizi Coca-Cola spot a například při finále soutěže „Česko-Slovensko hledá Superstar“ zase problikávaly lahve se jmény dvou finalistů v dolním rohu obrazovky. Jestli se tohle fanouškům nevrylo pořádně do podvědomí, tak už nic.
Lidé sdílí lahve se svými jmény i jmény svých blízkých všude, kde se dá. Na Instagramu, Pinterestu, Twitteru a samozřejmě na Facebooku. Speciálně pro uživatele Facebooku Coca-Cola přišla s aplikací především pro ty méně šťastné majitele neobvyklých jmen, a tak můžeme poslat i kamarádovi Chrudošovi tu jeho personalizovanou virtuální plechovku. Anebo mu kupte láhev s nápisem miláček, bude také rád.
Jak to tak vypadá, Coca-Cole se podařilo celkem úspěšně zaplnit ulice, města, země, kontinenty “svými” našimi jmény. Můžeme si říci, že zkrátka má na kampaň prostředky a tak je celkem snadné být všude. Abychom Coca-Cole ale nekřivdili, musíme ji pochválit za nápad. Vždyť na co se lépe cílí než na lidská ega? Na náš osobitý narcisismus, na lásku k sobě samým? Každý z nás je teď hvězdou – snad nejslavnější “soft drink” všech dob je v obchodních regálech vystaven s našimi jmény! Coca-Cola brnká na struny našeho ega a my jí to nadšeně baštíme. Ale zase, proč ne! Coca-Cola je přece plná radosti. Jak její slogan praví, je radost ji otevřít a nyní máme příležitost se o onu radost podělit. Pojďme tedy, přátelé, společně do toho. Pijme Coca-Colu z lahví s našimi jmény a společně třeba až do skonání světa.
“
Jak jsme vám již prozradili, Coca-Cola nespustila kampaň pouze v Čechách, ale napříč Evropou. Zde je pár cizokrajných ochutnávek z aktuální kampaně…
Ani při této kampani se Coca-Cola nevyhnula recesi na téma svého úhlavního rivala – Pepsi…
Ještě něco pro fanoušky seriálů…
Sbírat lze prakticky jakékoli kombinace jmen… Lidé “sbírají” členy svých rodin, jména oblíbených hudebníků, knižních a filmových postav, přátel… Dokonce můžete z lahví od Coca-Coly vytvořit i narozeninový dort, to jste nevěděli?
A pokud své jméno stále nemůžete najít a “nepravá” plechovka přes internet vám nestačí, vyrobte si vlastní lahev! Fantazii se přeci meze nekladou, hlavně když, jak Coca-Cola káže, vám to udělá radost!
Jak vidno, Coca-Cola se nebojí být vidět. Nejen díky objemu a frekvenci kampaně, ale i díky zcela nové myšlence se stává tato kampaň převratnou. Zdá se nám, že to není poslední personalizovaná kampaň, o které pro vás píšeme… A kdo ví, třeba jednou budou v supermarketech i bochníky chleba s vyraženými jmény spotřebitelů…
Zdroje:
www.youtube.com
mam.ihned.cz
Coca-Cola.cz
www.coca–cola.co.uk
Instagram.com
Pinterest.com
Facebook.com
Zdroj náhledového obrázku: Coca-Cola.cz
Jak citovat tento článek?
VOTRUBOVÁ, Martina. Coca-Colizace aneb Jak využít lidského narcisismu . Markething [online]. [cit. 2013-11-06]. Dostupné z: www.Markething.cz/coca-colizace-aneb-jak-vyuzit-lidskeho-narcisismu
Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, v současné době studiující Mediální studia tamtéž. Má ráda vydařené kampaně luxusních značek, zajímá se o politický marketing a zbožňuje sociální sítě, především Instagram. Ráda se směje memům, fotí a jí.