Connect with us

Komunikace

Hraním za lepší svět s Humble Bundle

Hraní her nikdy nebylo prospěšnější. Dokazuje to již čtyři roky existující a stále se rozvíjející digitální (nejen) herní distributor Humble Bundle, který hráči umožňuje koupit hry za zlomek ceny a zároveň pomoci dobré věci.

V roce 2010 vznikla společnost Humble Bundle hrdě nesoucí motto „Pay what you want, DRM Free, cross-platform, Helps charity“ („Zaplať kolik chceš, bez DRM1, napříč platformami, pomoc charitě“). Tato společnost vytvořila princip herních balíčků – Humble Bundles – ve kterých jsou k dostání různé herní kolekce za cenu, kterou si určí sám kupující. Na počátku své existence nabízely Humble Bundles pouze méně známé indie hry (balíčky nesly název Humble Indie Bundles), postupně se však propracovaly až k velkým herním vývojářským společnostem jako například Warner Bros. Interactive Entertainment, Electronic Arts nebo Sega Corporation.

Humble Indie Bundle V s nejvyšším zatím zaznamenaným příspěvkem 16,005.27 dolarů

Humble Indie Bundle V s nejvyšším zatím zaznamenaným příspěvkem 16,005.27 dolarů (zdroj: gameinformer.com)

Zaplať komu chceš

Všechny Humble Bundles fungují na principu „Pay what you want“ tedy „Zaplať kolik chceš“. Minimální příspěvek je 1 dolar, za který uživatel obdrží přístup k větší části balíčku v podobě herních klíčů. Kompletní aktuální nabídku v „bundle“ je možné získat průměrně za 5 až 8 dolarů (lze platit i bitcoiny). Celý tento projekt stojí na etice samotných kupujících – předpokládá se, že nezaplatí jen minimální částku, což se ale bohužel často stává. Protiváhou jsou jim mimo velkorysých hráčů i skupiny přispěvatelů nebo dokonce firmy. Nejvyšší zatím zaznamenaný příspěvek činil 16,005.27 dolarů od skupiny anonymních dárců Humble Brony Bundle.

Nejzajímavější částí celého procesu koupě je právě cílené přispívání. Při zvolení výše příspěvku si každý kupující může pomocí posuvníků zvolit, jak velkou část peněz chce darovat většinou charitativním organizacím nebo přenechat serveru Humble Bundle, přičemž v tomto rozhodováním není nijak omezován. Záleží tedy čistě jen na prioritách hráče a jeho svědomí. Na stránce daného balíčku jsou umístěné i dodatečné informace o největších vkladech, celkové sumě vybraných peněz, počtu doposud koupených balíčků apod.


Hraj a pomáhej!

I když víme, kolik který balíček přesně vydělal, nemůžeme už zjistit, jak byla suma rozdělená mezi jednotlivé organizace. Spoluzakladatel John Graham na toto téma řekl, že Humble Bundle zpravidla tyto informace nezveřejňuje, aby nedocházelo ke zbytečnému porovnávání zisků organizací, oficiálně však uvádí částku 33 milionů dolarů získaných na charitu za celou existenci serveru. Dále pak informuje o úspěšně financovaných projektech, jako například zprostředkování pitné vody v rozvojových zemích a samozřejmě odkazuje na stránky všech podporovaných nadací. Dlouhodobě spolupracuje s patnácti organizacemi jako American Red Cross, Child’s Play (dodává hry a hračky dětem do nemocnic), Electronic Frontier Foundation (chrání online svobodu), Charity:water (zprostředkovává pitnou vodu), World Land Trust (stará se o obnovu deštných lesů) a dalšími.

Nejprodávanější balíček všech dob vytvořený ve spolupráci s EA

Nejprodávanější balíček všech dob vytvořený ve spolupráci s EA (zdroj: ripten.com)

Jde jen o děti a charitu?

Velké herní společnosti využívají tento kanál pro realizaci společenské odpovědnosti firem (CSR2), kdy účelově věnují své prostředky právě do neziskového sektoru skrze Humble Bundle.  Mohou si tak zvýšit svou popularitu a zároveň pomoci dobré věci. Skvělým případem je spolupráce Humble Bundle a Electronic Arts, kdy se výsledná kolekce her stala doposud nejprodávanějším balíčkem. The Humbe Origin Bundle překročil za dva týdny magickou hranici 10 milionu dolarů, ze kterých většina šla právě na podporu nadací.

Díky systému herních balíčků se navíc kupující často dostane i ke hrám, které by si za běžných okolností nekoupil – z toho profitují méně známé společnosti, což byl jeden z původních záměrů samotných zakladatelů a zároveň i hráč, který se dostane k novému obsahu. V podstatě je to tedy přínos jak pro neziskové organizace, tak pro herní vývojáře a hráče. V balíčcích se objevily už i české hry, například Machinarium nebo Botanicula (Amanita Design).

Dnes se již Humble Bundle nespecializuje pouze na hry, ale distribuuje i e-knihy, mobilní aplikace a příležitostně i filmy a hudbu. Přestože se stále rozvíjí, čas od času se také potýká s problémy s distribucí, nefunkčními klíči a samozřejmě s rostoucí konkurencí. Každopádně základní myšlenka podobných projektů – hrát a pomáhat – je sama o sobě podnětem k zamyšlení nad pirátstvím a tím, jak investujeme své peníze, protože i jeden dolar může pomoci.

 

Pojmy:

1DRM –  souhrnný název pro technické metody, které mají omezovat používání obsahu digitálních médií, více na: http://drm.info/en/

2CSR – Corporate Social Responsibility, více na: http://www.spolecenskaodpovednostfirem.cz/

 

Zdroje:

http://www.giantbomb.com/humble-bundle/3015-6612/

http://humble.desk.com/customer/portal/articles/281031-prior-bundle-statistics

http://www.rockpapershotgun.com/2013/08/23/interview-humble-bundle-on-humble-bundles/

http://humble.desk.com/customer/portal/articles/657215-how-much-has-humble-bundle-raised-for-charity-

http://blog.humblebundle.com/post/69095622404/humble-bundles-have-helped-bring-fresh-water-to

http://cheesetalks.twolofbees.com/humble/

http://www.ea.com/news/humble-origin-bundle-results

http://amanita-design.net/

Jak citovat tento článek?

FLÉGLOVÁ, Radka. Hraním za lepší svět s Humble Bundle. Markething. [online]. 28. října 2014 [cit. 2014-10-28]. Dostupné z: http://www.markething.cz/hranim-za-lepsi-svet-s-humble-bundle

 

Continue Reading

Absolventka Marketingové komunikace a PR na FSV UK, nyní studentka StuNoMe na FF UK. Zajímá se snad o všechno, psala bakalářku o pornu, ale nejvíc jí baví umění a videohry.

More in Komunikace

To Top