Marketing
Víno je všude aneb nastala doba hroznová
Od počátku září národ pivařů splachuje vlna hroznového moku, alespoň prostřednictvím médií. Co se stalo, že víno přebralo pivní žezlo a vládne Česku?
V nedávné době začala televize Prima vysílat první díl seriálu vlastní produkce – Vinaři. Již v průběhu srpna, několik týdnů před uvedením, se však spustila masivní kampaň, právě k premiéře. V rámci této propagace mohl divák zhlédnout nepřeberné množství televizních spotů, billboardů a neubránil se ani všudypřítomnému soundtracku od skupiny Chinaski. Nova na to zareagovala nasazením série filmů Bobule. Jako by toho nebylo málo, s kampaní na propagaci Turbo Internetu přišel Vodafone, jenž zasadil téma svých reklam do identické kulturní oblasti. A o několik dnů později jsme začali vídat Ondřeje Brzobohatého jako tvář sdružení Vína z Moravy, vína z Čech, jejichž kampaň může být efektivnější, než se původně zdálo.
A právě Vinaři se stali spouštěcím motorem vinařské revoluce. Již při uvedení prvního dílu sledovaly osudy obyvatel z jihomoravských Křetic téměř 2 miliony diváků. Vinaři se tak stali nejsledovanějším pořadem onoho večera. Nutno dodat, že historicky nejúspěšnější snímek TV Prima se stal rovněž jejím nejnákladnějším projektem. Důkazem značných nákladů se stal i poměrně rozsáhlý product placement, a tak jsme v seriálu mohli spatřit paletu produktů od dveří Solodoor až po téměř kompletní vozový park Mercedes-Benz. Aby toho nebylo málo, Prima v jednom z následujících dílů také představila korespondující edici vín od Karla Rodena.
Co na to Nova?
Nova, očekávajíc velkou ránu do statistiky sledovanosti, vsadila na šest let starý snímek Bobule, a to s 20minutovým předstihem před svým sokem. Rozdíl byl však rychle dohnán, a tak se Bobule staly jen předehrou pro uvedení úspěšné premiéry Vinařů. Komediální film o víně sledovalo pouze 219 000 televizních nadšenců. Nově tak jejich parazitování nevyšlo, vedení však hlavu nevěší, na podzim totiž vysílá své osvědčené doktorské seriály (Ordinace v růžové zahradě a Doktoři z Počátků).
Kdo stojí za „vinným“ povstáním
V Bobulích i Vinařích registrujeme mnoho společných elementů – stejné kulisy i herce, směřování vtipů i celkový boj proti alkoholismu. A kdo za tím vlastně stojí? Autorem Bobulí i Vinařů je producent a vinařský guru Tomáš Vican – majitel Adámkova vinařství a Vinné galerie v Brně, kde rovněž probíhalo natáčení. Ten tvrdí, že nápad na seriál vznikl ještě před natočením Bobulí.
Ukázalo se, že značka víno opravdu prodává a tak se mezi televizí Nova a Prima rozhořel spor o práva na seriál. Nova, pro kterou původně (od roku 2010) Vinaři vznikali, žádá po TV Prima vypořádání práv, za něž při tvorbě konceptu zaplatila. Uprostřed však stojí sám Vican a tvrdí, že práva náleží jemu. Zajímavé na tom je, že Nova začala bojovat o práva až po odvysílání veleúspěšného prvního dílu.
Ostatní se také vezou na vinné vlně
Dva bojují, třetí stojí opodál a nestará se. S kampaní zasazenou do prostředí přišla i jedna z telekomunikačních společností. Vodafone opět použil inovativní důchodkyně z Ratměřic, které cestují tentokráte na jihomoravské vinobraní. Kampaň informuje o rozšíření Turbo Internetu.
Natáčení bylo umístěno do prostředí moravských vinic záměrně, a to díky tomu, že v září a říjnu pokryje Vodafone rychlým mobilním internetem nemalou část Moravy. Otázkou však je, zda to byl jediný záměr a jestli Vodafone neparazituje na oblibě Vinařů a asociaci s nimi.
A kdo jiný by měl věnovat vínu větší pozornost než sám Vinařský fond? Přišel tak s novou kampaní na podporu moravských a českých vín, jež má fond na starost.
Chtěli bychom kampaní zvednout vnímanou hodnotu tuzemských vín a posílit emocionální rozměr značky Vína z Moravy, vína z Čech.
Sděluje na svém webu Vinařský fond. Tváří kampaně se stal hudebník a herec Ondřej Brzobohatý. Hlavní představitel kampaně svou profesí hudebníka dokonale ladí s hlavním heslem kampaně: Naše vína mají zvuk. Vinařský fond jde však jinou cestou než výše zmínění a vínu dodává glanc a prestiž, zatímco ostatní těží spíše z grotesknosti. A proč vznikla vlastně tato kampaň? Za cílem povznést hodnotu českomoravských vín a posílit nákupní sílu.
Na našem trhu profitují zejména dovozci, loni bylo vypito 200 miliónů litrů vína, avšak jen jednu třetinu tvořila vína domácí.
Informoval o tom prezident Unie výrobců a dovozců lihovin Petr Pavlík. Důkazem budiž i fakt, že pivo už Čechům tolik nechutná. Z každoročních statistik Českých pivovarů a sladoven vyplývá, že Český pivař už dávno nevypije tolik piva, co kdysi. Export piva sice posílil o 0,6 %, ale zmiňovaná domácí spotřeba klesla o 1,1 %. A tak se to vinaři rozhodli převzít do svých rukou. Hnal je také fakt, že Češi poprvé v historii vypili více alkoholu ve víně než v lihovinách. Problémem je to, že většina vín pocházela z laciných dovozů.
Kdo si vinnou slávu užije?
Vinaři již těží z enormní sledovanosti, Vinařský fond a značka Vína z Moravy, vína z Čech mohou získat také mnoho. Jejich produkty i logo jsou obsahem série Bobule. Načasování této kampaně odpovídá nejen aktuálním vinobraním a následné distribuci, ale i dlouhodobému stavu nákupní síly vyznavačů českých i moravských vín a rovněž již už zmíněnému poklesu konzumace piva.
Jediný, kdo momentálně stojí v opozici všeho toho nadšení z české vinařské kultury je diskontní řetězec Lidl, jenž si řekl, že by chtěl prodat více vína francouzského. Pomoct tomu všemu má opět chlapácká tvář Marka Vašuta.
Na to, jestli se tato fascinace vínem výrazně projeví i v prodaných objemech, si budeme muset ještě počkat. Jedno je však jisté – v Česku nastává „doba hroznová“. Důkazem budiž to, že na „vinné vlně“ se vezou i firmy jako Vodafone, které toho s vínem společného mnoho nemají. Tato vinařská mediální sešlost nemá obdoby a stojí za otázku, kolik toho vína vlastně ještě sneseme? A můžeme v budoucnu očekávat například revoluci pivní?
Zdroje:
Zdroj náhledového obrázku: http://www.penzion-valtice.cz/novinky/vino-bez-hranic/
http://www.iprima.cz/vinari
http://mam.ihned.cz/c1-62721960-novy-serial-primy-vinari-odstartoval-s-temer-2-miliony-divaku
http://www.denik.cz/film/vinari-sazi-na-postraneckeho-nejdrazsi-serial-se-odehrava-v-kreticich-20140809-l.html
http://www.wineofczechrepublic.cz/aktuality/pro-verejnost/3275-vina-z-moravy-a-vina-z-cech-s-novou-tvari.html
http://www.ceske-pivo.cz/spotreba-piva-v-cesku-dale-mirne-klesa-pivovarnikum-pomaha-rostouci-export-0
Jak citovat tento článek:
HRIVŇÁK, Adam. Víno je všude aneb nastala doba hroznová. Markething [online]. 29. října 2014 [cit.2014-10-29]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/vino-je-vsude-aneb-nastala-doba-hroznova