Connect with us

Kreativita

Hrané podcasty – žhavá novinka, nebo jen obměna rozhlasových her?

V dnešní době existuje již celá řada podcastů různých témat i forem. Zpravodajské podcasty, lifestylové podcasty, true crime podcasty i rozhovory. V posledních dvou letech v Česku začaly vznikat také první hrané podcasty, které se od všech ostatních výrazně liší tím, že jejich obsahem je dramatický příběh interpretovaný herci. Zároveň tak posluchačům přináší trochu jiný zážitek. Namísto informací – o aktuálním dění, určitém tématu, člověku či události – nabízí spíše oddych a ponoření se na pár minut do příběhu a trochu jiného světa.

Specifikum hraných podcastů i audiotvorby obecně je chybějící obrazová složka a práce pouze se zvukem. To je rozdíl jak pro tvůrce, kteří s touto skutečností musí naložit a v ideálním případě ji využít jako výhodu, tak i pro posluchače, jehož výhradně zvukový zážitek bude odlišný od audiovizuálního. Poslech audio obsahu bývá pro posluchače v dnešní době často jen doplňkem k nějaké jiné činnosti, jako je například úklid, vaření nebo cesta do práce; zároveň však kvůli chybějícímu obrazu vyžaduje více jeho představivosti.

Zatím hlavně na vlnách Radia Wave

Jak už to tak bývá, opět jsme trochu pozadu oproti zahraničí, hlavně anglicky mluvícím zemím, kde hraných podcastů vzniklo již daleko více než v Česku. U nás se tvorby hraných podcastů zatím ujal Český rozhlas, především stanice Radio Wave. Pro Český rozhlas totiž o žádnou novinku poslední doby vlastně nejde. V principu se totiž jedná o rozhlasové hry, které zde začaly vznikat nedlouho po zahájení pravidelného vysílání, tedy téměř před sto lety. Jiná je pouze forma distribuce a přizpůsobení se dnešní době výběrem témat či rozdělením příběhu do kratších dílů.

Další řádky představí několik konkrétních hraných podcastů. Každý z nich je zajímavý něčím trochu jiným – někdy stojí za to upozornit na zajímavý nápad na zpracování příběhu, jindy třeba na propracovaný zvuk.

Zkouškový (2020, 2021)

První a zatím asi nejpropracovanější český hraný podcast, co do zpracování příběhu i vztahů mezi postavami – tomu nahrává také délka jednotlivých epizod i celkový počet dílů. Podcast trefně pojednává o životě několika mladých lidí, kteří řeší vážné i méně závažné problémy ve vztazích mezi sebou, v rodině, ve škole, v práci i sami v sobě. Pro svou úspěšnost se podcastový seriál brzy dočkal i druhé řady.

Zdroj foto: https://wave.rozhlas.cz/zkouskovy-8186475/o-poradu 

Stopař (2021)

Jedenáct krátkých příběhů jedenácti různých žánrů. Dvě hlavní postavy, Anna a Pavel, se v každém díle někam společně vydávají, vše ostatní už je ale pro posluchače překvapením. Série obsahuje akční drama, detektivku, horor, muzikál a další.

Zdroj foto: https://informace.rozhlas.cz/hrany-podcast-stopar-ceskeho-rozhlasu-nabizi-jedenact-pribehu-v-jedenacti-8533481 

Neklid (2021)

Pětidílný thriller s tematikou tragicky končícího vztahu a nečekaným rozuzlením. Podcast využívá zajímavých zvukových efektů a také technologii binaurální nahrávky, která se má díky rozdílným frekvencím na levé a pravé straně přiblížit lidskému prostorovému vnímání zvuku. Pro nejlepší zážitek je tedy vhodné ho poslouchat se sluchátky.

Rozchod (2022)

Nedávná novinka z dílny Radia Wave v šesti krátkých dílech vypráví příběh vztahu a rozchodu dvou mladých lidí skrze nahrávky, které hlavní hrdinka během jejich společně stráveného času natočila.

Co přinese budoucnost?

V oblasti hrané tvorby zatím mezi českými podcasty výběr není příliš velký. Dá se předpokládat, že jich bude přibývat, ale bude se to nejspíš dít pomalu, protože vytvoření propracovaného podcastového seriálu je ve srovnání například s pořadem, který je založený pouze na rozhovoru moderátora s hostem, v mnoha ohledech náročnější. A tak je možné, že tato role z větší části zůstane Českému rozhlasu, který se jako médium veřejné služby nemusí řídit pouze výdělečností svých aktivit jako komerční subjekty a vytváření mimo jiné uměleckých, dramatických a zábavných děl je mu dáno dokonce zákonem. Tématy hraných podcastů, jejich kratší stopáží a možností poslouchat je kdykoliv a kdekoliv může Český rozhlas oslovit mladou generaci a přiblížit jí tak svou tvorbu, která by jinak mladým lidem mohla zůstat úplně vzdálená, jelikož se spíše pohybují v prostředí sociálních sítí –⁠ obrázků a videí, a také obsahu, na který se (na rozdíl od typického rozhlasového vysílání) mohou podívat kdy chtějí.

Tak který hraný podcast si zkusíte poslechnout jako první?

Jak citovat?

CYPRIÁNOVÁ, Barbora. Hrané podcasty – žhavá novinka, nebo jen obměna rozhlasových her?. Karolína HÁJKOVÁ, editor. In: Markething [online], 2022. [cit. 2022-04-25]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/hrane-podcasty

Zdroje:

https://wave.rozhlas.cz/serial-ktery-neuvidite-od-14-kvetna-muzete-poslouchat-zkouskovy-8193003

https://informace.rozhlas.cz/hrany-podcast-stopar-ceskeho-rozhlasu-nabizi-jedenact-pribehu-v-jedenacti-8533481

https://wave.rozhlas.cz/poslechnete-si-neklid-podcastovy-thriller-o-vine-strachu-a-vztahu-ktery-zasel-8554744

https://wave.rozhlas.cz/proc-nevyslo-poslouchejte-podcastovy-serial-rozchod-8694327

Continue Reading

Absolventka MKPR a studentka Mediálních studií. Nepije kafe, ale v kavárnách může strávit klidně celé dny. Ráda cestuje do všech světových stran, ale úplně nejradši tam, kde je teplo, moře a dobré jídlo.

More in Kreativita

To Top