Komunikace
Hockey Fights Cancer: Fialovou proti rakovině
„Proč má můj tým fialové dresy?“, neodbytně přemítal váš mozek, když jste ještě za kuropění sledovali jeden ze zápasů NHL. Nejednalo se však o poslední módní výstřelek, hráči napříč nejlepší hokejovou soutěží světa se rozhodli opět upozornit na boj proti rakovině.
O co vlastně jde? Týmy hrající NHL se pod záštitou celé organizace a hráčské asociace již posedmnácté zapojily do kampaně Hockey Fights Cancer Awareness Month, ve které se snaží pomocí charitativní kampaně pomoct institutům, které se zabývají prevencí, výzkumem a bojem proti rakovině. Největší procento vybraných peněz jde na výzkum rakoviny mízních uzlin a prostaty.
Rakovina mízních uzlin je způsobena tzv. non – Hodgkinovým lymfomem, který napadá lymfatický systém člověka. Právě onen lymfom, který nyní trápí Mistra české populární hudby Karla Gotta, se stal spouštěčem mohutné charitativní kampaně na konci 90. let, kdy byl tento projekt odstartován. Sezóna 1996 – 1997. John Cullen, tehdejší hráč Tampy Bay Lightning znenadání svolává tiskovou konferenci.
„Co se děje, chce snad vytrejdovat?“, šumělo tehdy veřejností sportovních žurnalistů. Nebylo tomu tak. Cullen oznámil, že trpí rakovinou mízních uzlin a neprodleně nastoupil léčbu. Okamžitě ohlásil přerušení kariéry a pustil se do boje se zákeřnou nemocí. Po osmnácti měsících intenzivní léčby se sice pokusil o comeback, ten však po čtyřech utkáních v NHL bohužel vzal za své a uzdravený útočník ukončil aktivní kariéru. Přesto byl v r. 1999 Cullen oceněn trofejí Billa Mastertona, jež náleží hokejovým gentlemanům a bojovníkům. Do hokejových arén se kanadský centr vrátil na počátku nového tisíciletí, nikoliv ale jako hráč, nýbrž jako asistent trenéra právě u týmu z Tampy.
Byl to právě Cullenův příběh, který inspiroval Timma Harmona, onkologa Moffit Cancer Centre, ke spolupráci s organizací Blesků z Tampy. Tým z floridského pobřeží byl prvním týmem, který na podzim roku 1998 spustil kampaň zapojující hokej a hráče NHL do boje s tímto nepříjemným onemocněním. Iniciativu a příliv nových týmů do této kampaně ještě podpořily nové případy nemocných hráčů, kterými byli například Saku Koivu či Mario Lemieux. Možná to byla právě rakovina mízních uzlin, která vzala „SuperMariovi“ možnost stát se nejlepším hokejistou všech dob.
Do letošního ročníku se opět zapojili hráči první kategorie. Fialové insignie symbolizující charitativní činnost tak letos bylo možno spatřit na Nicklasi Backströmovi, Henriku Lundqvistovi či kapitánovi posledních vítězů Stanleyova poháru, Jonathanu Toewsovi. Celý ansámbl NHL se najednou ponořil do fialové. Omotávky, helmy, brankářské masky, dresy. Všechno je rázem fialové. Právě z dresů, které se po skončení kampaně draží, plyne největší procento darů, jež výzkumné ústavy získávají. Od konce 90. let již dokázala NHL vybrat přes čtrnáct milionů dolarů na podporu boje se zákeřným onemocněním.
Další prostředky jsou získány z prodeje komerčních předmětů spojených s hokejem, jako jsou helmy, tkaničky do bruslí, náramky či klobouky levandulového odstínu fialové. Na oficiálním webu NHL se do celé akce mohou zapojit i fanoušci a poslat svůj dar a podpořit dobrou věc. Hráči napříč celým severoamerickým kontinentem během této kampaně navštěvují nemocné děti a pomáhají jim zpříjemnit boj s touto zákeřnou nemocí. Jedním z nejaktivnějších účastníků setkání s fanoušky je Matt Martin, útočník New York Islanders. Stranou rovněž nezůstávají takzvaní GM’s, generální manažeři a vlastníci klubů, kteří přispívají ve velkém. Podstatnou část vybraných financí tvoří také jisté procento z každého lístku prodaného na utkání NHL napříč Spojenými Státy a Kanadou.
Kampaň odstartovala měsíční levandulovou záplavu na začátku října a trvá do poloviny listopadu. V ilustračních spotech nahraných NHL vystupují hokejové idoly současnosti s charakteristickými banery s nápisem „I fight for“, tedy „Bojuji pro“. Dotyční si pak doplní konkrétní jméno, za které bojují.
Obrovskou popularitu získala kampaň na sociálních sítích. Pro lehčí nalezení tematických příspěvků spustila NHL hashtag #hockeyfightscancer, který má jen na sociální síti Instagram přes 16 tisíc příspěvků. Notoricky známé logo NHL se na Twitteru dokonce zahalilo do fialova. Interakce mezi fanoušky a jejich hokejovými hrdiny tímto ještě vzrostla.
Listopad je vůbec v ledových arénách od Alberty po Floridu ve znamení charitativních kampaní. Po 13. listopadu, kdy Hockey Fights Cancer končí, plynule nastoupí další kampaň, populární Movember. Ten upozorňuje na rakovinu prostaty skrze vydatné kníry. I tato kampaň se těší mezi hráči velké oblibě. Můžeme se tedy začít těšit na záplavu „kňourů“ od těch nejlepších hokejistů světa.
Jak citovat tento článek?
JANOUCH, Filip. Hockey Fights Cancer: Fialovou proti rakovině? Adam Romaňák, editor. In: Markething [online], 2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/hockey-fights-cancer-fialovou-proti-rakovine
Zdroje
Zdroj náhledového obrázku
www.wild.nhl.com
Zdroje obrázků
www.legendsofhockey.net
www.capitals.nhl.com
www.canucks.nhl.com
www.avalanche.nhl.com