Connect with us

Komunikace

Guerilla marketing: Suck it and see

Zaujal Vás nečekaný kontroverzní nadpis a říkáte si, že to snad nemohu myslet vážně, přesto však čtete dál? Pak tedy dokonale splnil svůj účel. K propagaci článku o guerilla marketingu byl totiž použit jeden z jeho základních principů. Zaujmout, překvapit, nadchnout. Kdekoliv a jakkoliv.

Princip číslo 1: Vědět, co je guerilla marketing

Guerilla = partyzán. Marketing = umění prodat.

Zpočátku nejasný význam spojení “partyzánský marketing” lze jasně definovat slovy jeho zakladatele, Jaye Conrada Levinsona, bývalého kreativního ředitele americké reklamní společnosti Leo Burnett Worldwide, jako dosahování běžných cílů nekonvenčními metodami. Převedeme-li původní filosofii partyzánských skupin – čelit významné početní či materiální převaze pomocí  překvapivých úderů, jež protivník nečeká – do marketingového světa, dostáváme zcela zřetelný obraz “partyzánského marketingu” – bezvýznamná firma s minimálními finančními prostředky je schopna dosáhnout velkého úspěchu na úkor firem významných, využije-li svých nápadů a času efektivně. Primárními investicemi jsou tedy kreativita a trpělivost, nikoliv peníze.  Zdání ovšem klame – v současnosti guerilla marketing využívají především nadnárodní korporace, jež jsou všem dobře známé. Jejich záměrem je však oživit své jméno a jaksi vyjet z dlouhodobě zajetých kolejí stereotypního selfpromotion.

Stay fresh with Nivea

ARVE Error: need id and provider

Princip číslo 2: Znát anatomii guerilly

Cílem každé metody guerilla marketingu je získat co největší pozornost, vyvolat paniku, vyburcovat veřejnost. Takové “partyzánské” kampaně jsou většinou kontroverzní, extravagantní, humorné, krátkodobé a především nečekané, mající rozsáhlý dopad na cílovou skupinu. Nutno však vyvést ze všeobecného omylu, ve většině kampaní tohoto způsobu se nejedná o nic nezákonného, podvodného, neetického či o nekalou marketingovou praktiku, přestože ony existující výjimky jako by reprezentovaly veškerý guerillový marketing. Za předpokladu bytí v souladu se zmíněnými obecnými náležitostmi by však každý marketér měl znát a následovat anatomii guerilly. Přináší to ovoce.

zdroj: www.files.com

Good job, The walking dead!

ARVE Error: need id and provider

Princip číslo 3: Vybrat si. Typů guerilla marketingu je mnoho

Jedním ze základních podnětů, jež přispěl k samotnému vzniku guerilly je určitá fádnost a neoriginalita komerčních reklam ve všech tradičních mediatypech. Často agresivní a ještě častěji stereotypní formát reklam potenciální publikum spíše odrazuje, než přesvědčuje. Tato skutečnost otevírá zcela nový prostor pro již poměrně rozsáhlou škálu typů guerilla marketingu, které ve většině případů svůj účel na rozdíl od zmíněných televizních, radiových či tištěných reklam plní. Běžně se tak dnes setkáváme s virálním marketingem, buzz marketingem, flashmoby a mnoha dalšími guerillovými metodami, kterým se v České republice stále více přiučujeme. Nelze však opomenout úskalí, jež “partyzánský marketing” skýtá. Jelikož se jedná o velmi specifický jev šířící se samovolně, nedá se jednoduše regulovat podle potřeby zadavatele.

Wanna dance?  Join T-Mobile!

ARVE Error: need id and provider

Princip číslo 4:  Suck it and see

Oprostit se od všednosti, moralit a vytvořit něco speciálního. Vybočit z řady a neřídit se konvencemi. To je základem guerilla marketingu a klíčem k úspěchu.

Kde hledat inspiraci? Prakticky kdekoliv. Třeba v knize samotného zakladatele tohoto nového marketingového oboru, již zmíněného Jaye Conrada Levinsona.

“Majitel jednoho knihkupectví měl tu smůlu, že jeho obchod byl umístěný mezi dvěma velkými konkurenčními prodejnami. Jednoho dne přišel do práce a uviděl, že konkurence vpravo od něj vyvěsila veliký poutač: „Obří výroční slevy! Ceny sraženy až o 50 %!“. Poutač byl větší než celá průčelní výloha. A aby toho nebylo málo, konkurent sídlící vlevo vyvěsil oznámení ještě větší: „Gigantický výprodej! Ceny sníženy o 60 %!“ I tady vedle poutače vypadala výloha jako trpaslík. Co pak má takový majitel obchůdku ležícího uprostřed mezi nimi dělat? Jelikož byl guerilla marketer, připravil si vlastní oznámení a vyvěsil na svůj prostřední krámek jednoduché sdělení: „Hlavní vchod“.

Třeba na obyčejném přechodu pro chodce.

zdroj: www.coloribus.com

Třeba tam, kde bychom to nejméně čekali.

Posadit se a zjistit svou váhu může být i nepříjemné překvapení. Zdroj: www.thecoolhunter.net

 

Zdroj náhledového obrázku: www.thecoolhunter.com

Zdroje:

http://www.creativeguerrillamarketing.com/

http://www.gmarketing.com

http://www.thecoolhunter.net

“Jak citovat tento článek?”

KOŘANOVÁ, Adéla. Guerilla marketing: Suck it and see. Markething [online]. 18. dubna 2013 [cit.2013-04-18]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/guerilla-marketing-suck-it-and-see

Continue Reading

Studentka 1. ročníku Marketingové komunikace a public relations na FSV UK. Zajímá se o média, současné trendy, branding a fashion marketing.

More in Komunikace

To Top