Connect with us

Marketing

Guerilla marketing hezky česky

Není tomu dlouho, co jste se mohli z našeho článku přiučit základním principům guerillového marketingu. Bystrému čtenáři ovšem nemohla uniknout skutečnost, že se jednalo pouze o příklady guerilly zahraniční. Jakou podobu tedy na sebe bere tato nekonvenční forma propagace v České republice?

Velké korporace a parazitování na konkurenci. Dvě slovní spojení, jež tvoří obraz partyzánského marketingu v naší republice. Na našem území se o téměř veškerý guerillový marketing starají reklamní agentury, jež poskytují své nápady velkým nadnárodním společnostem. Zatímco ve světě je guerilla pro svou relativně nízkou nákladnost využívána spíše malými a středními podnikateli, v České republice se s ní setkáváme zejména u firem zvučných jmen, jakými jsou kupříkladu Vodafone, Illy café či Poštovní spořitelna.

Jelikož tyto společnosti se na našem trhu představovat nemusí, není primárním cílem kampaní dát o sobě vědět, ale zaujmout více než konkurence. Toho lze dosáhnout snad až příliš jednoduše – stačí na konkurentech parazitovat. Za nekalé využití konkurenční společnosti s vidinou vlastní propagace je sice možné společnosti zažalovat, ale existuje i elegantnější forma obrany. Taktika je to velice osvědčená – důkazem mohou být následující příklady nejznámějších guerillových kampaní, s nimiž se český národ setkal.

Vodafone, Vodafone!

Mobilní operátor Vodafone spustil koncem roku 2006 velmi originální nízkonákladovou kampaň, jež si snadno získala pevné místo mezi nejlepšími českými guerillovými akcemi. Podstata propagace Vodafonu spočívala v parazitování na konkurenci pomocí sobích parůžků nasazených na reklamní nosiče ostatních operátorů. Sobí kampaň rázem vzbudila takzvaný “buzz efekt”, kdy si lidé parůžky na konkurenčních billboardech fotili a sdíleli je mezi sebou prostřednictvím internetu. Zmíněná akce byla již od počátku do detailu perfektně promyšlená. Vodafone měl předem připravenou omluvu pro postižené firmy, jež byla také bezesporu velice trefná: “Umístění sobích parohů bylo vykonánu v zájmu spotřebitele.” Nicméně navzdory omluvě Vodafone dle arbitrážní komise Rady pro reklamu skutečně porušil etický kodex reklamy, jelikož nerespektoval zásady čestného soutěžení konkurentů. Kampaň musela být tedy následně zrušena, přesto však stačila splnit své, a to i v rámci zmíněné omluvy. Ta byla totiž otištěna v nejčtenějších denících České republiky na pozadí siluety sobích parohů. Konkurenční T-Mobile tak paroháčem v závěru celé kauzy stejně zůstal.

Zdroj: http://mobil.idnes.cz

 

http://i.idnes.cz/10/081/cl6/APO34db76_OmluvaVodafone.JPG

Zdroj: http://mobil.idnes.cz/

Poštovní spořitelna jede

O další velmi známý příklad jednoduché, ale efektivní a bezchybně zacílené guerillové kampaně se postarala Poštovní spořitelna. V roce 2006 spustila svoji partyzánskou akci umisťování cedulí před dveře konkurenční České spořitelny s jasným nápisem: “Tady už je zavřeno. Banka na Vaší poště má stále otevřeno.”  Vše až po zavírací době České spořitelny s cílem upozornit klientelu na svoji časovou flexibilitu a prodlouženou pracovní dobu. Kampaň byla bravurně vymyšlena, ještě lépe provedena a proto také sklidila úspěch, přestože se zdálo býti jasné, že Česká spořitelna zareaguje žalobou. Předpoklad se však nevyplnil. Česká spořitelna žalobu nepodala z důvodu dalšího nechtěného šíření reklamy svého konkurenta. Guerillová kampaň v podání Poštovní spořitelny měla tedy ve výsledku ještě větší přesah než se očekávalo a zařadila se do zlatého fondu české guerilly.

Zdroj: http://img.mf.cz

 A kdo bude kopat, skoly.cz?

Reklamní agentura Underline připravila pro webový portál skoly.cz guerillovou kampaň, jež se zapsala do historie jako vypočítavá a cynická, přesto však rozhodně nepřehlédnutelná. A co více, nejedná se o příklad parazitování na konkurenci, což z ní činí v českém měřítku kampaň jaksi ojedinělou. V září roku 2009 si dělníci romského původu na rohu Václavského náměstí v Praze oblékli po dobu dvou dnů žlutá trička s výrazným černým nápisem “Měl jsem se líp učit” a zároveň také vyfasovali krabičku cigaret a klobásu. Cíl této kampaně byl jednoznačný – poukázat na význam vzdělání pro život. Nápad vzešel z myšlenky lidové slovesnosti, kdy se dětem říká, aby se učily nebo zůstanou po celý život u lopaty. Tato nekonvenční akce vzbudila veliký rozruch a to nejen díky tehdejšímu ministrovi pro lidská práva a menšiny Michaelu Kocábovi, jež ji ostře zkritizoval, ale také například díky serveru Romea.cz. Nešlo však jen o problém s rasovými předsudky, protestovali také ředitelé odborných učilišť, jež se v posledních letech potýkají s extrémně nízkým zájmem o jejich studium. Ti celou kampaň komentovali slovy “a kdo bude kopat, když budou všichni studovat?”. Částečně i proto si kampaň vysloužila pevnou pozici v žebříčku nejvýraznějších guerill v České republice.

Zdroj: http://www.mediaguru.cz

Guerillo česká, uč se!

Podtrženo sečteno, přes všechny známe či méně známé partyzánské projekty se má český guerillový marketing od svého zahraničního sourozence stále co učit. Trh téměř neposkvrněný guerillovými praktikami nabízí rozsáhlý prostor nejen známým metodám jako buzzmarketing či viral marketing, ale i všem ostatním nekonvenčním nápadům a myšlenkám, které mohou využívat jak malí tak velcí inzerenti. Dobrou a vtipnou guerillou se Češi určitě nechají rádi pobavit.

 

Zdroj náhledového obrázku:

http://geonice.com/wp-content/uploads/2013/04/flag-of-Czech-Republic-.jpg

Zdroje:

http://mobil.idnes.cz/t-mobile-ma-opet-parohy-vodafone-mu-je-nasadil-spolecne-s-omluvou-px9-/mobilni-operatori.aspx?c=A100802_121841_mob_operatori_apo

http://finance.idnes.cz/guerilla-marketing-je-boj-dostali-i-vas-dyt-/podnikani.aspx?c=A061122_142418_firmy_rady_vra

http://mobil.idnes.cz/vodafone-se-musi-omluvit-za-nasazeni-parohu-konkurenci-rozhodl-soud-1jf-/mobilni-operatori.aspx?c=A090410_001058_mob_operatori_hro

http://byznys.lidovky.cz/mel-jsem-se-lip-ucit-nosili-na-trickach-romsti-delnici-ted-se-citi-zneuziti-1t1-/firmy-trhy.aspx?c=A091008_101418_firmy-trhy_abc

http://is.muni.cz/th/254700/pravf_m/Diplomova_prace_Jana_Ciskova_II_fljjdvpp..txt

 

Jak citovat tento článek?

KOŘANOVÁ, Adéla. Guerilla marketing hezky česky. Markething [online]. 29. května 2013 [cit.2013-05-29]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/guerilla-marketing-hezky-cesky.

Continue Reading

Studentka 1. ročníku Marketingové komunikace a public relations na FSV UK. Zajímá se o média, současné trendy, branding a fashion marketing.

More in Marketing

To Top