Connect with us

Komunikace

Free Basics: Kontroverzní aplikace od Facebooku bojuje se svými odpůrci

Usnadnění přístupu k internetu lidem v rozvojových zemích je dlouhodobým cílem Marka Zuckerberga. Tento podle některých ušlechtilý a podle některých vypočítavý plán vyvolává v médiích i přímo ve vládách jednotlivých zemí rozpory. Aplikace Free Basics vyvinutá právě pro šíření internetového připojení zdarma porušuje podle jejích kritiků síťovou neutralitu. Jak tato aplikace funguje, proč vzbuzuje vlnu odporu a jak se Facebook brání kritice, se dozvíte v tomto článku.

V Indii se aktuálně nachází přibližně 130 milionů zaregistrovaných uživatelů Facebooku. Mnoho Indů však nepoužívá mobilní internet, ačkoliv vlastní smartphone. Důvodem jsou vysoké poplatky za internetové připojení, které si velká část z nich nemůže dovolit zaplatit. V říjnu minulého roku přišel Facebook s řešením nulového poplatku za přístup k síti pro celou Indii, jmenuje se Internet.org.Tato iniciativa představuje ořezanou verzi internetu a funguje i v jiných státech, především v Africe, Jižní Americe a státech východní a jihovýchodní Asie. Internetové připojení má být do budoucna poskytováno především pomocí dronů a satelitů, na jejichž vývoji Facebook aktuálně pracuje.

Chris Daniels, viceprezident Internet.org, https://www.flickr.com/photos/pestoverde/16928759707

Chris Daniels, viceprezident Internet.org,
https://www.flickr.com/photos/pestoverde/16928759707

V rámci iniciativy Internet.org byla vyvinuta aplikace Free Basics za spolupráce s Reliance Communications, čtvrtým největším poskytovatelem internetu v Indii. Dle oficiálního webu Reliance Communications by měli mít Indové přístup k Facebooku, Facebook Messengeru, Wikipedii, vyhledávači Bing, BBC News, Dictionary.com, lokálním zpravodajským webům a dalším vybraným webům. Celý princip spočívá ve zrušení poplatku za stahování dat, který pokrývá právě aplikace Free Basics. Na první pohled  je to způsob, jak pomoci lidem získat zdarma připojení a s ním i mnoho cenných informací. Ve skutečnosti se však  po spuštění aplikace sesypala vlna kritiky na hlavu Marka Zuckerberga. S čím odpůrci této iniciativy zásadně nesouhlasí, je přístup skrz Free Basics jen k vybraným internetovým stránkám. Odpůrci celé iniciativy se odvolávají na porušování internetové neutrality, protože je přístup na určité internetové stránky nějakým způsobem zvýhodněný oproti jiným webům. Internetová nebo jiným názvem síťová neutralita je žádoucí stav, v němž poskytovatel internetu nemůže jakýmkoliv způsobem ovlivňovat přístup uživatele na jakékoliv stránky zvýhodňováním nebo naopak komplikováním (například zpomalení načítání stránek) přístupu na určitý web. Celý princip této neutrality je založen na myšlence svobodného trhu a neomezené volbě zákazníka.

Aplikace Free Basics

Aplikace Free Basics

Není překvapením, že kromě porušení síťové neutrality se jiní obávají velkého rozmachu již dnes mocného Facebooku. 1,25 miliard obyvatel Indie rovná se potenciální 1,25 miliardě recepientů facebookové reklamy. Dalším bodem kritiky je teorie, podle níž se Facebook stane pro mnohé uživatele z rozvojových zemí internetem jako takovým, synonymem internetu. Co když nebudou mít potřebu poznat jiný internet než ten, který jim nabízí Internet.org?

Lidé se na sociálních sítí hlásí na stranu proti Internet.org pomocí hashtagu #SavetheInternet nebo #NetNeutrality Twitter, @nikhil_jamedhar

Lidé se na sociálních sítí hlásí na stranu proti Internet.org pomocí hashtagu #SavetheInternet nebo #NetNeutrality
Twitter, @nikhil_jamedhar

Následkem je ohrožení existence Free Basics kvůli mnoha sepsaným peticím týkajících se porušování internetové  neutrality. Facebook tento týden zahájil kampaň po celé Indii, kterou se snaží upevnit pozici Free Basics app mezi uživateli. Kampaň spočívá ve vyzývání stávajících uživatelů Free Basics, aby zaslali svým přátelům již předvyplněnou zprávu společnosti TRIA, vlivnému poskytovateli telekomunikačních služeb v Indii, ve které Facebook žádá o podporu aplikace. Zpráva se odkazuje na šíření „digitální rovnosti“ pro Indii a umožnění přístupu k informacím o vzdělání, zdravotnictví, zaměstnání, zemědělství a dalším oblastem zdarma.

Tato kampaň se v médiích nesetkala s příznivým uvítáním. Jedním z důvodu negativního hodnocení je názor, že Facebook podněcuje uživatele Free Basics k lobbování u vlády a tím pádem vykonávání politické aktivity, aniž by jim poskytoval kompletní informace o celé situaci. Já bych myšlenku samotné iniciativy Internet.org ráda podpořila, protože dvě třetiny současné populace stále nemají přístup k internetu a tohle je, zdá se, jedna z možností, jak situaci rapidně zlepšit. S komunikací nové kampaně Free Basics však zásadně nesouhlasím. Jak může někdo chtít ukazovat lidem nové možnosti a podporovat jejich nezávislost pomocí šíření internetové sítě, když těmto samým lidem ukazuje jen světlou stránku věci a neposkytne náhled na celý problém?

Jak citovat tento článek?

SEMRÁDOVÁ, Eliška. Free Basics: kontroverzní aplikace od Facebooku bojuje se svými odpůrci. SÝKORA, Ondřej, editor. In: Markething [online],  2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/free-basics

Zdroje:

Zdroj náhledového obrázku: https://www.flickr.com/photos/dullhunk/5261568726; autor: Duncan Hull

http://www.techtimes.com/articles/109935/20151124/facebook-internet-org-now-offers-free-basic-internet-access-to-everyone-in-india.htm

http://www.buzzfeed.com/sahilrizwan/facebook-has-launched-a-save-free-basics-campaign-and-a-lot

https://www.washingtonpost.com/news/volokh-conspiracy/wp/2015/08/17/facebook-internet-org-and-the-net-neutrality-bugaboo/

http://mashable.com/2015/03/02/mark-zuckerberg-mobile-world-congress-drones/#.6c3DxGevZqS

http://mashable.com/2015/04/16/facebook-internet-org-india/#3UY.r2iJEGqw

http://mashable.com/2015/12/17/facebook-save-free-basics-india/#iZnGHR3TU5qX

http://techcrunch.com/2015/11/24/facebooks-internet-org-now-available-throughout-india/

http://berg.blog.ihned.cz/c1-61818180-co-je-sitova-neutralita-a-proc-by-mela-zajimat-vsechny-uzivatele-internetu

Continue Reading

Studentka 1. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o nová média, nekomerční marketing a propagandu. Většinu volného času věnuje tanci.

More in Komunikace

To Top