Komunikace
Foursquare už nikdy nebude jako dřív
Mnoho z nás má tuto chytrou aplikaci ve svém telefonu a drtivá většina ji používá pouze na soupeření s přáteli. Ten zbytek ještě nepochopil, jaký přínos aplikace má. Shrnuli jsme tipy a triky pro gurmány, shopaholiky, sporťáky i podnikatele, jak Foursquare co nejvíce vyždímat. Dozvíte se také, proč už zanedlouho Foursquare nikdy nebude jako dřív.
Foursquare na našem trhu není zas až taková novinka, jeho použití pro byznys však ano. Jeho hlavní výhodou je možnost kdykoliv a kdekoliv zjistit informace o svém okolí, názvy ulic, zajímavá místa a podniky, navíc s hodnocením od ostatních uživatelů. Stále více podnikatelů objevuje jeho kouzlo a aktivně ho využívá pro svou bezplatnou propagaci. Tato geolokační služba byla vymyšlena v roce 2008, vyzkoušet jsme ji však poprvé mohli až v březnu 2009. Na začátku stáli geek nadšenci Dennis Crowley a Naveen Selvadurai, ke kterým se následně připojilo mnoho jiných a u zrodu stála také velká spousta „andělských investorů“. V České republice má v současnosti podle serveru gosquare.cz přes 47 tisíc uživatelů, po celém světě je pak více než 45 milionů uživatelů.
500 milionů check-in za 3 měsíce, na mapě můžete vidět jejich rozložení.
V roce 2010 se uživatelé zacheckovali ve všech zemí světa. Není překvapením, že poslední zemí, kde byl proveden check-in, byla Severní Korea.
Co Foursquare umí: body a odznaky
Foursquare podporuje aktivitu svých uživatelů sbíráním bodů za každý check-in („zapsání“ své polohy na místě), tak můžeme soutěžit s našimi přáteli o nejvíce bodů. Navíc můžeme získávat různé odznaky a také Mayorship místa, tedy jsme uživatel s největším počtem check-in na daném místě. Ono checkování bývá často mezi uživateli využíváno k dokazování jejich životního stylu. Checknutí v luxusním klubu vyvolá obdiv mezi přáteli, stejně tak v zahraničí či obecně zajímavých místech.
Já osobně využívám Foursquare tipy jako inspiraci na zajímavá místa, kde se dobře najíst. Nebo velmi často jsou Foursquare tipy skvělým zdrojem hesla wifi v dané restauraci, pokud se vám nechce čekat na obsluhu než vám heslo sdělí. – Petr Andrýsek, Chief Shark social media agentury Socialsharks
Podívejte se na oficiální promo video Foursquare
Uživatelé navíc získávají za check-in virtuální odznáčky (badges), například Pizzaiolo za 20 návštěv pizerií či Fresh Brew Coffee za 30 kaváren. Zajímavější z odznáčků jsou I’m on a boat!, který uživatel získá za check-in na lodi, Last degree badge za check-in na Severním pólu či odznak NASA Explorer, který poprvé získal velitel Douglas Wheelock na Mezinárodní vesmírné stanici.
Ptáte se, k čemu jsou odznaky dobré? Pravdou je, že stejně jako nasbírané body, k ničemu. Jejich hlavním úkolem je motivovat uživatele k větší aktivitě.
Last Degree odznak za check-in na Severním pólu
Jako první získal odznak NASA Explorer Douglas Wheelock
Proč je tedy Foursquare tak oblíbený? Podporuje totiž naši vrozenou soutěživost a samozřejmě tlačí i na naše ego, což mnoho z nás zkrátka nenechá chladnými. Snažíme se ostatním dokázat, že i náš život je zajímavý a navštěvujeme cool místa. K tomu nabízí aplikaci Timemachine, která líbivou formou zobrazí statistiky našich check-in a nabídne další místa, která by se nám podle Foursquare mohla líbit. Ne náhodou je celá Timemachine ošpendlena logem Samsung Galaxy S4.
Timemachine nabízí atraktivní zobrazení všech našich check-inů.
Foursquare pro business
Abychom se ale nevěnovali jen jedné straně mince, Foursquare vzbudilo ohromný zájem i ze strany podnikatelů. Po celém světě je registrováno ve Foursquare přes 1,5 milionu podniků. Co je k tomu motivuje? Účet si zde může založit kdokoli, což platí i o založení účtu pro místo (venue). Zviditelníme tak svůj podnik, jehož profil se zobrazuje všem uživatelům aplikace, a to včetně kontaktních údajů a informací o otevírací době, a to zcela zdarma.
Pár firem se pokouší skrze Foursquare komunikovat, ale skupina uživatelů je hodně úzká. My z naší pozice social media agentury jsme se dvěma klienty zkoušeli i nově spuštěné Fourquare Ads, ale bez výrazných nebo zajímavých výsledků. Což přičítáme stálé malé skupině uživatelů. Růst se bohužel oproti minulým letům zpomalil, tudíž v budoucnu neočekáváme nějaký výrazný nárůst používání. Já a kolegové tuto sociální síť hojně využíváme, ale je to tím, že se v této branži pohybujeme a soupěříme v počtu bodů a o tom, kdo bude v akvárku mayorem. – Petr Andrýsek, Chief Shark social media agentury Socialsharks
Jak to vlastně funguje?
Na Foursquare je údajně zapsáno na 93% veškerých podnikatelských objektů světa, které většinou založil někdo jiný, než samotný podnikatel. Zakládat místa totiž může každý. Pokud jste jeho majitelem, můžete zažádat o přidělení místa vaší osobě, což je ze strany Foursquare následně kontrolováno pomocí telefonních hovorů a dalších akcí tak, aby si nemohl každý přivlastňovat vytvořené profily podniků.
Kde nejčastěji provádějí check-in uživatelé v České republice? Nikoho asi nepřekvapí Letiště Václava Havla a Hlavní nádraží.
Proč využívat Foursquare jako podnikatel?
Pokud si podnik necháte přidělit, můžete jeho jménem odpovídat do diskuzí na jeho profilu, oslovovat zákazníky a zjišťovat o klientech podrobnější informace.
Své loajální zákazníky navíc můžete přes Foursquare ocenit. Při check–in se zobrazí speciální nabídka pro nové/stávající zákazníky, kterou můžou uživatelé ukázat v podniku a obdrží například malý dárek, drink navíc a podobné drobnosti. Promovat akce je možno i offline, pomocí nálepek na dveře podniku, které lákají uživatele Foursquare a upoutávají na speciální nabídku.
Podle této nálepky na dveřích poznáte, že je před vstupem dobré vytáhnout telefon a provést check-In.
Pay per Click
I tuto oblíbenou formu reklamy Foursquare rozjíždí, bohužel zatím pouze v USA, Velké Británii, Rusku, Turecku a Brazílii. Uživatelům se v seznamu hledaných podniků navíc zobrazují i sponzorované příspěvky. Dočkáme se i lepšího cílení a zajímavějších možností, jak získat ty pravé zákazníky. Provedete check-in na dětském hřišti? Foursquare vám rovnou poskytne slevové kupony do hračkářství.
Novinkou je také cílení reklamy podle míst, kde uživatel provede check-in. Mezi prvními využil tuto možnost Captain Morgan, který uživatelům ve vybraných barech rovnou nabízí seznam dostupných drinků z jeho produktů.
První specialita na Foursquare
Příkladem brilantního používání Foursquare v komunikaci s klienty zosobňuje americký řetězec Starbucks. Pomocí Foursquare získávají od zákazníků zpětnou vazbu a své loajální zákazníky se snaží dále odměňovat a motivovat k dalším návštěvám. Kupony, které dnes získáváme na ulici, například na akci 1+1 zdarma, již brzy budeme získávat pomocí Foursquare, alespoň to tvrdí Chris Bruzzo, marketingový online ředitel Starbucks.
Navíc při návštěvě více než 5 Starbucks kaváren získá uživatel odznak Barista.
Barista Badge
Baťa průkopníkem nejen u bot
Obuvnická společnost Baťa se v posledních letech snaží zaujmout své zákazníky nejen offline, ale i online. Ke konci roku 2012 poskytla svým zákazníkům speciální placku za první check–in v prodejně na Foursquare. Tu můžete získat ve 3. patře obchodního domu Baťa na Václavském náměstí. Oceňujeme propojení Foursquare a offline marketingu.
Placka je k dostání za první check-In v obchodním domě na Václavském náměstí.
Nezůstávejme u obuvi
T-Mobile poskytoval za check-In 10% slevu na veškeré příslušenství.
Milovníci knih mají v knihkupectví Luxor šanci získat za každý check-in 10% slevu, v Black Light Theater dostanete za check-in druhý lístek zdarma a v baru Progress nabízí za první chek-in velké pivo nebo víno.
Akce funguje a lidi ji využívají, především cizinci. Například nedávno u nás byla Žižkovská noc a spoustu lidí akci využilo, protože nás navštívili poprvé. Nad další akcí na Foursquare jsme nepřemýšleli, protože tato stále funguje velmi dobře. – Jana Klíchová, bar Progress
Uživatelé se ale nemusí checkovat jen na kamenných místech, ale i na festivalech, stáncích a podobných krátkodobých akcích. V České republice trhal rekordy Red Bull letecký den, ve světě jsou oblíbené checkiny na filmových premiérách. Mezi nejoblíbenější patřily například Harry Potter a relikvie smrti, Inception či Twilight sága: Zatmění.
V USA jsou pro uživatele atraktivní především filmové premiéry.
Z pohledu běžného uživatele se tedy Foursquare jeví jako hra, kde mezi přáteli soutěžíme o body a vyšší sociální status. Pro podnikatele představuje možnost získat základní informace o klientech, jak často se vrací, kam nejčastěji chodí a podobné informace. Avšak je zde pohled i třetí osoby, která může například zjistit, která rodina se nenachází doma, což může vést k jejich vyloupení, nebo i v případě sledování cizích osob, tzv. stalking, staví ohrožení bezpečí uživatele na první místo pomyslného žebříčku nevýhod.
Jak se nám rojí budoucnost
Do budoucna pro nás Foursquare chystá mnoho změn. Jednou z největších je rozdělení nynější aplikace do dvou – vznikna nová služba Swarm (česky roj – tak se také dnes jmenuje odznak za check-in s více lidmi), která bude sloužit především pro checkování a komunikaci s přáteli. Tato skutečnost byla oznámena na začátku minulého týdne. Pro jednu část uživatelů se Foursquare stal především jedním velkým tlačítkem check-in, čímž bylo potlačeno využívání jeho další funkce. To se nelíbilo vedení, které se proto rozhodlo pro jeho rozdělení.
Obě služby však budou nadále propojené a budou sloužit i k podobným účelům. Pokud vás zajímaví aktuální informace o Swarm, můžete se přihlásit k odběru novinek na www.swarmapp.com.
Jak bude vypadat nová aplikace Swarm.
Oproti Foursquare bude Swarm nabízet přehlednou mapu s lokací přátel a chat. Stará aplikace se naopak zaměří na objevování nových míst a sdílení zážitků, checkování již nebude možné. Důvodem pro rozdělení obou aplikací je údajně průzkum, ve kterém vyšlo najevo, že pouze 5% uživatelů používá Foursquare pro obě jeho hlavní funkce – objevování míst a checkování. Zbytek využívá jen jednu z funkcí. Otázkou však je, zda uživatelé opravdu využijí dvě rozdělené aplikace, především pak v České republice.
Logo aplikace Swarm
Zdroje:
Zdroj náhledového obrázku: www.rizzotees.com
Jak citovat tento článek:
ZIEGLEROVÁ, Lenka. Foursquare už nikdy nebude jako dřív. Markething [online]. 2014 [cit. 2014-05-06]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/foursquare-uz-nikdy-nebude-jako-driv