Marketing
Voice-over je šedá eminence reklamy
Denně se s nimi potkáváme. Mluví na nás, i když je neposloucháme. Snaží se nás přesvědčit. Hlasy v reklamě představují pomyslnou šedou eminenci marketingové tvorby. Nejsou vidět, ale jejich vliv je nadmíru důležitý. Pečlivý výběr voice-overu může tvořit rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem. Některé hlasy se pak stanou dokonce i legendou.
Voice-over dnes už bereme jako samozřejmost a příliš se jím nezabýváme. Nápad, exekuce, až pak většinu lidí napadne komentář. A přitom právě na hlase, kterým je televizní spot doprovázen, občas záleží mnohem víc než na samotném obrazu. Voice-over tak často tvoří hranici mezi tím, zda nás sdělení opravdu zaujme a přesvědčí, nebo ne.
Hlas boží
Výběr vhodného voice-overu by se určitě neměl podcenit. Ve výsledku totiž tento hlas zosobňuje výrobek nebo službu, dotváří image. I proto by měl být vzhledem k produktu relevantní a vzbuzovat správné emoce. Vysoko položený, afektovaný ženský hlas a rychlé tempo nejsou přesně tím, co vás přesvědčí sjednat si životní pojištění. Důležité je také správné nasazení a přiměřené nadšení. Hlas by měl být autoritativní, ale zároveň dostatečně přátelský a důvěru vzbuzující.
Seznam požadavků na člověka dělajícího komentář k televizním spotům je velmi dlouhý a pro běžného smrtelníka není vůbec lehké je všechny jen hlasem naplnit. Proto není divu, že v reklamách často slýcháváme především herecké profesionály jako George Clooneyho, Julii Roberts nebo Morgana Freemana s jeho “božským hlasem“. Ale ani sebelepší voice-over reklamu nezachrání, pokud se typem hlasu nehodí k produktu nebo značce.
Sherlock a Jaguar
Skvělým příkladem vhodného spojení image značky s vhodným hlasem je spolupráce britské automobilky Jaguar a herce Benedicta Cumberbatche. Cumberbatch, který se stal hvězdou především díky seriálu BBC Sherlock, s automobilkou spolupracuje již několik let a nutno podotknout, že by Jaguar pro své reklamy asi těžko hledal někoho lepšího. Cumberbatch přesně zapadá do konceptu Jaguaru – tajemno, luxus, sebevědomí, drzost i bezpečnost. Takové asociace se objevují, když slyšíte jeho hlas. Celkové sdělení i pocit ze značky tak vyzní přesně tak, jak mají.
#GoodToBeBad
Tato spolupráce přináší Jaguaru také značnou popularitu mezi mladými lidmi. Desetitisíce z nich se na spoty podívají právě proto, že je namlouvá Cumberbatch. V záplavě reklam, kterým každý den čelíme, může být takový aspekt skvělou konkurenční výhodou.
Legendární hlas
Důkazem toho, že ideální barva hlasu, dikce a frázování jsou velkou vzácností a nedisponuje jimi každý, je legendární Don LaFontaine. Jméno mnohým asi moc neřekne, ale faktem je, že tento voice-overový matador s milionovým hlasem namluvil přes pět tisíc filmových trailerů a další tisíce reklam. Jeho hlas byl tak ikonický, že se stal jakýmsi oborovým standardem.
Zdroje:
Zdroj náhledového obrázku: donlafontaine.com/gallery/content/don-lafontaine-001.jpg
www.alsintl.com/blog/commercial-voice-over
Jak citovat tento článek:
KRISTENOVÁ, Alice. Voice-over je šedá eminence reklamy. Markething [online]. 19. května 2014 [cit. 2014-05-19]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/voice-over-je-seda-eminence-reklamy
