Komunikace
Arnold Schwarzenegger – Zašlá hvězda akčních filmů? Ne, marketingový Terminátor!
Arnold Schwarzenegger je nepřehlédnutelnou postavou filmového světa. Z nejúspěšnějšího kulturisty v historii se vypracoval na jednu z nejlépe z nejlépe placených hollywoodských hvězd a ikonu akčních filmů. Když se chtěl posunout dál, stal se guvernérem Kalifornie. Schwarzenegger však není jen herec či bývalý politik a kulturista, ale také marketér každým coulem, kterému se pomocí selského rozumu daří stále více budovat svou brand awareness a mohl by z fleku šéfovat vlastní reklamní agentuře.
Stačí jeho jméno prohnat Googlem a vyskočí vám několik tuctů filmových hlášek s typickým přízvukem či motivační videa s jeho citáty. Jméno Arnold Schwarzenegger je značka, kterou znají všichni včetně odpůrců a lidí bez zájmu o showbusiness. Pro mnohé je dnes už zašlým symbolem akčních filmů z osmdesátých a devadesátých let. My v redakci ale sledujeme jeho počínání ve světě reklamy a sociálních sítí a nutno dodat, že k němu chováme jisté sympatie.
Bud light a minuta ping-pongu za 3 miliony
Vzpomeňme si například na nedávný spot pro značku piva Bud Light z letošního Superbowlu, o kterém jsme Vám psali tady. Za tuto reklamu s názvem „I’am Up For whatever,“ ve které si zahrál trenéra ping-pongu s blonďatou parukou, inkasoval Arnold bezmála 3 miliony dolarů.
Osobní trenér v přestrojení
Další spot s Arnoldem, který má na Youtube už 17 milionů zhlédnutí a který byl zároveň v lednu letošního roku několik týdnů i nejsdílenějším videem v USA, je „Arnold works at Gold´s“. Arnold v přestrojení za Howarda Kleinera, osobního fitness trenéra s knírem a černou parukou, v něm vyrazil do posilovny Gold´s Gym v Kalifornii a radil lidem jak správně cvičit. Celý spot vznikl na podporu americké organizace financující aktivity pro studenty z rodin s nízkým příjmem. Gold’s Gym na Venice Beach založena v roce 1965 je mimochodem legendární posilovna, která se ve Schwarzeneggerově době stala Mekkou kulturistiky. Především asi právě proto, že tam chodil posilovat on sám.
Arnold and his own f*****g tank
Chtěli byste něco zničit pomocí tanku v Los Angeles? A co kdyby v tom tanku s vámi ještě seděl právě Arnold Schwarzenegger? Tak tohle přání vám mohli splnit na omaze.com v rámci kampaně „Will it crush“. Nicméně pouze v případě, že byste na těchto stránkách přispěli na charitu a následně jste byli vybráni. Níže se můžete podívat na spoty k této kampani a na Arnolda a jeho tank. Ptáte se, proč má Schwarzenegger tank? Není to jen rozmar hvězdy, ale spíše vzpomínka na mládí, kdy v rámci základní vojenské služby jednomu tanku velel u divize v Gratzu. Také s ním jednou probořil zeď garáže a málem ho utopil během cvičení, ale to se stalo až poté, co bez propustky odjel do Stuttgartu na Junior Mr. Europe, soutěž vyhrál a byl potrestán krátkým pobytem na samotce.
Schwarzenegger ve víru sociálních sítí
Arnold také využívá sociální sítě a na svém iPadu pravidelně přidává příspěvky. Dává lidem přesně to, co chtějí. Jednoduše informuje všechny své fanoušky o tom, co se děje v jeho životě a čas od času jim dopřeje možnost se ho na něco zeptat.
Na Facebooku má Arnold přes devět milionů fanoušků a na Twitteru přes tři miliony. Na screenshotech níže se podívejte, jak si například vzájemně polichotili s bývalým ukrajinským boxerem Wladimirem Klitschkem.
Na svůj Instagram od roku 2012 přidává fotky z dovolené, s rodinou, či ze setkání se známými osobnostmi.
Má také svůj vlastní Youtube channel, kde se občas vyjadřuje i k politické situaci. Prostřednictvím Youtube Vitalyie Klitschka také poslal krátkou zprávu obyvatelům Ukrajiny.
A nechybí ani Arnoldovy oficiální webové stránky.
Pohled do historie
Ať už šlo o propagaci výživových doplňků či nových strojů na cvičení, o Arnolda Schwarzeneggera byl zájem ze světa reklamy i v počátcích jeho kariéry.
Bylo jen otázkou času, kdy se ozvou větší společnosti, a tak dávno předtím, než se stal akční hrdinou či guvernérem, propagoval s americkým úsměvem na tváři nápoj 7UP.
V sedmdesátých letech si vystřihl krátký a z dnešního pohledu i úsměvný spot, ve kterém mluví o využití bourbonu Jim Beam v kulturistice.
Ačkoliv se Jackie Chan neobjeví vedle Arnolda ve třetích Expendables, objevil se už po jeho boku alespoň ve spotu, který byl součástí kampaně proti pirátským kopiím filmů.
Japonské reklamy
Jedna z kapitol Arnoldova života jsou reklamy pro japonský trh. S jeho přispěním jich vzniklo něco málo přes třicet. Posuďte sami.
Na energy drink.
Na DirectTV.
Na kávu GoWest.
Na další energetický nápoj.
A dokonce si Arnold zahrál v jedné japonské reklamě i se svým kolegou Brucem Willisem.
A kdybyste snad měli Arnolda a jeho reklam pro japonský trh málo, tady je sestřih všech 30 spotů.
Guvernér Schwarzenegger
Když v roce 2003 kandidoval za republikánskou stranu na guvernéra státu Kalifornie, tento spot byl jedním z prostředků, který tamní obyvatelé přesvědčil, aby osmačtyřiceti procenty zvolili právě Arnolda.
Wrestling a promo filmu
V rámci propagace svého filmu Sabotage se objevil během večerního programu amerického wrestlingu WWE. Proč právě WWE? Odpověď je jednoduchá. Word Wrestling Entertainment má v USA jednu z nejpočetnějších fanouškovských základen na sociálních sítích. Arnold tak jednoduše vyprovokoval engagement a udělal promo novému filmu, ve kterém hraje.
Arnold jako ikona
Kromě toho, že je jeho jméno v Guinessově knize rekordů, je po něm pojmenovaný i sportovní festival ve Spojených státech. Postavy akčních hrdinů, které ztvárnil, inspirovaly i několik výrobců videoher a jeden ruský fotograf se dokonce zamyslel nad tím, co by postavička Arnolda dělala ve svém volném čase. V neposlední řadě z něj v celovečerním filmu tvůrci Simpsonů udělali dokonce prezidenta.
I když je mu už 66 let, nezahálí a jeho život je dokonalým příkladem splnění amerického snu.
A pokud byste snad Arnolda a jeho aktivit neměli dost, podívejte se na jeho nedávnou návštěvu v talkshow u Jimmyho Fallona. Get to the choppaaa!
Zdroje:
http://www.vanityfair.com/online/daily/2014/01/arnold-schwarzenegger-commercials
http://www.adbranch.com/arnold-schwarzenegger/arnold_schwarzenegger_and_betty_weider_print_ad/
http://time.com/22079/arnold-schwarzenegger-will-ride-in-a-tank-and-destroy-things-for-charity/
http://nativemobile.com/arnold-schwarzenegger-gets-raw-marketing-efforts-new-film-6391
Jak citovat tento článek:
VOKOUN, Michal. Arnold Schwarzenegger – Zašlá hvězda akčních filmů? Ne, marketingový Terminátor! Markething [online]. 24. dubna 2014 [cit.2014-4-24]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: www.markething.cz/arnold-schwarzenegger-zasla-hvezda-akcnich-filmu-ne-marketingovy-terminator