Connect with us

Komunikace

Forum 2000 aneb je demokracie bota, do které se musí dorůst?

Ve dnech 12. až 15. října 2014 proběhla v Praze a dalších středoevropských městech konference Forum 2000, jejímž ústředním tématem byla letos reflexe čtvrt století uběhlého od pádu železné opony a protestů na čínském Tchien-an-menu. Název „Nespokojená demokracie“ zastřešující různorodá témata světového dění již předem napovídal, že bude opravdu dost témat k diskusi. 

Co jsme od demokracie očekávali? Jsme spokojeni s tím, kam jsme se dostali? A především – jakým směrem se chceme vydat dál? Klíčové otázky si kladlo na již osmnáctém Foru 2000 několik tisíc účastníků včetně více než dvou set světových osobností z řad politiků, akademiků a náboženských představitelů. Oproti minulým ročníkům se publikum výrazně omladilo a přibylo zahraničních pozorovatelů. Možná i proto čeština prakticky vymizela ze všech propagačních materiálů a figuruje pouze na webu nadace. Zbytek povedených vizuálů směřoval do světa ve srozumitelnějším anglickém jazyce.

Výmluvná odpověď tiskového mluvčího Fora 2000 Filipa Šebka zní: „na všechny, které tato akce zajímá.“ Především se pak zaměřuje na studenty a akademickou obec, ale i na české a zahraniční novináře a podnikatele. Klíčem ke změně poměrů je podle nadace snaha nabídnout zaujatému, a tedy i potenciálně aktivnímu publiku možnost vyslechnout si zdarma inspirující názory odborníků.

Kdyby mohla demokracie mluvit

Zadání reklamní agentuře tedy znělo jasně: podat hlavní téma konference, pokles důvěry v demokratické procesy, vizuálně zajímavě a překvapivě. Z několika oslovených agentur zvítězila VCCP a navázala tak na spolupráci ze dvou předchozích ročníků. Reklamní agentuře VCCP se podařilo vytvořit jednoduché, výstižné, ale přesto emotivní vizuály se silným poselstvím. Panely, na kterých byly slogany jakoby nasprejovány, mi osobně evokovaly bloky berlínské zdi. Jednotlivé vizuály pak byly tvořeny nápisy:

I feel like I have let you down

I miss how loved I was 25 years ago

I feel like a compass without poles

I feel like a dialogue with no arguments

I feel like shoes that need to be grown into

forum2m

Cílem bylo zdramatizovat aktuální stav demokracie, která je v dnešní době na křižovatce a je jen na nás jakým směrem se bude ubírat. V kreativním konceptu pracujeme s ideou, co by nám asi dneska řekla demokracie, kdyby mohla mluvit, a jak se asi cítí. Tyto myšlenky vyjadřujeme na zdi, která se postupem času stala prostředkem pro svobodné vyjádření názorů,“ říká Klára Hájková z VCCP.

Kreativita kampaně tak spočívala v provokativnosti jednotlivých sloganů. Jak je vnímat? Depresivně? Že už nikdy nebude lépe, že nás demokracie zklamala? A nezklamali jsme náhodou my ji? Nebo si je vyložíte opačně, jako výzvu, novou naději, možnost poučit se a najít nový směr? Jako dítě revoluce mě nemohl nechat chladnou vizuál, kde si demokracie stýská nad tím, jak byla před 25 roky milována. A emočně chudší nejsou ani zbylé slogany. Výtku bych měla pouze k modře provedeným vizuálům, které nešly díky tmavému odstínu nikde přečíst (fotografii v článku osvítil blesk, a tak přečíst lze).

forum5m

Hravost kampaně se odrazila i na spotu pro Radio 1, který v duchu předpovědi počasí namluvila známá rosnička Taťána Míková. „Zpočátku silné západní proudění… a opět sílící nárazový vítr od východu. Takovou předpověď jsme před pětadvaceti lety nečekali.“

Oproti loňsku se vizuály ve městě ale prakticky jen mihly. Filip Šebek k tomu říká: „Mediální partnerství máme formou full barterů, za inzerci téměř nikdy nic neplatíme, protože v rozpočtu akce už na to nemáme prostředky. Takže počet reklamních ploch se odvíjí od možnosti našich partnerů – konkrétně MHMP a DPP – a vzhledem k volbám na nás moc volných ploch letos bohužel nezbylo…“

Pocta Havlovi

Zdroj: Ondřej Besperát (http://www.forum2000.cz/cz/projekty/konference-forum-2000/2014/fotogalerie/gallery/havel-forever/)

Zdroj: Martin Srna (http://www.forum2000.cz/cz/projekty/konference-forum-2000/2014/fotogalerie/gallery/havel-forever/)

Odkaz zakladatele Fora 2000, Václava Havla, se rozhodla během prvního dne konference připomenout Nataša Novotná, výkonná šéfka souboru 420PEOPLE. 12. října se tak na Václavském náměstí v Praze uskutečnil Happening Havel Forever. Na Národní muzeum byla umístěna obrovská Havlova fotografie a za doprovodu hudby jeho oblíbenců, Lou Reeda, Velvet Underground a Beatles utvořili dobrovolníci tepoucí srdce a zatančili nazkoušenou choreografii. Potisky na tričkách upozorňovali na jména tří politických vězňů, tzv. vězňů svědomí. Za zvuků písně All you need is love pak nebe zčervenalo stovkami balónků.

ARVE Error: need id and provider

Twitterem k demokracii

Letošní novinkou Fora 2000 bylo mimo jiné i intenzivní šíření povědomí o průběhu konference prostřednictvím Twitteru. Kdokoli se mohl vyjádřit k aktuálním diskusím, názorům jednotlivých řečníků nebo prostě jen sdělit světu, že je na konferenci přítomen, vložením jednoduchého hashtagu #Forum2000 do svého tweetu. Tweety byly okamžitě promítány na několik obřích obrazovek přímo v sálech. Debaty tak byly doplněny zcela aktuálními komentáři pozorovatelů, což vzdáleně připomínalo 24hodinové zpravodajství. Vzhledem k počtu zahraničních návštěvníků konference se tak šířily vlny „nespokojené demokracie“ daleko za hranice českého prostředí. Jak potvrdil mluvčí Fora 2000 Filip Šebek, odezva na twitterovou lavinu byla velmi dobrá. Během konference se hashtag #Forum2000 objevil v 3 677 (re)tweetech, nejvíce (přesně 2 095) jich proběhlo 13. října, tedy první den diskusí v paláci Žofín. Mezi nejaktivnější „tweetaře“ patřila například kubánská blogerka Yoani Sánchez, jejíchž 626 tisíc followerů z ní dělá jeden z nejsilnějších španělsky hovořících hlasů volajících po změně kubánského režimu.

forum7m

Účastníci konference si mohli zároveň stáhnout další novinku letošního roku, mobilní aplikaci příznačně nazvanou Confi. Aplikace umožňovala návštěvníkům orientovat se ve spleti různých panelů, přednášek a doprovodných akcí. Každý si tak mohl během konference jednoduše vyhledat aktuální program, zprávy nebo informace o lokacích a jednotlivých řečnících. Confi, speciálně vyvinutá pro podobné příležitosti, tak poskytuje všechny užitečné (a na rozdíl od tištěných materiálů aktualizované) informace na jednom místě. Zároveň umožňuje sběr dat o návštěvnících akce a lze jejím prostřednictvím poskytnout i feedback.

Cesta z šedi

Forum 2000 ví přesně, co chce. Nerozptyluje se snahou zavděčit se všem a komunikovat k nejširší veřejnosti témata, která jsou pro velkou část obyvatel pouze neuchopitelným filozofickým problémem. Cílí na lidi, kteří mají v rukou moc, nebo mají perspektivu něco změnit. Když jsem se na konferenci rozhlédla, viděla jsem elity světového dění. A jejich zájem je zajisté chvályhodný. Ale stačí to? Stačí pouze slova? Po komunikační stránce se Forum 2000 posunulo o úctyhodný kus dopředu. Facebook i Twitter jel na plné obrátky. Vizuály byly přesvědčivé, emotivní a vzbuzovaly živou diskusi. Lze jen doufat, že pozornost médií zajištěná známými tvářemi a poutavá kreativa podnítí změny, které si „nespokojená demokracie“ žádá. Protože ty boty jsou nám ještě stále o číslo větší.

 

Zdroje:

http://www.forum2000.cz
http://www.vccpprague.com
http://www.confiapp.com
http://topsy.com/analytics?q1=%23Forum2000&via=Topsy
https://www.facebook.com/video.php?v=778462942214950&set=vb.101811863213398&type=2&theater

Děkujeme za zodpovězení dotazů Filipu Šebkovi, tiskovému mluvčímu Fora 2000, a Kláře Hájkové z VCCP.

Zdroj náhledové fotografie: www.forum2000.cz / fotografie: autorka článku

Jak citovat tento článek?

LOSOVÁ, Anna. Forum 2000 aneb je demokracie bota, do které se musí dorůst? Markething [online]. 20. října 2014 [cit.2014-10-20]. Dostupné z: http://www.markething.cz/forum-2000-aneb-je-demokracie-bota-do-ktere-se-musi-dorust

Continue Reading

Studentka třetího ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o art marketing (především divadlo a film), PR, brand a vůbec všechno, co hýbe veřejností. Ale nejradši ze všeho cestuje.

More in Komunikace

To Top