Connect with us

Komunikace

Foo Fighters: Nejlepší storytelling ve světě rock’n’rollu

Propagace hudebních alb většinou nebývá nijak kreativní. Většinou se jen do médií řekne, že se zalézá do studia nahrávat. Posléze interpret oznámí datum vydání nové desky, vydá titulní singl a zveřejní videoklip. Nadcházející album od Foo Fighters, Sonic Highways, se však zaběhnutému vzorci vymyká. Doprovází ho podmanivý storytelling a dokument v hlavním vysílacím čase HBO.

Příběh této desky se váže ke způsobu jejího nahrávání. Na albu se objeví osm písní, z nichž každá se nahrávala v jiném studiu v jiném městě USA. Dave Grohl, frontman Foo Fighters, o tom říká: „Chtěli jsme nahrát album v různých studiích v různých městech v USA. Každé město má jinou atmosféru a jinak na člověka působí. Věřím, že prostředí ve kterém se hudba nahrává, dokáže ovlivnit výsledek.“

Osm písní, osm měst, osm příběhů

Jednotlivé písně byly nahrány v Chicagu, Austinu, Nashvillu, Los Angeles, Seattlu, New Orleans, Washingtonu D.C. a New Yorku. Výběr těchto míst nebyl náhodný. Seattle je místem, kde na přelomu osmdesátých a devadesátých let vznikl grunge a i v současnosti se jedná o centrum alternativní hudby. Nashville je považován za hlavní město country a New Orleans je známý množstvím jazzových a bluesových klubů. „Takto jsme stvořili hudební mapu Spojených států,“ komentuje svůj počin kapela. To ovšem není jediný vznešeně znějící přívlastek. Dave Grohl o Sonic Highways hovoří jako o „milostném dopisu historii americké hudby“.

ARVE Error: need id and provider

O nahrávání této desky byl natočen dokument, který režíroval sám Dave Grohl. Tento dokument poběží před vydáním samotného alba na HBO a bude rozdělen na osm dílů. Jeden díl pro jednu píseň, pro jedno město. V srpnu spatřil světlo světa trailer k tomuto dokumentárním seriálu. Po boku členů kapely vystupují nejen známí a neznámí hudebníci a producenti spojení s danými městy, ale také „Grohlův dobrý přítel“, prezident USA Barack Obama.

V dokumentu budeme moci vidět nejen samotný proces nahrávání. Bude to i náhled do hudební historie samotných měst a nahrávacích studií. Tento dokument zkrátka nechce být pouze filmem o albu, ale stane se i dalším prostorem, kde se dá vyprávět jeho příběh. „Pokud je za písničkou nějaký příběh, který ji provází, nechává to v lidech mnohem hlubší emocionální prožitek,“ prohlásil Dave Grohl v jednom z rozhovorů.

Dobrý příběh musí být podmanivý a vzbuzovat ty správné emoce. Toho je dosaženo kladením důrazu na jakousi  „esenci americké hudby“. Foo Fighters při nahrávání Sonic Highways spolupracovali s legendami country, jazzu i hip hopu. Tím chtějí dokázat, že v tomto albu nejde pouze o rock, nýbrž o americkou hudbu jako celek.  Barack Obama v traileru říká: „Americká hudba je o lidech, kteří odmítají něco, co tu je, aby vytvořili něco úplně nového.“

FF jazz

Příběh alba je samozřejmě vyprávěn i na sociálních sítích. Na Facebooku kapely jsme mohli vidět Davea Grohla s jazzmany z New Orleans.

Jak se prodává hudba?

Ve světě hudebního průmyslu jde o unikátní způsob propagace.  V dnešní době se před vydáním alba často veškerý hudební obsah zveřejní na Youtube či na Soundcloud. U velkých jmen hudebního nebe se v posledních letech objevuje trend nic dopředu neříkat, z ničeho nic album vydat a nechat zprávu šířit virálně za pomocí novinářů. O to zajímavější je skutečnost, že se Foo Fighters do něčeho podobného pustili. Samozřejmě, že takto může album nahrávat a propagovat pouze hodně velká kapela, která na to má rozpočet. Ale jedním z efektů, který tento počin vzbuzuje, je navrácení pozornosti k hudebnímu albu jako produktu. Což je v době, kdy se z vydávání desek stává pouhé promo pro koncertování, vskutku pozoruhodná činnost. Pokud si fanoušci budou chtít koupit album na vinylové desce, budou mít na výběr z devíti různých přebalů, které symbolizují města, ve kterých album vznikalo. Ideální pro sběratele, že?

Devět různých přebalů za osm míst vzniku jednoho alba.

Devět různých přebalů za osm míst vzniku jednoho alba.

Proč to vlastně Foo Fighters dělají? Odpovědí může být, že se chtějí odlišit. Nejen od ostatních kapel, ale i odlišit své nové album od předchozích. Být jiný než ostatní je vždy konkurenční výhoda. Je také pravda, že podobné příběhy dobře působí na fanoušky. Ti každé nové slovo o nadcházejícím albu hltají a čím dál tím více se těší na jeho vydání.

Není to jen marketing

Nechtěl bych však Foo Fighters titulovat jen jako kapelu promyšlených marketérů. Jedním z důvodů je určitě i to, že je to zkrátka baví. Foo Fighters je kapela, která už dokázala všechno, o čem začínající muzikant může snít. Stále však hledají nové výzvy a nové možnosti „jak dělat věci jinak“. Už minulé album Foo Fighters neslo zajímavý příběh. Album Wasting Light z roku 2011 se honosilo tím, že nebylo nahráno v profesionálním studiu, ale v obyčejné garáži, na pásku, bez použití digitálních technologií. Bylo tedy otázkou, jakým způsobem na takovýto počin Foo Fighters navážou. Jako důkaz, že to dělají takříkajíc pro radost, můžeme vidět mnoho videí, kde kapela komentuje své nové album a přemýšlí nad tím, co udělá příště.

-What are we going to do next? -Reggae in space!

-What are we going to do next time?
-Reggae in space!

Americký hudební sen?

Je otázka, co tento americký příběh řekne fanouškům Foo Fighters mimo USA. Foo Fighters měli vždy image dravé liberální kapely s mohutnou fanouškovskou základnou v Evropě a Jižní Americe. Na některé lidi tento příběh může působit tak, že se z nich stává konzervativní americká kapela, jako jsou například Aerosmith. Na jiné může působit dojmem, že Dave Grohl a spol. zkrátka „fotrovatí“, což vzhledem k jejich věku je proces nevyhnutelný. Faktem ovšem zůstává, že tato forma propagace hudebního alba je ojedinělá a vzbuzuje ohromný zájem fanoušků i zainteresovaných médií.

Vznešenou rétoriku Foo Fighters přebírají i další. Tady například iTunes.

Vznešenou rétoriku Foo Fighters přebírají i další. Tady například iTunes.

Zdroje:

Zdroj náhledového obrázku: http://www.jambase.com/Articles/121843/Dave-Grohl-Says-New-Foo-Fighters-Album-Contains-Epic-Jams

https://www.facebook.com/foofighters?fref=ts

http://classicrock.net/foo-fighters-rocken-london/

Jak citovat tento článek:

DOSTÁL, Jaroslav. Foo Fighters: Nejlepší storytelling ve světě rock’n’rollu.Markething [online].  16. října 2014 [cit.2014-10-16]. Dostupné z: http://www.markething.cz/foo-fighters-nejlepsi-storytelling-ve-svete-rocknrollu

 

Continue Reading

Student druhého ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o média, propagandu a marketing hudebního průmyslu. Ve volném čase se věnuje hudbě a cestování do vzdálených krajin.

More in Komunikace

To Top