Connect with us

Marketing

Český lev chce být jiný. Koncept televizních spotů však zůstává

Až začne v sobotu 22. února předávání výročních cen českých filmových a televizních akademiků, bude se jednat o zcela jiné České lvy, než jakými dosud byli. Alespoň to tak podle všeho vypadá. Poprvé se totiž odehrají bez svého otce Petra Vachlera, a to výlučně pod taktovkou ČFTA. Slavnostní večer se přesune z Lucerny do Rudolfina, změní se moderátor, logo i podoba sošek.

Úroveň a kvalita slavnostních večerů byly největšími problémy, které snižovaly prestiž Českých lvů. Moderátoři zapomínali texty, prostory mezi předáváním jednotlivých cen vyplňovaly trapné scénky a popěvky. “Někdy si laureáti nechodili rádi pro ceny, protože se stali předmětem estrády,” řekl Ivo Mathé, člen výkonného výboru ČFTA, pro Českou televizi. Spor mezi Petrem Vachlerem a akademiky se naplno rozhořel v červnu loňského roku, společné řešení obě strany však nakonec našly: známka Český lev přejde do rukou České filmové a televizní akademie, a 21. ročník předávání těchto cen se tak ponese ve zcela jiném duchu.

Kužel světla jako nový symbol Českého lva

Skoro to vypadá, jako by se akademici snažili co nejvíce distancovat od Českého lva z doby Petra Vachlera. Mění se proto audiovizuální podoba všeho, co s těmito cenami jen trochu souvisí. Český lev získává například nové logo – nutno podotknout, že velmi vkusné, decentní a minimalistické. Právě jasná identita Českému lvu poměrně dlouhou dobu scházela, otázkou ovšem samozřejmě zůstává, zda s ní bude správně naloženo, popřípadě do jaké míry bude využita. Logo by mělo být nyní například součástí předávaných sošek.

Ani jim se vlna inovací nevyhne. Dominantního křišťálového lva ve skoku nyní nahradí kužel světla mířící na ležícího zlatého lva. Výtvarník nové plastiky Jakub Berdych vnímá právě kužel světla jako symbol, se kterým filmaři pracují nejčastěji. Ač může soška působit jakkoliv kontroverzně, Jakub Berdych není žádným nováčkem ve svém oboru. Před dvanácti lety založil studio Qubus, pod jehož hlavičkou tvoří skleněné dekorace a užitné produkty na pomezí uměleckých děl.

Za návrhem původní sošky, kterou oceněné osobnosti získávaly dlouhých dvacet let, stál tehdy dvacetiletý Jakub Švéda. K jediné proměně, kterou plastika za tu dobu podstoupila, došlo v roce 2000. V té době zhubl skleněný lev z pěti kilogramů na tři.

ceskylev_soska

Kužel světla jako symbol, se kterým filmaři pracují nejčastěji. zdroj: filmovaakademie.cz

Ženu ani květinou

Přestože novým hlavním partnerem udílení cen bude Skupina ČEZ, generálním partnerem ankety zůstává i nadále Magnesia. Právě tato minerální voda je opět výrazným prvkem reklamních spotů, které začaly být vysílány teprve před několika dny a které svým způsobem neodmyslitelně k Českým lvům patří. V rámci série Magnesia zkouška vzniklo zatím osm půlminutových spotů, v nichž vystupuje společně Anna Geislerová s Ondřejem Vetchým. Tato dvojice spolu funguje až překvapivě dobře. Režisérem spotů je Daniel Růžička, který stojí také za sérií reklam pro T-Mobile s Ivanem Trojanem v hlavní roli.

ARVE Error: need id and provider

Humor opět vychází z konceptu duelů mezi mužem a ženou. Vetchý s Geislerovou spolu hovoří o moderátorovi slavnostního večera, zkouší si šaty nebo se učí, jak se chovat k bulvárním novinářům. Oproti předchozímu roku jsou reklamy na mnohem vyšší úrovni, přesto se ale v rámci série tvůrcům vyhnout trapným nebo křečovitým momentům zcela nepodařilo. Jako například ve chvíli, kdy se Ondřej Vetchý dozvídá, proč v anketě Český lev nemá nikdy velký úspěch. (Je to samozřejmě proto, že nepije Magnesii.) Udělat si legraci ze sebe samotného je umění, přesto hodně diskutovaný (byť poměrně vtipný) bude spot s názvem Zkouška nervů – v něm totiž Vetchý skopne Geislerovou na zem, když jí chce ukázat trik s lahví na hlavě.

Kreativní agentura SYMBIO, se kterou Magnesia nyní spolupracuje, připravila pro spoty Magnesia zkouška personalizovanou stránku na YouTube, na níž se nachází také bonusové materiály k reklamám. Podobně tomu tak bylo i před rokem se sérií Magnesia duel. Jejím režisérem byl Petr Čtvrtníček a spočívala ve slovních přestřelkách mezi Tatianou Vilhelmovou a Kryštofem Hádkem, Ivanou Chýlkovou a Pavlem Liškou.

Osvědčeného konceptu duelů ve formě zpovědnice, kdy dvě známé osobnosti odpovídaly spontánně na několik otázek, využívala Magnesia poměrně dlouho. První takový spot se objevil už v roce 2007. Magnesia pojetí těchto reklam postupně vylepšovala, nosnou myšlenku však dlouho zachovávala. V roce 2010 na internet „unikla“ neoficiální dvouminutová verze s Janem Budařem a Jiřím Macháčkem, kde oba odpovídají s velkou otevřeností na otázky týkající se sexu. I když toto video udělalo pro popularitu Českého lva velkou službu, zastínilo tím oficiální, tehdy velmi povedené reklamy.

Babovřesky bez sošky

Změn doznají rovněž některé vyhlašované kategorie. Cena za nejlepší výtvarný počin se nyní rozdělí do tří samostatných kategorií – kostýmů, masek a scénografie. Velkou novinkou v nominačním klání je potom cena filmových fanoušků. Jedním z mediálních partnerů 21. ročníků Českých lvů je totiž server ČSFD.cz, jehož návštěvníci a uživatelé vítězný film zvolí.

Zrušena bude naopak cena filmových kritiků pro nejlepší film a dokument, cena pro nejlepší zahraniční film a především pak cena pro nejnavštěvovanější film. Zdeněk Troška se tak Českého lva za Babovřesky nedočká. Jen pro zajímavost, tento snímek zhlédlo v roce 2013 v kinech více než 650 tisíc diváků. Naproti tomu film Hořící keř, který získal letos čtrnáct nominací na Českého lva, vidělo 13 tisíc diváků a psychologické drama Jako nikdy s dvanácti nominacemi jen 3 tisíce návštěvníků.

Pokud se podaří Českého lva vzkřísit, bude to jedině dobře. Zdá se, že k tomu má zatím poměrně slušně nakročeno – akademici zrušili zbytečný nominační večer a zavedli možnost zhlédnout soutěžní filmy prostřednictvím online streamingu.

Zdroje:

zdroj náhledového obrázku: www.filmovaakademie.cz/

www.kinobox.cz/clanek/8634-cesky-lev-se-meni-a-ceska-kinematografie-s-nim

www.reflex.cz/clanek/zajimavosti/52041/cesky-lev-bez-lva-a-vachlera-zato-s-ebenem-a-snad-i-s-masem.html

www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/257443-cesky-lev-zustane-ceskym-lvem/

www.tyden.cz/rubriky/kultura/film/babovresky-jsou-nejnavstevovanejsi-film-roku-2013_293183.html

Jak citovat tento článek:

BEŠŤÁK, Václav. Český lev chce být jiný. Koncept televizních spotů však zůstává. Markething.cz [online]. 2014 [cit. 2014-02-17]. Dostupné z: http://www.markething.cz/cesky-lev-chce-byt-jiny-zmenil-sosky-a-zbavil-se-vachlera

Continue Reading

Student 3. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Sleduje aktuální témata a zajímá ho využití internetu, nových médií a sociálních sítí v marketingové komunikaci.

More in Marketing

To Top