Connect with us

Komunikace

Co studenty zajímá o ruské propagandě

Markething.cz vám přináší top 10 otázek k ruské propagandě, které zazněly v debatě se studenty Univerzity Karlovy na téma Co se děje na Ukrajině?

Je tohle první válka na sociálních médiích?

Ano, dá se to tak říci. Každá válka má svoje médium, které je pro ni důležité. U Napoleona to byly letáky, v první světové válce to byly noviny, ve druhé světové rozhlas a film a teď jsou to sociální média a skupinové konverzace.

Co to je ruská propaganda?

Propaganda je nástroj státní komunikace Ruska, která se snaží v době míru i vojenské agrese získat výhody pro vlastní stát na úkor jiných. Rozhodně nezačala před týdnem, u nás běží už léta. Rusové používají tři hlavní kanály svojí propagandy:

  1. Oficiální a placené státem – například televize Russia Today, weby Sputnik News nebo vlastní facebookové stránky. Tyto zdroje se zaměřují jak na ruskojazyčené obyvatele všude na světě, tak i na cizince.
  2. Užiteční idioti a trollové, kteří mohou být buď placení, nebo šíří ruskou propagandu zadarmo. U nás jsou to například Nela Lisková, Jiří Vyvadil nebo Miloš Zeman. To, že před týdnem převlékl kabát, neznamená, že předtím nesloužil ruské propagandě jako užitečný opěrný bod. Ukázal to například při šíření lži, že se novičok, kterým Rusové otrávili Skripala v Anglii, vyrobil v České republice, takže za to vlastně můžeme tak trochu my (což je lež). Zemanovi dva hlavní poradci Mynář a Nejedlý nikdy nedostali bezpečnostní prověrku, a snad už je každému jasné – proč. Zpochybňoval také vinu Ruska v útoku ve Vrběticích, i když víme, že tam ruští agenti zabili dva Čechy.
  3. Digitální komunikace, sociální média a kyberútoky. Mohou to být zmanipulované zprávy, šíření paniky, trollení v konverzacích nebo kyberútoky – napadení civilní a státní infrastruktury, ale také ukradení osobní identity, hacknutí osobních emailů a stránek. Už léta Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost upozorňuje na to, že většinu kyberútoků proti Česku mají na svědomí Rusko a Čína. Takže jestli nám spadne web, víte proč.

Co se ruská propaganda snaží říct?

Ruským lidem v Rusku i v zahraničí vypráví pohádku o Velké Rusi, o tom, že Rusové jsou největší a nejlepší národ na světě, kolébka kultury, národ velkých spisovatelů, nejlepších byznysmenů a sportovců. Ale ostatní je nemají rádi, závidí jim to a chtějí jim ublížit. Sebrali jim území a majetky, na které mají právo a kde žijí jejich lidé. Ti jsou obětí genocidy a Rusové je musí chránit. To je samozřejmě lež, ale Rusové to opakují do nekonečna a hodně z nich tomu skutečně věří, jsou v tom vychováni a bude hodně těžké je přesvědčit i o prokazatelných faktech, že oni napadli Ukrajinu a ne naopak.

A co říkají ruští propagandisté do zahraničí?

Ruská propaganda do zahraničí jede už léta a snaží se především vytvořit chaos, amplifikovat jakýkoliv společenský konflikt, rozbít důvěru v demokratické instituce a říkat, že Rusko je v pohodě, demokratický stát a důvěryhodný obchodní partner. Podle Ruska je svět jenom soubojem různých názorů a něco jako pravda nebo objektivní realita neexistuje. Strategii „nic není pravda, všechno je možné“ popsal třeba britský novinář ukrajinského původu Peter Pomerantsev, který byl několikrát i v Praze.

Kdo za ruskou propagandou stojí?

Hlavním šéfem („carem“) je samozřejmě Vladimír Putin, který se v něčem nechává inspirovat šíleným „filosofem“ a ideologem Alexandrem Duginem, kterému se přezdívá Putinův Rasputin (podle toho, jak vypadá). Vojenskou strategii propagandy má na starosti náčelník generálního štábu ozbrojených sil Valerij Gerasimov. A pak je tu  samozřejmě mluvčí vlády Maria Zacharovová, jejíž podobnost s bachařkami v koncentračních táborech je čistě náhodná. Zacharovová i ministr zahraničí Lavrov dokáží přesvědčeně o černé tvrdit, že je bílá.

Co říkají ruští trollové v Česku? 

U nás se příběhy ruské propagandy šíří šeptandou, řetězovými maily, ve skupinách nebo na diskuzních fórech a sociálních sítích. Patří mezi ně aktuálně třeba tohle: „Ukrajina chce třetí světovou; je to válka mezi Amerikou a Ruskem; Zelenskyj je narkoman; sankce neúčinkují, protože Rusové jsou soběstační; Ukrajinci si za to můžou sami, rozpoutali to, odnesou to obyčejní lidé a nezapomeňme – Česká televize lže“. Detailnější nechutnosti viz screenshot z facebookové diskuze.

A co ukrajinská propaganda?

Ukrajinci vytvářejí vlastní strategickou komunikaci jako součást obranné politiky státu a kontrapropagandu – nyní se například snaží přesvědčit ruské vojáky, aby nestříleli a vzdali se. Jejich cílem je hlavně podpora morálky Ukrajinců a získání podpory Západu a celého světa.

Jaký je rozdíl mezi ukrajinskou a ruskou propagandou ve stylu komunikace?

Rozdíl je obrovský. Ruská propaganda se soustředí na používání vlastního slovníku, kdy vojenské agresi říká speciální operace, Ukrajincům fašisti a útoku obrana. Vizuálně vidíme častokrát Putina sedět samotného daleko od ostatních v prostředí, které někdo trefně označil jako „lázně Eltona Johna ze sedmdesátých let“ nebo mauzoleum. Zelenskyj a ukrajinští politici komunikují přímo z bojiště, ukazují se ve společnosti ostatních, sdílí motivační videa a komunikují i přímo, kdy například vicepremiérovi Ukrajiny Michailu Fedorovovi odpověděl Elon Musk nejen na Twitteru, ale poslal mu během 24 hodin satelitní internetový systém Starlink.

Evropská unie cenzuruje ruská média, je to správně?  

Tahle otázka je nejvíc rozporuplná a spousta lidí se na ní neshodne. Argumenty pro cenzuru zní: nenecháme u nás ruská státní média šířit lži, mohou ovlivnit mimo jiné Rusy v zahraničí a nabourat důvěru domácích obyvatel. Argumenty proti jsou: potřebujeme vědět, co Rusové říkají domácím a je to tak blbé, že by tomu stejně nikdo neuvěřil, navíc je to nebezpečný precedens a nebudete vědět, kde přestat.

Jak se k tomu postavily velké technologické firmy?

Google a Facebook (Meta) zatím nic moc nepředvedly, zablokovaly příjmy z reklamy a pár médií. Google pověstně „daroval“ dva miliony dolarů na reklamu na podporu Ukrajiny, což je skoro výsměch. Jejich ředitelé se k situaci skoro vůbec nevyjadřují a strkají hlavu do písku. Jen pro srovnání – majitel českého Seznamu Ivo Lukačovič poslal přes milión dolarů Ukrajině hned po anexi a motivoval spoustu svých známých podnikatelů, aby poslali peníze taky. Kudos!

Co mám dělat, když někdo v mém okolí opakuje ruské lži?

Je to opravdu těžké, obzvlášť na sociálních médiích to může vypadat, že chvíli vítězí jedna nebo druhá strana, že se brzy definitivně porazí a válka skončí. Tak to ale nebude. Válka bude ještě dlouhá a bolavá, není jednoduché všechny informace ověřit a ti, kdo věří ruským lžím, je považují za pravdu. Zkuste tedy najít společný základ: například „válka je špatná“. Tohle ostatně opakuje i řada Rusů, kteří se buď bojí říci něco víc, nebo nechtějí přiznat, že jejich stát je agresorem. Na tom pomalu budujte další komunikaci. Počítejte s tím, že řada lidí v online diskuzích spadá do kategorie užiteční idioti a trollové, kteří mohou být buď placení, nebo šíří ruskou propagandu zadarmo a ty nepřesvědčíte.

Jak citovat tento článek?

HEJLOVÁ, Denisa. Co studenty zajímá o ruské propagandě. Filip THEIN, editor. In: Markething [online], 2022. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/faq-ruska-propaganda

Continue Reading

Spoluzakladatelka serveru Markething.cz a vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zaměřuje se na marketing módních značek, public relations, strategický management reputace a interkulturní komunikaci.

More in Komunikace

To Top