Connect with us

Marketing

Svět je zlej: fenomén doomscrollingu a co s ním?

Listování špatnými zprávami, čtení si o nejnovějších katastrofách a neustálá tendence kontrolovat, jestli náhodou svět není o něco málo horší než předcházející den. Tak by se dal popsat doomscrolling – fenomén, který za poslední rok dostal úplně nový rozměr.

Rok 2020 byl na nepříjemné zprávy, katastrofy a negativní obsah v médiích obzvláště bohatý. Vlivem několika lockdownů, které nás uzavřely v našich domovech, se vytvořilo skvělé prostředí pro rozvoj doomscrollingu. Přestože se nejedná o pojem vzniklý během pandemie, doomscrolling (nebo také doomsurfing) se v internetových vyhledávačích začal častěji objevovat před rokem. Od 1. ledna do 8. listopadu společnost Brandwatch monitorovala 144 000 zmínek o tomto výrazu na sociálních médiích.

Celosvětové trendy ve vyhledávání pojmů doomscrolling a doomsurfing podle Google Trends
Celosvětové trendy ve vyhledávání pojmů doomscrolling a doomsurfing podle Google Trends

Co ale pojem doomscrolling znamená? Známý slovník Merriam-Webster definuje pojem jako tendenci pokračovat v surfování nebo procházení špatnými zprávami, přestože jsou tyto zprávy smutné, skličující nebo depresivní. Mnozí lidé zjistí, že neustále čtou špatné zprávy o COVID-19, aniž by byli schopni zastavit.

Proč nás lákají špatné zprávy?

Pro člověka je přirozené se více zaměřovat na negativní zprávy, které také raději dál předáváme a déle si je pamatujeme. Souvisí to s dlouhodobě vyvíjející se biologickou potřebou být vždy připraven na nebezpečí. Vzhledem k tomu, že výrazné emoce, mezi které patří i strach a hněv, přitahují diváky, jsou mnohé příspěvky v klasických médiích i na těch sociálních emocionálně zabarveny.

Online média mají oproti těm klasickým výhodu v podobě algoritmů a umělé inteligence, která nám dodává články a informace na základě našich předchozích reakcí a pravděpodobnosti zájmu o dané téma. Sociální sítě přidávají nástroje bojující o pozornost uživatelů: nové funkce, přívětivý design a obsah, který nás od obrazovek nepustí. Design sociálních sítí navíc budí pocit, že „ta správná chybějící informace“ je jen o jedno scrollnutí dál. Spolu s narůstajícím časem u obrazovek tak máme větší předpoklady pro rozvoj závislosti na doomscrollingu.

Komiks zobrazující naši prioritizaci špatných zpráv / The Awkward Yeti
Komiks zobrazující naši prioritizaci špatných zpráv / The Awkward Yeti

Vliv doomscrollingu na naše zdraví a mean world syndrome

Přestože je nám touha po informacích přirozeně daná, nedochází u doomscrollingu k dosažení pocitu uspokojení, radosti z rozšíření obzorů nebo pochopení problematiky. Prohlížením katastrofických scénářů a negativních zpráv se naopak dostáváme do úzkostných až panických pocitů. Psychiatr Ken Yeager upozorňuje na rozvoj depresí, úzkostí a potřeby izolace. Nadměrné vystavování se negativním zprávám mívá také negativní vliv na náš spánek a může vést k nepřátelskému až agresivnímu chování. Nemluvě o tendenci k polarizaci názorů, častějšímu podléhání fake news, dezinformací a hoaxů, a také rozvoje mean world syndromu. Syndrom zlého světa (mean world syndrome) je pojem známý od 70. let minulého století, který popisuje dlouhodobou víru, že svět je mnohem nebezpečnějším a horším místem pro život, než je ve skutečnosti. Původně byl spojován s hltáním negativních zpráv z televizního vysílání, nyní se poukazuje i na potenciální rozvoj vlivem doomscrollingu.

Není to jen COVID

Přestože byla pandemická situace v loňském roce pomyslným spouštěčem rozvoje doomscrollingu, neznamená to, že si čteme pouze negativní zprávy přímo či nepřímo související s pandemií COVID-19. Doomscrolling se může týkat ekologických problémů, lidskoprávních otázek, válečných konfliktů a mnoha dalších oblastí.

Nevylučuje se ani propojení různých témat. Například k ekologické úzkosti způsobené požáry, kácením pralesů a nepřeberným množství odpadu se tak mohou přidat úzkosti z přeplněných nemocnic nebo strach o pracovní místo. V Americe v minulém roce nechyběla ani témata dopadů volebních rozhodnutí nebo rasové otázky.

Problematiku přesycení doomscrollingem ilustruje například článek z webu Buzzfeed, který popisuje případy mladých černochů ze Spojených států, kteří žádají své známé o nesdílení a neposílání videí a fotek z policejních zásahů proti ostatním afroameričanům. Středoškoláci již nechtějí vidět další grafické záběry smrti lidí, kteří vypadají jako jejich sourozenci nebo přátelé.

Jak se dostat ze začarovaného kruhu scrollování?

Být informován o negativních dopadech našeho jednání nebo o nehezkých skutečnostech dějících se ve světě je důležité. Zároveň ale také platí, že čeho je moc, toho je příliš, a proto je pro nás prospěšné omezit cyklické scrollování a čtení negativních zpráv. Vybrali jsme pro vás několik tipů napříč zahraničními médii (např. today.com, health.com a další viz zdroje). Spojuje je aktivní, kritické a vědomé konzumování zpráv v omezeném množství.

1.       Mobil dál od postele – Sledování novinek na mobilu není vhodné ani před spaním, ani těsně po probuzení.

2.       Koukejte do mobilu s nějakým cílem – Jednoduše se to říká, ale zkuste omezit bezdůvodné koukání na sociální sítě. Mobil odemykejte jen kvůli konkrétním úkonům.

3.       Vyměňte zprávy za radost – Pokud cítíte, že propadáte doomscrollingu, vyměňte čas strávený u médií za něco, co vám dělá radost.

4.       Na příjem zpráv si vyhraďte čas – Na pročítání novinek z domova i ze zahraničí si určete přesný čas během dne.

5.       Hledejte pozitiva – Nic není jen černé nebo bílé. Yeager doporučuje „zkonzumovat“ alespoň 3 pozitivní zprávy denně. Skvěle vám poslouží například pravidelný příspěvek „pozitivní zprávy“ na instagramovém profilu jsemvobraze nebo profil a další aktivity od The Happy Broadcast.

6.    Černobílé zobrazení – Emocionální zabarvení titulků a zpráv nezměníte, můžete ale omezit vliv barev. Zkuste si nastavit obrazovky do tónů šedé.

7.     Zmatení algoritmů – Pokud vám Instagram ukazuje pouze reels s katastrofickými scénáři, zkuste jej zmást. Aktivně vyhledejte reels s hrajícími si štěňátky nebo s čímkoliv jiným, co vám dělá radost. Obdobně se dají algoritmy pozměnit i na ostatních sociálních sítích či ve vyhledávání.

Příspěvek od the_happy_broadcast/ Autor: Mauro Gotti
Příspěvek od the_happy_broadcast/ Autor: Mauro Gotti

Reakce na doomscrolling nejen z Islandu

Podle webu Islandského cestovního ruchu Inspired by Iceland každý den prolistujeme 22,7 metrů negativních zpráv. Jako reakci na tuto informaci vytvořili Islanďané web Joyscroll, který nabízí dlouhé scrollování pouze pozitivním obsahem. Během toho si užijete například hudbu islandského umělce Bríet, vodopády nebo holení ovečky i tvorbu islandského svetru z její vlny.

Umělec Ben Grosse, který se zaměřuje na kulturní, sociální a politické účinky softwaru, se rozhodl problematiku popularizovat ve svém projektu The Endless Doomscroller. Autor svůj projekt popisuje: „The Endless Doomscroller funguje jako čočka našeho softwarového kolektivního sestupu do zoufalství. Destilací zpravodajských webů a stránek sociálních médií až k jejich nejobvyklejším nejobecnějším zprávám The Endless Doomscroller ukazuje mechanismus, jak nám scrollování zprávami přináší úzkost. Více zkázy (titulky špatných zpráv) nutí větší angažovanost (prostřednictvím pokračujícího lajkování / sdílení / zveřejňování příspěvků), která generuje více osobních údajů, což umožňuje stále větší zisk. (…) The Endless Doomscroller nám dává příležitost věnovat pozornost tomu, jak trávíme čas online a komu nejvíce prospívá naše pozdní noční scrollování.“ Web nabízí nekonečné množství negativních titulků k proscrollování, které mají dle umělce pomoci k ukončení reálného doomscrollingu.

ukázka fungování projektu The Endless Dooomscroller, který na doomscrolling poukazuje
The Endless Doomscroller / Zdroj: https://bengrosser.com/projects/endless-doomscroller/

Jak může pomoci marketing?

Marketing má velkou sílu a může pomoci i v boji s doomscrollingem. Tipy na konkrétní kroky sepsal na základě svých přispěvatelů do Forbes Agency Council v únoru Forbes. Tipy pro marketing a firmy obsahují například propojení negativních klíčových slov s těmi pozitivními – autor uvádí příklad sloganu COVID-19 can’t stop Love. Dobrou strategií v boji s nadměrným množstvím negativních zpráv může být také vyprofilování obsahu jako pouze pozitivního – udělejte dobrý skutek a inspirujte své sledující k dalším dobrým skutkům. Dalším tipem je využití humoru nebo v dobrém slova smyslu šokujícího obsahu, který rozptýlí od dramat, které nám doomscrolling servíruje na stříbrném podnose.

Jak citovat tento článek:

HÁJKOVÁ Karolína. Svět je zlej: fenomén doomscrollingu a co s ním? Karolína KUBŮ, editor. In: Markething [online], 2021. ISSN 1805 — 4991. Dostupné z: https://markething.cz/doomscrolling

Zdroje

https://www.bbc.com/worklife/article/20210226-the-darkly-soothing-compulsion-of-doomscrolling

www.caspiaconsultancy.co.uk/doomscrolling-swipe-up-for-misery/

https://www.quickanddirtytips.com/education/grammar/what-does-doomscrolling-mean

https://www.washingtonpost.com/lifestyle/wellness/coronavirus-doom-scrolling-stop/2020/07/29/2c87e9b2-d034-11ea-8d32-1ebf4e9d8e0d_story.html

https://www.today.com/health/how-stop-doomscrolling-its-affect-your-brain-t188725

https://www.wired.com/story/stop-doomscrolling/

https://www.healthline.com/health-news/doomscrolling-during-covid-19-how-you-can-avoid-it#Staying-informed-without-the-doom

https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2021/02/11/15-effective-ways-to-leverage-doomscrolling-in-your-marketing/?sh=2b27fc76d84e

https://www.health.com/mind-body/what-is-doomscrolling

https://fortune.com/2020/10/25/doomscrolling-social-media-2020-election-twitter-facebook-instagram/

https://www.fastcompany.com/90514867/doomscrolling-can-break-your-brain-it-can-also-be-a-force-for-good

https://www.buzzfeednews.com/article/briannasacks/black-teen-activists-minnesota-videos

https://endlessdoomscroller.com/

www.bengrosser.com

joyscroll.lookslikeyouneediceland.com/

https://www.thehappybroadcast.com/

Continue Reading

Absolventka MKPR a Strategické komunikace, doktorandka na FSV, která se nadchne pro každý zajímavý projekt a téma. Kariérně se profiluje v PR a ve zdravotnictví.

More in Marketing

To Top