Komunikace
Diamantový Snapchat: Deset sekund v hodnotě 750 tisíc dolarů?
Snapchat je v současnosti nejrychleji rostoucí sociální síť světa. Za spuštění reklamy na den si řekne až o zmíněných 750 tisíc dolarů. Pro srovnání podobná reklama na YouTube vyjde o 250 tisíc dolarů levněji. Které firmy ji již využily k produkci obsahu a proč utrácí takové horentní sumy za desetisekundový mizející spot?
Za pouhé čtyři roky existence je aplikace Snapchat, která se proslavila sdílením fotek, jež se po několika vteřinách sami smažou, jednou z nejpopulárnějších sociálních sítí mezi teenagery. Uživatelé jsou zejména ženy ve věku od 13 do 23 let, vlastnící iPhone. Co Snapchat nabízí firmám? Přes 100 milionů aktivních uživatelů a na 6 miliard zhlédnutí videí denně. Facebook má v kontrastu o „pouhé“ dvě miliardy zhlédnutí za den více.
Unikátní formát videí
CEO Evan Spiegel, v současnosti nejmladší miliardář na světě, využil potenciálu své aplikace a začal vydělávat na reklamách spuštěním reklamní sítě s názvem 3V Advertising (Vertical Video Views). Mezi přední výhody reklamy patří formát, který zobrazuje nezvykle video pouze na výšku a přes celou obrazovku.
Nový úhel pohledu
Značky a společnosti využívají tzv. Live Stories, což jsou 24 hodinové bloky videí a fotek. Většinou reflektují kulturní či sportovní události. Sami uživatelé tak přispívají různými úhly pohledu na aktuální dění.
První reklamu Snapchat rozeslal v říjnu 2014 – 20 sekund trvající trailer na horor Ouija od společnosti Universal Pictures. Okamžitě se přidaly další firmy. Je několik cest, jak společnosti produkují na Snapchatu svůj obsah. Některé značky například využívají influencery, třeba Coca-Cola v České republice využila Johnyho Machette a poslala ho na Expo do Milána, kde postupně zachytil celý průběh výletu do Live Stories Coca-Coly.
Další společnosti chtějí vyvolat okamžitou reakci, jako například H&M v Polsku. V obchodě byly schované poslední lístky na hudební show Boiler Room, skrz Snapchat byly posílány nápovědy, kde jsou lístky schované. Výsledky? 943 nových sledujících uživatelů, kolem 200 účastníků „hledající hry“ a přes 3,8 milionů lidí se díky tomuto dozvědělo, že za Boiler Room stojí právě H&M.
Snapchat však nevyužívají jen velké firmy. Aplikace je oblíbena mezi známými celebritami po celém světě. Jednou z nich je i Hillary Clinton, která posílá na svůj Live Story fotky a videa z probíhající kampaně. Další způsob, jak se voličům ukázat v normálních životních situacích.
Například galerie umění LACMA (Los Angeles County Museum of Art) se ve svém Live Story snaží přiblížit mladším generacím a originálně láká uživatele k návštěvě výstavy.
Reklamní platforma
Zatím nejdůležitější funkcí, z hlediska marketingu, je Discover. Jedná se o unikátní spojení značek s koncovým uživatelem Snapchatu. Třetí strana vytváří obsah, který může být konzumován všemi uživateli bez ohledu na seznam přátel. Skrze již zmíněné kanály proudí k uživateli informace o velrybách od National Geographic, rozhovory s hvězdami hudebního průmyslu na kanále MTV či průvodce líčením od Cosmopolitanu. Velmi pestrá škála obsahu na dosah ruky.
Potenciál funkce Discover je však spíše v publicistice. Jak sám Snapchat říká: „Dnešní zprávy jsou zítra historií.“ Snapchat neváhal a spojil se s velkými jmény v oboru žurnalistiky, například ESPN, Daily Mail, Mashable, či CNN. Každá ze společností má svůj vlastní Discover kanál, kde publikuje zprávy, zábavný obsah a zajímavosti ze světa. Obsah je různorodý, často poutavý, za den průměrně vzniká 110 Discover Stories se souhrnným počtem 60 milionů zhlédnutí.
Kódy místo tváří
Další inovací bylo vytvoření Snapcodes, což jsou kódy nápadně připomínající QR. Stačí namířit kameru a automaticky si přidáte osobu/značku, která kód vlastní. Firmy i slavné osobnosti si mění profilové obrázky na sociálních sítích právě na tyto Snapcodes.
Nikdo není dokonalý… ani Snapchat
Snapchat má však mnoho nevýhod oproti Facebooku a Twitteru. Obsah produkovaný značkami nelze mezi uživateli sdílet, čím se obsahu odepírá viralita. Je rovněž velmi časově náročné odpovídat na reakce jednotlivých uživatelů. Snapchat rovněž neobsahuje žádné metriky, což je jedna z jeho největších nevýhod pro marketéry. Počet followerů se měří ručně, vývojáři aplikace nabízejí pouze data o počtu lidí, kteří si daný Snap otevřeli, tzv. Scores.
Jak tento článek citovat?
BIRGUSOVÁ, Helena.Desetisekundová reklama za 750 tisíc dolarů – to je Snapchat. KOPÁČEK, Jakub editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/desetisekundova-reklama-za-750-tisic-dolaru-to-je-snapchat
Zdroje
KOPÁČEK, Jakub. Snapchat a značky [online]. Praha, 2015 [cit. 2016-01-04]. Seminární práce. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, obor Marketingová komunikace a PR.
http://expandedramblings.com/index.php/snapchat-statistics/
http://money.cnn.com/2015/09/30/news/forbes-billionaire-list-snapchat-founders/
http://marketingland.com/snapchat-ghosts-snapcodes-invade-twitter-140196
http://www.mediaguru.cz/2015/11/snapchat-nabizi-nove-uhly-pohledu-na-aktualni-deni/#.VomMFfnhDIU
http://www.mediaguru.cz/2015/12/facebook-uz-neni-pro-teenagery-cool-ale-neopousteji-ho/#.VomocPnhDIW
http://www.mediar.cz/coca-cola-vyzkousela-rozhovor-pres-snapchat/
http://www.snapptips.com/snapchat-score-meaning-explanation/
http://www.vanityfair.com/culture/2015/09/celebrities-on-snapchat
Zdroje obrázků
Zdroj náhledového obrázku:
http://ltm-digital.com/to-snapchat-or-not-to-snapchat/
http://marketingland.com/snapchat-ghosts-snapcodes-invade-twitter-140196
http://www.vanityfair.com/culture/2015/09/celebrities-on-snapchat
http://wojdylosocialmedia.com/hello-hillary-2016-snapchat-story-june-13th-2015/