Markething.czMarkething

menu

zavřít

Cože? Slíže? Horkýže!

Autor článku

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR a studentka Elektronické kultury a sémiotiky na FHS UK. Zajímá se o jazykové prostředky v marketingové komunikaci, marketing umění a sémiotiku.

30. března 2012

Mirku Slížovi, který se podílel na pátrání…

Valící se kameny, Červené pálivé chilli papričky nebo Vy dva? Fantazie hudebních kapel při výběru svého názvu často nezná hranic.  Názvy však většinou vznikají spontánně, a jejich význam proto chápou jen členové skupiny či její skalní fanoušci.

Lze říci, že název hudební skupiny je značkou? V současném marketingovém pojetí zřejmě ano. Jak tedy zvolit dobře zapamatovatelnou značku a do jaké míry by měla korespondovat například s repertoárem, žánrem hudby, profilem skupiny atd.? To bohužel nevíme. Ale co znamenají i ty nejpodivnější názvy kapel a jak by s nimi šlo marketingově pracovat, s tím si poradit dokážeme.

Horkýže slíže

Znáte slovenskou kapelu Horkýže slíže? A přemýšleli jste někdy nad tím, co její název znamená? My ano a přišli jsme na to. Slovo „horkýže“ znamená ve slovenštině „kdepak, kdeže“ a „slíže“ jsou „nudle“, třeba nudle v polévce. Do češtiny bychom název zřejmě nepřeložili jako „Kdepak nudle“, ale pokusili bychom se jej zrýmovat a získali bychom frazém „tůdle nudle“ (jak ostatně přeložil do češtiny název kapely i jeden z jejích členů).

Promyšlená značka?

Název Horkýže slíže vymyslel bubeník kapely na cestě z hospody. Názvu samotnému tedy nemůžeme určitě připisovat zamýšlený marketingový potenciál (což je u rockových hudebních skupin zřejmě běžné, a je tomu tak dobře), ani jej nemůžeme považovat za promyšlenou značku, od níž se bude odvíjet další směřování kapely.

Je však zřejmé, že se zvukomalebným názvem, který je zároveň jakýmsi vyjádřením nadhledu, tahání za nos v dobré víře či snad flegmatičnosti a bezstarostnosti, lze i v rámci marketingu velmi dobře pracovat. Kapela si s názvem pohrála hned při vydání své první desky v roce 1994, která nesla název „Prvý slíž“. V tomto případě se již s největší pravděpodobností nejedná o „nudle“, protože ty se většinou vyskytují v češtině i slovenštině pouze v množném čísle, tedy ve tvaru „slíže“. Zde jde o drobnou rybu, která se jmenuje „slíž“, česky „mřenka“.

Marketing, horkýže marketing…

Ač je název kapely velmi tvárný, marketingově dobře využitelný a jazykově tvořivý, jeho omezení může plynout z těsného sepětí se slovenským jazykem a prostředím. Češi často názvu nerozumí a cizinci téměř nemají šanci jeho význam odhadnout. Používání významově souvisejících prvků se tak často může minout účinkem. Na druhou stranu je však název zapamatovatelný a těm, kteří do „tajemství slížů“ nenahlédli, nabízí neomezené možnosti asociací a interpretace.

Ale co dělá dobrou kapelu dobrou kapelou? Její název, její marketingová značka? Horkýže, přece její hudba!

Barbora Novosadová

Článek vznikl pod odborným dohledem PhDr. Terezy Rábové.

Jak citovat tento článek?

NOVOSADOVÁ, Barbora. Cože? Slíže? Horkýže! Markething [online]. [cit. 2012-03-26]. Dostupné z: http://www.markething.cz/coze-slize-horkyze

Zdroj obrázku: www.lastfm.pl