Connect with us

Sociální sítě

Core-ifikace internetu: Konec subkultur?

Když už jste si mysleli, že jste dokonale zvládli „Balletcore“, objevilo se „Tomato Girl Summer“. Ale ne na dlouho. Co nevidět následoval trend „Frazzled English Woman“, který byl rychle nahrazen „Coquette“ slečnami. Estetika „Mob Wife“ je už zdánlivě zastaralá, stejně jako třeba „Office Siren“, i přesto, že se na sociálních sítích objevily teprve pár měsíců zpátky. Rychlý pohled na Aesthetics Wiki odhalí stovky takzvaných „core“ a „aesthetic“, které se ani nemusely dostat do vašeho personalizovaného feedu. Jakmile totiž upoutají vaši pozornost, internet se již dávno posunul dál.

Pochopení mikrotrendů

Mikrotrendy jsou specifické spotřebitelské chování, připravené pro masový trh. Definované jejich krátkou životností, často vycházejí z makrotrendů a představují příležitosti pro marketéry a designéry, jak oslovit nové spotřebitelské mindsety. Například „Cinnamon Cookie Butter hair“ je jen přejmenování hnědých vlasů. Mikrotrendy pohánějí rychlé módní cykly, kdy se značky přichytávají k jakékoli estetice, která se objeví ve vašem feedu, čímž podporují nadměrnou spotřebu a prodej.

Pro ty, kteří se snaží držet krok prostřednictvím nákupů oblečení, se mikrotrendy pohybují tak rychle, že než balíček dorazí, trend už může být zastaralý. Natalia Christina, ředitelka strategie v kreativní agentuře The Digital Fairy, uvedla v rozhovoru pro The Face Magazine: „Perfektní (a pro životní prostředí znepokojující) směsice potřeby nasytit naše feedy ‘novotou’ a přístupem k nekonečné pokladnici nostalgie (alias internetu) znamená, že trendy jsou vytvářeny téměř denně.“ 

Zdroj: Vox.com

Mikrotrendy vs. subkultury

Zatímco subkultury tradičně zahrnují specifickou estetiku a širší hodnotový systém, mikrotrendy, rozšířené na sociálních sítích jako TikTok, tuto hloubku postrádají. Subkultury se vyvíjely organicky, poháněné společnými zájmy v hudbě, literatuře, umění nebo v politických myšlenkách, zvláště mezi mladými lidmi. Hnutí jako hippies, punk nebo grunge vedly k významným kulturním změnám.

Avšak post-subkulturní myšlení naznačuje, že subkultury buď zmizely, nebo se staly nerozlišitelnými od mainstreamové kultury kvůli masové spotřebě a globalizaci. Tradičně subkultury vyzývaly mainstream, ale nyní jsou internetové mikrotrendy mainstreamem samotným. Fenomén ‘core-ifikace’ ohrožuje, že subkultury ztratí svůj původní význam a hloubku. Pochopení a respektování hodnot spojených se subkulturami je klíčové pro zachování rozmanitosti společnosti a udržení autentických kulturních projevů.

Mireille Silcoff trefně poznamenala v New York Times: „Děti neselhávají tím, že chtějí být cottagecore nebo preppy. Selhává kultura dostupná jim, tím, že už nedokáže propojit žádnou z těchto kategorií se skutečným životem nebo sociálním významem.“

https://www.tiktok.com/@modamensch/video/7345121143440952622?q=microtrends%20vs%20subcultures&t=1716379807200
Zdroj: TikTok @modamensch

Móda na úkor inkluze a ekologie

Mikrotrendy jsou problematické nejen proto, že jsou nedosažitelné, ale také proto, že mohou být hluboce vylučující. Trendy jako estetika „clean girl“ a „quiet luxury“ mohou být třídní, tučné, rasistické a věkové. V článku pro Byrdie Ariane Resnick rozebírá tyto problémy, zatímco Oni Chaytor v The Blackprint diskutuje o přivlastňování trendů, poznamenávajíc, že koncept „čisté dívky“ existuje v černých a hnědých komunitách po staletí.

Kromě toho mikrotrendy významně přispívají k nadměrné spotřebě v módním průmyslu, kdy společnosti stále více navrhují a vyrábějí oblečení během několika týdnů, aby držely krok s trendy. To vede k tomu, že položky jsou často nošeny jen jednou nebo dvakrát před tím, než jsou odhozeny. Zrychlené módní cykly zhoršují širší problém odpadu v módním sektoru, zvláště v zemích globálního Jihu, kam většina tohoto odpadu směřuje, což negativně ovlivňuje místní prostředí, komunity a průmysly.

Častým cílem takového oblečení je trh Kantamanto v Akkře v Ghaně, kde podle Or Foundation asi 40 % oblečení končí jako odpad. Tento tok materiálu sleduje koloniální mocenskou dynamiku, zabírá prostor a zdroje v již tak napjatých komunitách.

Zdroj: globalfashionagenda.org

Znovuobjevení osobního stylu

Ne všechny mikrotrendy jsou však škodlivé. Maggie Zhou pro Good on You poznamenala: „Mnoho z těchto vzhledů nás může inspirovat k hlubšímu prozkoumání našich šatníků a znovuobjevení kousků, které jsme roky nenosily. Nebo nás to může přimět zachránit nějaké oděvy z místního charitativního obchodu.“ Obranou proti neustálému proudu mikrotrendů může být prozkoumání vlastního osobního stylu. Úlevu může přinést vystoupení z tohoto neúnavného kolotoče trendů a zaměření se na oblečení, které vás opravdu oslovuje.

Spotřebitelé nesou svými nákupy moc. Pokaždé, když si vyberete jeden oděv před jiným, motivujete značky, aby pokračovaly v často problematických praktikách. Investování do značek, které upřednostňují environmentální, sociální a kruhovou udržitelnost, je klíčové pro podporu udržitelnějšího módního průmyslu a zachování kulturní hloubky spojené s autentickými módními projevy zakořeněnými v subkulturách.


Jak citovat
PERNEKROVÁ, Barbora. Core-ifikace internetu: Konec subkultur? ČAPKOVÁ, Ema, editor. In: Markething [online], 2024. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/core-ifikace-internetu.


Zdroje:

https://globalfashionagenda.org/news-article/examining-the-era-of-micro-trends

https://aesthetics.fandom.com/wiki/Aesthetics_Wiki

https://www.cosmopolitan.com/style-beauty/beauty/a44892639/tiktok-beauty-trends-2023

Náhledový obrázek: https://ceconline.co.za/we-are-begging-2023-to-kill-microtrends/

Continue Reading

More in Sociální sítě

To Top