Connect with us

Sociální sítě

Fenomén Love Island: Továrna na lásku a influencery

Reality show Love Island zažívá v posledních letech obrovský globální úspěch, a to i na českém trhu. Původně britská show, která poprvé spatřila světlo světa v roce 2015, si rychle získala srdce milionů diváků nejen v Evropě, ale i v Americe nebo Austrálii. Princip je jednoduchý: mladí, atraktivní, nezadaní lidé žijí v luxusní vile na tropickém ostrově, kde mají za úkol najít lásku. Vítězný pár si odnese finanční odměnu, ale často je to jejich nově získaná sláva, která má mnohem větší hodnotu.

Soutěžící v Love Islandu se mění v celebrity téměř přes noc. Ačkoliv přicházejí jako relativně neznámí lidé, během několika týdnů díky show přilákají statisíce, ne-li miliony sledujících na své sociální sítě. 

Příkladem toho, jak rychle dokáže Love Island vybudovat obrovskou fanouškovskou základnu, je letošní americká verze. Někteří účastníci doslova vystřelili do influencer světa. Soutěžící Leah začínala na Instagramu s necelými 13 tisíci sledujícími, dnes ji však sleduje přes 3,7 milionu lidí. Podobně Serena přišla do show s pouhými 3 500 sledujícími, ale nyní její fanouškovská základna činí více než 1,9 milionu lidí.

Přitažlivost účastníků spočívá právě v jejich zdánlivé všednosti –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ může se jednat o vaši kolegyni z práce, spolužáka ze základní školy nebo souseda. Reality show proměňuje obyčejné lidi v „celebrity“, které ale publikum stále vnímá jako „reálné“ osoby. To výrazně ovlivňuje, jak s nimi diváci interagují a jak je vnímají, když se po skončení show stanou influencery.

Díky tomu, že influencer se jeví jako „obyčejný“ člověk, je pro publikum jednodušší oprostit se od skutečnosti, že se jedná o placenou spolupráci, a spíše si představit, že jim jejich „kamarád“ povídá o svém novém oblíbeném produktu.

Hormonální horská dráha

Proč mají diváci potřebu sledovat soutěžící nejen během show, ale i dávno po jejím finále? Sledování vztahů, dramat a napětí v reality show spouští v mozku reakce podobné těm, které zažíváme při reálném prožívání vztahů​. Když diváci sledují romantické okamžiky, jejich tělo uvolňuje oxytocin –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ hormon lásky. Naopak při konfliktech mezi postavami na obrazovce dochází u diváka k uvolnění kortizolu a adrenalinu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ stresových hormonů. Diváci tak se soutěžícími budují vztah a mají pocit, že účastníka důvěrně znají, jelikož spolu prožívali emočně vypjaté situace.

Diváci tak mají pocit, že soutěžící jsou jejich přátelé, i když se s nimi nikdy nesetkali. V psychologii se tento koncept nazývá parasociální vztah”– jednostranný vztah, který vyvolává falešný pocit intimity mezi soutěžícími a divákem. 

Zdroj: TikTok – @ayeueu5

Influencer Island

V průběhu reality show zažívají instagramové účty soutěžících zpravidla raketový nárůst sledujících. Účastníci, kterým se po skončení show podaří nabytou slávu využít, podepisují smlouvy se značkami a jsou tvářemi reklamních kampaní. Příběhy influencerů jako jsou Kem Cetiani, Molly-Mae a Tasha Ghouri ukazují, jak Love Island mění životy svých účastníků.

Primark x Kem Cetiany

Není žádným tajemstvím, že účastníci Love Islandu často spolupracují s fast fashion značkami – a Kem Cetiany není výjimkou. V roce 2017 uzavřel partnerství s módním řetězcem Primark, který po celém světě nabízí kolekci oblečení inspirovanou jeho osobitým stylem.

Zdroj: Instagram – Kem Cetinay
Zdroj: Tiktok –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Primark

Pretty Little Thing x Molly-Mae 

Molly-Mae je důkazem, že Love Island dokáže vybudovat nejen influencerskou kariéru, ale i úspěšnou profesionální dráhu. Po účasti v soutěži v roce 2019 se Molly-Mae stala ambasadorkou značky Pretty Little Thing. V srpnu 2021 byla jmenována kreativní ředitelkou této značky pro Spojené království a Evropu. Její pozice zahrnovala vývoj produktů a marketingové kampaně, přičemž její roční plat byl odhadován na 5 milionů liber. V červnu 2023 se rozhodla z této role odstoupit, aby se více věnovala rodině.

Zdroj: Instagram – Molly-Mae

Ebay x Tasha Ghouri

Na rostoucí zájem spotřebitelů o udržitelnou módu reagují i partneři Love Islandu. V roce 2022 se eBay stalo prvním partnerem Love Islandu, který oblékal soutěžící do oblečení z druhé ruky. Po skončení show navázala finalistka Tasha Ghouri na tuto spolupráci a stala se ambasadorkou eBay pro oblečení z druhé ruky. Na svém Instagramu uvedla: „Vždycky jsem milovala sekáče, takže spojení s eBay je splněným snem.

Tato kampaň znamenala výrazný posun od dřívějších spoluprací show se značkami s rychlou módou a skutečně rezonovala u diváků – průzkum ukázal, že 48 % z nich přešlo na udržitelnější nákupní návyky, včetně nákupů oblečení z druhé ruky.

Zdroj: Instagram – Tasha Ghouri
https://www.tiktok.com/@ebay_uk/video/7395882717130263838?q=ebay%20tasha%20ghouri&t=1729882307918
Zdroj: Tiktok –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ eBay UK

Gabriela Gašpárová a Petr Havránek

Ani Česko není v generování influencerů pozadu. Účastníci první série Love Island Česko & Slovensko 2021 Gabriela Gašpárová a Petr Havránek jsou příkladem páru, který v show našel nejen lásku, ale i úspěšnou kariéru. Pár společně založil podcast DOUBLE DATE PODCAST, do kterého zve známé česko-slovenské páry.

Zdroj: Instagram – Gabriela Gašpárová, Tiktok – DOUBLE DATE PODCAST

Born to be a star?

Pár let po svém začátku se Love Island odklonil od konceptu zdánlivě obyčejných soutěžících. Produkce začala vybírat účastníky s existujícím potenciálem stát se influencery. Po roce 2019 se tak na televizních obrazovkách začaly objevovat soutěžící s již existujícím fanouškovským zázemím nebo známými rodinnými příslušníky, jako je Tommy Fury (bratr boxera Tysona Furyho) nebo Dani Dyer (dcera herce Dannyho Dyera). Postupně se ustálilo, že klíčem ke vstupu do show bylo mít určitou úroveň vlivu na sociálních sítích, což je trend, který přetrvává dodnes. Můžeme to pozorovat i v Love Island Česko & Slovensko, kdy je v každé sérii obsazen minimálně jeden již známý influencer (Dominique Alagia, Yenifer Cao nebo Rachel Karnižova).

Budoucnost Love Island a jeho vliv

Love Island se stal významným kulturním fenoménem, který se neustále vyvíjí. Show se snaží přizpůsobit aktuálním trendům a očekávání diváků. Můžeme to vidět například v posledních sériích, kdy byl kladen důraz na udržitelnost a tělesnou pozitivitu. Love Island tak formuje nejen svět reality shows, ale také marketingu a influencer kultury, čímž má dlouhodobý dopad na naše vnímání zábavy a vztahů.

JAK CITOVAT?

OPASKOVÁ, Markéta. Fenomén Love Island: Továrna na lásku a influencery. THEIN, Filip, editor. In: Markething [online], 2024. ISSN 1805 –⁠ 4991. Dostupné z: https://markething.cz/fenomen-love-island-tovarna-na-lasku-a-influencery

Zdroje

Reality TV and the Production of ‘Ordinary Celebrity’: Notes from the Field on JSTOR

Evolution of Love Island influencers and brand partnerships (goatagency.com)

The psychology behind reality television — Artefact (artefactmagazine.com)

How Love Island Has Shaped the New Age of Marketing – Digital Media Team

https://heyfomo.cz/8-pravidel-pro-ucastniky-a-ucastnice-love-islandu-ktera-te-dost-mozna-sokuji

The Real Appeal of Reality Stars – JSTOR Daily

https://www.standard.co.uk/news/uk/molly-mae-hague-creative-director-pretty-little-thing-b952479.html

Continue Reading

Studentka, psavec a milovnice zdravého životního stylu. Ve volném čase zvedá činky nebo běhá po workshopech. Ze všeho nejraději ale tráví čas s nejbližšími nad hrnkem bylinkového čaje.

More in Sociální sítě

To Top