Komunikace
Bomba, sport a psaná média
Ve středu 3. prosince se uskutečnil společný seminář Českého olympijského výboru a mediální skupiny MAFRA s názvem „Sport a psaná média“. V původně zamýšlených dvou blocích se prezentující měli zaměřit na proměny sportovního zpravodajství v době internetu a sociálních sítí, všechno se ale nakonec událo trochu jinak.
Akce se uskutečnila v Cinema City v OC Nový Smíchov a měla za cíl šířit osvětu v mediální oblasti mezi sportovními svazy. Úvodního slova se zhostili Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru, a Štěpán Košík, předseda představenstva mediální skupiny MAFRA. V sále jsme mohli vidět mediální pracovníky velkých i malých sportovních svazů (např. hokej, fotbal, veslování, badminton i svaz potápěčů) i sportovních agentur. K našemu velkému překvapení mezi návštěvníky seděli i olympijští medailisté Štěpánka Hilgertová, Jaroslav Volf a Martin Doktor.
Rychlost ve sportu i v redakci
Velkým přínosem pro nás byla první přednáška, která nám poskytla náhled do sportovní redakce MF Dnes zprostředkovaná jejím vedoucím Ondřejem Trunečkou. Zdůraznil, že redakce není striktně rozdělená na redaktory píšící internetové zpravodajství a redaktory přispívající do tištěných novin, protože se tak práce celé redakce podstatně zrychluje. Rychlost zveřejňování informací je totiž ve sportovní rubrice klíčová.
Ondřej Trunečka: Nebuďte skeptičtí k regionálním médiím. Pro malé sporty je to mnohdy efektivnější než oslovovat celostatní médium.
— Markething.cz (@Markethingcz) 3. Prosinec 2014
Zároveň podotkl, že sportovní rubriky neovládají jen tři největší sporty v Čechách, tedy fotbal, hokej a tenis, ale že šanci mají i sporty menší, jen je u nich složitější vyhledávat silné příběhy. U takových sportů by jejich propagátoři měli vyjít novinářům vstříc a příběh jim pomoci najít. Jako příklad uvedl článek o Martině Sáblíkové v začátcích její kariéry, kdy v roce 2005 jen málo z Čechů vědělo, že u nás existuje něco jako rychlobruslení. Příběh o tom, jak Martina trénovala na zamrzlých rybnících a zároveň porážela světovou juniorskou špičku se tak prodával jedna báseň.
Ondřej Trunečka: Nepíšeme jen o fotbale a hokeji. Vyhledáváme si i menší sporty, ale musíte nám příběhy pomoci vyhledávat. #sablicenarybniku
— Markething.cz (@Markethingcz) 3. Prosinec 2014
Ondřej Trunečka nám tak potvrdil, že i ve světě sportu nestačí excelentní výkon sportovce, ale i dobrá a efektivní práce v komunikaci z řad kompetentních lidí. V následující diskuzi pak některé menší sportovní svazy nesly úkorně, že se o jejich výsledcích nepíše v novinách. Ondřej Trunečka vysvětlil, že v novinách není pro výsledky místo. Dokonce i na idnes.cz lidé už nehledají výsledky a statistiky. Pro ně si chodí na weby svazů.
Co potřebují novináři od svazů
K tomu, aby novinář napsal „sexy“ příspěvek (tak byl označen jedním z přednášejících), potřebuje dobře odvedenou práci ze strany sportovních svazů. Tibor Alföldi, člen výboru Klubu sportovních novinářů a redaktor ČTK, hned na úvod své přednášky podotkl, že si nepřipravil prezentaci, protože je zbytečná a hlavně to neumí, což však jeho projevu nijak neuškodilo. Zaměřil se především na formy komunikace mezi sportovními svazy a novináři, konkrétně na tiskové zprávy a zdůraznil jejich časté nesprávné využití.
Alfi, jak ho Alexandr Kliment z ČOV oslovoval, se však také zabýval tématem pořádání tiskových konferencí a tiskových center během sportovních akcí: ,, Lidé od tisku vám přece nepojedou na tiskovku obědvat. Musíme tam mít zajímavé hosty a zajímavá témata, což uzavření nového obchodního partnerství rozhodně není.”
,,Na několikahodinových sportovních akcích by v tiskovém centru měly být zásuvky pro počítače, občerstvení, aby novinář nemusel běhat na oběd a neztrácel čas. Zejména fotografové, by neměli postrádat rychlé připojení k internetu.” Tibor Alföldi podotkl, že volba místa uskutečnění je také velmi důležitá.
Tibor Alföldi: Dělejte tiskovky dostupné pro novináře. Do Čestlic vám nikdo nepřijede a nikoho nezajímá, že tam sídlí váš partner. — Markething.cz (@Markethingcz) 3. Prosinec 2014
Rovněž poznamenal, že by se tiskové konference měly pořádat na světlých místech, což vyznělo poněkud ironicky vzhledem k tomu, že se samotný seminář konal v útrobách temného multikina.
K tématu spolupráce mezi sportovci a novináři se později vyjádřil slovy i Alexandr Kliment, ředitel komunikace ČOV. Novinář by měl být sportovcův partner, ne konkurent, protože bez vztahů s novináři nemá šanci prorazit.
Po malém občerstvení jsme se odebrali zpět do komfortních křesel, kde jsme nadšeni z podařené první poloviny netrpělivě očekávali část druhou. Úvodního slova se chopil opět Alexandr Kliment s přednáškou „Tiskový mluvčí – dvojití agenti“.
Zabýval se úlohou mluvčího, který musí mít dobré vztahy s novináři, sportovci a samozřejmě svými nadřízenými, kterým je ovšem potřeba oponovat a ne být pouze jejich hlásnou troubou. “Lidé, kteří nepracují v mediálním byznysu mají často pocit, že se musí na vše reagovat a nebo jsou moc vtaženi do svého sportu, do svého problému a nevidí, že pro veřejnost není jejich téma zajímavé a nic jim nepřinese. Musíte témata filtrovat a také je zabalit do hezké krabičky, aby o ně byl zájem,” řekl Kliment s tím, že ukáže několik desítek konkrétních případů.
Během toho, co prezentoval renesanční úlohu tiskových mluvčí, nás ale oslovil ve třech jazycích velmi sympatický hlas v požárním rozhlase, po kterém jsme byli nuceni konferenci urychleně opustit. Za zvuku sirén i úprku většiny posluchačů jsme čekali na vyhlášení soutěže pro účastníky , avšak cenu jsme bohužel nezískali.
Důvodem evakuace budovy byl podezřelý “balíček”, kteří nahlásili pracovníci obchodního cetnra Policii ČR. Později se ukázalo, že šlo jen o neškodnou krabici s nářadím.
Ze semináře jsme tweetovali na našem oficiálním účtu. Pokud Vás zajímají další výroky přednášejících, můžete se podívat na https://twitter.com/markethingcz.
foto: V.Malý, MAFRA
FLÉGLOVÁ, Radka, HRIVŇÁK, Adam a BĚHOUNKOVÁ, Pavlína. Bomba, sport a psaná média : Markething. [online]. 5.prosince 2014 [cit. 2014-12-05]. Dostupné z: http://www.markething.cz/bomba-sport-a-psana-media