Connect with us

Komunikace

Jste Uncreative? Zkuste nápady poháněné umělou inteligencí

Ještě před pár lety byla obecná shoda na tom, že kreativní profese budou nezastupitelné a hrozba automatizace se v těchto oborech setkávala spíš s pozdviženým obočím. Avšak nástup nových nástrojů poháněných strojovým učením, jakými jsou například Dalle-2, Midjourney a ChatGPT, může znamenat zcela nový vývoj tohoto odvětví. První automatizovaná kreativní agentura The Uncreative Agency využívá kombinaci generování textu i obrazu k tvorbě marketingových kampaní.

Už si pomalu začínáme zvykat na to, že nám umělá inteligence (AI) pomocí strojového učení doporučuje obsah na mediálních platformách a sociálních sítích, cílí reklamu, pomocí deepfake mění obličeje, píše divadelní hry a můžeme si s ní i popovídat. Existuje ale nějaký nástroj, který můžeme využít k tvorbě originálních marketingových kampaní?

The Uncreative Agency – první AI digitální agentura

Koncem ledna 2023 se na sociální síti LinkedIn objevil příspěvek, který odhaloval první plně automatizovanou kreativní agenturu. „The Uncreative Agency“ umožňuje uživatelům vygenerovat kreativní nápady na míru pomocí umělé inteligence. Během pouhých pěti dní si tento nástroj vyzkoušelo více než 16 000 uživatelů včetně vedoucích pracovníků ve společnostech Coca-Cola, Heineken, Google, Nike, Accenture, Deloitte, ale i odborníků na komunikaci britské a australské vlády. Během chvíle tak projekt v marketingové komunitě získal širokou mezinárodní pozornost. V tuto chvíli je nástroj uzavřený a čeká jej další vývoj.

Příspěvek oznamující spuštění The Uncreative Agency - agentury využívající umělou inteligenci
Příspěvek oznamující spuštění The Uncreative Agency, zdroj: LinkedIn

Kreativní experiment

Jak taková spolupráce s kreativní AI agenturou probíhá? Stačí krátce popsat svůj produkt a cíl marketingové kampaně. Tento postup je věrně známý z obrazových i textových generátorů, které pomocí promptu (textového vstupu, kterým člověk popíše, co chce vytvořit) vygenerují výsledný obraz či text. U digitální AI agentury je výsledkem PDF prezentace, která během 30 minut dorazí na e-mail. V prezentaci jsou tři vygenerované nápady, které se skládají z originálního názvu, krátkého popisku a ilustrativního, zjevně také vygenerovaného, obrázku. Prezentace tak vypadá jako formátovaný výstup spojení ChatGPT a Dalle-2.

Prezentace věnovaná fiktivní kampani na podporu prodeje klimatizací vytvořená umělou inteligencí
Prezentace věnovaná fiktivní kampani na podporu prodeje klimatizací, zdroj: prezentace DDB’s Hybrid Creativity Platform

Nápady v tomto dokumentu jsou generovány experimentální umělou inteligencí a nemusí být přesné nebo vhodné;  uživatel je odpovědný za použití dle vlastního uvážení a uznává, že je výhradně odpovědný za jakékoli kroky podniknuté na základě těchto myšlenek,” tímto textem jsou označené všechny vytvořené nápady.

Závěr prezentace s textem o omezeních umělé inteligence
Závěr prezentace, zdroj: DDB’s Hybrid Creativity Platform

Vývojáři si jsou sami vědomi omezení, které AI zatím má. Závěr prezentace agentura věnuje tomu, že umělou inteligenci připodobňuje k nástroji, který „pouze” pomáhá překonat klišé, nacházet neotřelé nápady a umocňovat lidskou kreativitu.

Pomůže umělá inteligence kreativcům zkrátit vzdálenost mezi představivostí a skutečností?

Na rozšiřující se spektrum funkcí, které umělá inteligence zastává, panují optimistické i pesimistické názory. Optimistický pohled je opřený zejména o rozšíření možností člověka tím, že převezme rutinní úkoly a přenechá práci s vyšší přidanou hodnotou.

Naproti tomu pesimistický proud zastává názor, že umělá inteligence lidské pracovníky nahradí a převezme kontrolu nad výkonem kvalifikované práce. Bez ohledu na dopady je ale jasné, že vstupujeme do éry AI-Mediated Communication (AIMC), kde je veškerá mezilidská komunikace zprostředkována, optimalizována, rozšiřována nebo dokonce kompletně generována umělou inteligencí.

Na první pohled se tak může zdát, že kreativní AI nástroje mohou změnit způsob, jakým se vytvářejí kreativní kampaně, neboť stačí zadat pár vstupních informací a během chvíle máme většinu práce hotové. V zásadě se ale Uncreative v tuto chvíli jeví spíš jako nástroj, který může být užitečný pro brainstorming, překonávání kreativního bloku a nacházení nových neotřelých marketingových nápadů. Určitě zatím nezastoupí lidskou schopnost adaptace na individuální potřeby zákazníka a iterativní změny kampaně.

Jak citovat?

RICHTER, Martin. Jste Uncreative? Zkuste nápady poháněné umělou inteligencí. Karolína Hájková, editor. In: Markething [online], 2023. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/agentura-pohanena-umelou-inteligenci

Zdroje

https://uncreative.agency/

https://www.linkedin.com/posts/georgestrakhov_the-worlds-first-fully-automated-creative-activity-7024667260816347136-bmOI?utm_source=li_share&utm_content=feedcontent&utm_medium=g_dt_web&utm_campaign=copy

http://library.usc.edu.ph/ACM/CHI2019/1proc/paper239.pdf

Continue Reading

Student STRATKOM FSV UK, spoluzakladatel vzdělávacího spolku Aignos, který se věnuje rozšiřování digitální gramotnosti se zaměřením na umělou inteligenci.

More in Komunikace

To Top