Komunikace
Markethingové Z-hodnocení
Vítejte v novém vydání naší měsíční rubriky, kde vám představíme to nejzajímavější z české reklamní scény očima generace Z. Ponořte se s námi do světa marketingových strategií, které se snaží oslovit právě mladou generaci. Každý měsíc přinášíme unikátní pohledy a hodnocení zkušených členů naší redakce. Tentokrát se podíváme na Kaufland, Seznam.cz a T-Mobile.
1. Kaufland vsadil na odvážné titulky
Obchodní řetězec Kaufland již druhým rokem pokračuje v edukační kampani Nekrm koš! „Vsadili jsme na odvážné titulky,“ říká tisková mluvčí Renata Maierl. Cílem kampaně je zvýšit povědomí veřejnosti o problematice plýtvání potravinami. Poselství se šíří napříč různými kanály – od tisku a rádia až po online média, sociální sítě a OOH reklamu. Kampaň se zaměřuje na osvětu ohledně správného skladování potravin, rozdílu mezi datem spotřeby a minimálním datem trvanlivosti a na správné využívání mrazáku a lednice. Pozornost kampaň přitahuje právě odvážnými titulky. Kaufland také zdůrazňuje své vlastní kroky v boji proti plýtvání, například zavedení systému automatických objednávek zboží, který odhaduje poptávku, a tím snižuje množství neprodaných potravin.
Hodnocení
Ema Němcová: Kampaň Kauflandu mě opravdu zaujala svým nápaditým a originálním zpracováním. Poprvé mě upoutala na reklamních nosičích v metru, kde se jednoznačně odlišovala od ostatních reklam. Ocenila jsem nejen její poselství, které dobře rezonuje s dnešní společností, ale i to, jak Kaufland komunikoval své vlastní aktivity v boji proti plýtvání potravinami a jaké konkrétní mechanismy k tomu využívá.
Linda Černošková: Kampaň Nekrm koš! mě velmi zaujala svými odvážnými titulky, které používá k upozorňování na problematiku plýtvání jídla. Líbí se mi, že se Kaufland soustředí na potraviny, které lidé často vyhazují právě kvůli špatnému skladování, a radí, jak to dělat lépe. Také považuji za dobré, že v kampani společnost zvýrazňuje své vlastní snahy v oblasti této problematiky.
Zuzana Balážová: Téma aj myšlienka kampane je nepochybne dôležitá, nielen pre firemné CSR. Vizuály upútajú pozornosť, titulky sú nápadité, hoci otázny je výber farieb. Tradičná červeno-biela farba zostala rezervovaná pre logo Kauflandu a vizuálom tak dominuje sýto-zelená farba, možno až príliš.
2. Seznam.cz se rozchází s reklamou
Chcete se rozejít s reklamou? Zamilujte si Seznam bez reklam. Tak zní claim nové kampaně, kterou od 1. října spustil nejnavštěvovanější český internetový portál Seznam.cz. Kampaň představuje nový produkt, který uživatelům umožňuje zobrazení více než 20 webů bez reklamy, a to za 179 korun měsíčně.
Reklama pracuje s metaforou ukončení dlouholetého vztahu, s čímž se pojí známé klišé fráze jako například: „Mám tě ráda, ale někdy je tě moc. Promiň, reklamo…“ Kreativní koncept in-house marketingového týmu vychází z přesvědčení, že uživatelé tráví s produkty portálu hodně času a chtějí mít jeho služby dostupné v co nejlepší podobě, stejně tak, jako chtějí mít co nejlepšího partnera. Rozchod s reklamou je pak vyobrazen jako rozchod s něčím, co už jim nevyhovuje.
Seznam.cz věří, že právě tato forma zjednodušení lidem přiblíží a vysvětlí i takto technickou záležitost.
Hodnocení
Ema: Kampaň působí velmi nápaditě a odlišuje se od jiných portálů, které rovněž nabízejí za poplatek své služby bez reklam. Použitá metafora rozchodu a nového vztahu lidem usnadňuje pochopit výhody služby a zároveň vyvolává emoce, což přispívá k posílení vztahu mezi značkou a jejími zákazníky. Na začátku spuštění služby mi ale vadila příliš agresivní forma nabídky – okno s nabídkou vyskočilo hned po otevření Seznamu a bylo obtížné jej zavřít (dokonce se téměř nedalo dostat k e-mailové schránce).
Linda: Kampaň Seznamu mě upoutala originální metaforou rozchodu v dlouholetém vztahu, protože tak jednoduše a vtipně přibližuje lidem novou službu Seznam bez reklam. Zároveň se mi líbí i použitá grafika, která je velmi nenásilná a koresponduje s portálem samotným. Celkově službu považuji za přínosnou, protože si dnes člověk může zaplatit bezreklamovou verzi u většiny platforem, a věřím, že někteří to ocení právě u Seznamu.
Zuzana: Seznam sa dlhej dobe odhodlal ku zavedeniu predplatného za obsah bez reklám. A spravili tak reklamou s milou metaforou, ktorú Gen Z a aj mileniáli ocenia – len premýšľam, čo ostatní.
3. T-Mobile otevírá téma přijímacích zkoušek
Se začátkem školního roku přichází T-Mobile s kampaní #MeziSvými, která chce být mimo jiné oporou dětem i jejich rodičům během náročné přípravy na přijímací zkoušky na střední školy. Příběh kampaně sleduje studentku Sáru, která pod tíhou blížících se zkoušek prožívá pocity izolace a stresu. T-Mobile apeluje na rodiče, aby v této chvíli na děti nepřidávali další tlak, ale stali se jim oporou.
Hlavní myšlenka kampaně se prolíná s produktovou nabídkou domácího internetu, který symbolizuje silná spojení. Se sloganem „Pro ta nejsilnější spojení“ T-Mobile zdůrazňuje, že rychlý a spolehlivý internet může být nástrojem propojení s blízkými v momentech, kdy je to potřeba nejvíce. Sloganem #MeziSvými tak navazuje na dlouhodobou komunikační linku, kterou operátor odstartoval již letos v dubnu.
Hodnocení
Ema: Kampaň T-Mobilu mě opravdu zaujala. Téma přijímacích zkoušek na střední školu bylo dlouho opomíjené, ale v poslední době vzbuzuje větší zájem společnosti a T-Mobile ho zahrnul ve správný čas. Téma je dostatečně relevantní, ale zároveň je pořád „fresh”. Pro mnoho lidí je velmi aktuální a přitahuje dostatečnou pozornost. Kampaň vyvolává emoce a posiluje vztah mezi značkou a jejími zákazníky. Koncept #MeziSvými se mi líbí a vidím v něm velký potenciál.
Linda: Značně oceňuji T-Mobile za uvedení tohoto tématu do veřejného povědomí, protože v době, kdy žijí děti ve strachu a stresu z přijímacích zkoušek, je to opravdu potřeba. Líbí se mi, že se T-Mobile v prvé řadě snaží téma otevřít a věnovat se mu, a až ke konci komunikuje vlastní produkt. Celkově tak kampaň působí důvěryhodně. Příběh je také poměrně emotivní, což dělá kampaň více zapamatovatelnou a prohlubuje vztah lidí se značkou.
Zuzana: Kampaň na prvý pohľad pôsobí dobre, niekoho určite chytí za srdiečko, vsádza na dôležitú tému aj cieľovku operátora. Chýba však lepšie prepojenie so značkou i produktom, to pôsobí príliš nasilu a prvoplánovo. Otázne je aj načasovanie kampane – hoci príprava na prijímačky pre mnohých študentov začína už teraz, intenzívnejšie prežívanie sa dá očakávať bližšie k samotným termínom skúšok. Tie sú až o niekoľko mesiacov. Nie je preto jasné, prečo bol za štart kampane zvolený september. Pochváliť však treba herecké výkony, prácu s kamerou i vizuály.
Budeme se na vás těšit zase za měsíc! Redakce Markething.cz
Jak citovat?
NĚMCOVÁ, Ema. BALÁŽOVÁ, Zuzana. ČERNOŠKOVÁ, Linda. Markethingové Z-hodnocení [online], 2024. ISSN 1805 – 4991. PERNEKROVÁ, Barbora, editor. Dostupné z: https://markething.cz/markethingove-z-hodnoceni-rijen
Zdroje
Náhledový obrázek vytvořila Barbora Pernekrová
https://spolecnost.kaufland.cz/rozhoduji-ciny/nekrm-kos.html
https://www.mediaguru.cz/clanky/2024/09/kaufland-pokracuje-s-edukacni-kampani-nekrm-kos/
https://www.mediaguru.cz/clanky/2024/10/seznam-cz-se-v-kampani-rozchazi-s-reklamou-nekdy-je-ji-moc/
https://mam.cz/novinky/kreativita-a-kampane/kampane/2024-09/emotivni-tema-prijimacek-na-stredni-otevira-t-mobile-v-nove-kampani/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2yi9CtdnS6iuLzg3XN7KA0EHWQ8W5VN-7EeVg6pSFSTLamVv1bxK7F8kg_aem_ibhLsHuRLpBMTZ1Pl_Jneg