Konference
Forum Media 2022: Jak zaujmout v chaotické době?
Na dvaadvacátém ročníku Forum Media vystoupilo více než 60 řečníků z oblasti marketingu, reklamy, žurnalistiky nebo public relations. Tvůrci, byznysmeni, akademici i novináři představili široké spektrum témat. V pražském O2 Universu jsme ve čtvrtek 3. listopadu proto nemohli chybět.
Čtyři konference pod jednou střechou. To nabídl dvaadvacátý ročník Forum Media 2022. Aktuální trendy v oblastech médií, komunikace a byznysu se divákům otevřely prostřednictvím hned čtyř stagí. MAM stage nabídla účastníkům možnost setkat se s předními marketingovými specialisty a kreativci, jako například Adamem Nowakowskim, Kaiem Westem Schlosserem nebo Laurou Thomas. Aktuální oborová data a inspiraci projekty mohli posluchači získat na Effie stage z prezentací Tomáše Cibora, Petra Houzara, Petera Mižíka a dalších. Ani nadšenci do oblasti public relations nepřišli zkrátka. Stage s názvem PR SUMMIT otevírala témata české i zahraniční PR scény. Mezi spíkry tohoto sálu patřily mimo jiné Nataliya Popovych, Yuriy Sak nebo Ellie Tuck. Čtvrtým a posledním sálem byl MARKET INSIGHT, jehož programem byly interaktivní workshopy a diskuzní panely. Těmi diváky provázeli například Josef Havelka nebo Denisa Hejlová.
Na začátek iracionálního Homera
Po úvodním slovu programového ředitele konference Vladimíra Bystrova se rozproudily přednášky. Hned první z nich byla od Jerkera Fagerströma, šéfa kreativy v Publicis Le Pont. Přednášející ilustroval, že racionální homo oeconomicus, kterého přiblížil ke Spockovi ze Star Treku, je spíše mýtem, protože většina lidí je podle něj spíše emocemi ovlivněným Homerem Simpsonem. Během nabitých 30 minut se posluchači zamysleli nad tím, jak důležitá je diverzita názorů na pracovišti, nebo nad přidanou hodnotou umění kreativity.
Bláznovo zlato a silné slabosti
Trendy v marketingu se mění jako podzimní počasí. Změnami v této oblasti posluchače provedlo mnoho marketingových expertů. Jedním z nich byl Adam Nowakowski, partner pro kreativní agentury ve skupině Meta, v minulosti člen strategických útvarů BBDO a Leo Burnett. Ve své krátké, ale úderné přednášce, radil, jak efektivně prodávat kreativní nápady. Poukázal na chyby, kterých se klienti ale i agentury často dopouštějí, a které vedou k plýtvání financí i času. Zdůrazňoval, že posuzování úspěšnosti kreativní kampaně na základě impresí je jako bláznovo zlato. Vysoké míry impresí se sice blyští a třpytí, žádnou reálnou hodnotu ale kampani nepřidávají.
Dalším spíkrem zabývajícím se marketingem a jeho trendy byl art director pro Serviceplan Innovation Munich Kai West Schlosser. Již od útlého věku trpí těžkou formou dyslexie, nenechal se však touto svou „slabostí” omezit. Právě naopak. Ve své přednášce povzbuzoval lidi, kteří trpí jakoukoli „slabostí”, aby se naučili využít ji ve svůj prospěch. Jemu se to podařilo pomocí projektu Dyslexia Unetided. Jako první vydal ve všech druzích médií článek plný gramatických chyb. Tento článek se stal virálním a vystřelil Kaie mezi špičky v oboru kreativy. Dále se podílel na mnoha světově úspěšných kampaních, jako například Meltdown Flags. Tato kreativní kampaň měla přiblížit problematiku tání ledovců co nejširší veřejnosti. Pomocí zmenšování bílých částí vlajek graficky ukazoval úbytek ledovců v mnoha zemích.
O válce i naslouchání
Během letošního ročníku se návštěvníci mohli setkat i s mnoha akademiky, kteří tvořili a tvoří teoretické koncepty zásadní pro fungování našich profesí. Letos mezi ně patřil například světoznámý mediální expert a profesor žurnalistiky Everette Dennis, který ve své přednášce odpovídal na otázku jak podnítit renesanci médií v digitálním věku. Porovnání propagandy probíhající před 25 lety v Jugoslávii s nynější propagandou, která souvisí s válkou na Ukrajině, představil univerzitní profesor a PR legenda Dejan Verčič.
Samozřejmě ale také nelze opomenout profesora Univerzity v Sydney, Jima Macnamara, autora modelu vyhodnocování PR, tzv. Macnamarovy pyramidy, který mimo jiné poukázal na časté chyby ve vyhodnocování mediálních výstupů, jichž se PR profesionálové dopouštějí. Velká část přednášky pak nabádala k většímu naslouchání.
„Velká část mého výzkumu je o strategii, jak úspěšně realizovat obousměrnou komunikaci. Zahrnuje to například velmi pokročilé metody mapování zákaznické cesty, zapojení různých cílových skupin, využití textové analýzy. Jeden z projektů, který jsem realizoval, zahrnoval například milion digitálně nahraných hovorů z call centra, přičemž organizace do té doby dostávala pouze nahodilé reporty z oddělení CRM. My jsme vzali celý ten milion hovorů a detailně analyzovali klíčová sdělení od spokojených i nespokojených zákazníků. A v důsledku následných opatření spousta nespokojených zákazníků u společnosti zůstala,” vysvětlil Macnamara organizátorům Forum Media.
Workshopy a diskuze
Den ale nebyl pouze o přednáškách. V rámci MARKET INSIGHT proběhl křest knihy Josefa Havelky Reklama – umění hovna? a následovaly workshopy a diskuze. Například v rámci APRA WORKSHOPU se mimo jiné diskutovalo o náročném hledání zaměstnanců, kteří jsou schopni propojit kreativní, manažerské a byznysové dovednosti, které musí být navíc doplněny o znalosti v oblasti podnikání klientů. Součástí tohoto bloku byla také prezentace výzkumu agentury STEM/MARK, jež se právě vývojem cen v public relations zabývala. Výsledky ukázaly mimo jiné to, že mzdy rostou zejména na pozicích account manager a vyšších, a zároveň, že obrat a zisk firem zabývajících se PR nadále klesají.
Trocha žvanění na závěr
Tečkou za informacemi nabitým dnem byla přednáška neuropatologa, spisovatele a publicisty Františka Koukolíka, který se dlouhodobě zabývá mimo jiné i popularizací vědy. První část přednášky o bulšitu a bulšit práci pobavila celý sál, proti kterému byla do jisté míry namířena. Ta druhá už byla vážnější a zmínila mimo jiné například to, že výzkumy z minulých let ukazují, že Alexa od Amazonu zvládla selekcí vybraných příspěvků ovlivnit přes 48 % voličských hlasů. Strach z tohoto rizika ale vyjádřilo jen 4,7 % uživatelů tohoto virtuálního asistenta.
Na závěr je naším potěšením za studenty Katedry marketingové komunikace a public relations Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy poděkovat organizátorům za jejich práci a za to, že jsme měli možnost se konference zúčastnit. Už nyní se těšíme na další ročníky Forum Media.
Jak citovat?
HÁJKOVÁ, Karolína. ČAPKOVÁ, Ema. Forum media 2022: Jak zaujmout v chaotické době?. Filip Thein, editor. In: Markething [online], 2022. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/forummedia2022
Zdroje:
https://www.meltdownflags.org/
Úvodní fotografie: Lucie Růthová