Komunikace
1488 followers pro Kotlebu. Krajní pravice může zamíchat volbami na Slovensku.
V sobotu proběhnou na Slovensku volby do Národní rady. Jedním z jejich favoritů je i krajně pravicová Ľudová strana Naše Slovensko bojující, alespoň podle předvolebních sloganů, za ochranu křesťanských hodnot. Kdo je tato strana, ve které se pohybuje překvapivě moc členů s neonacistickou minulostí? A o co jde jejich vůdci Mariánu Kotlebovi?
Znáte Mariana Kotlebu? Tento bývalý župan bánskobystrického kraje na sebe už v minulosti upozornil několikrát, a to ať už svou zálibou v historickém vůdci válečného Slovenska Jozefu Tisovi, nebo organizací předvolebních pochodů, při kterých se pro násilí nechodilo daleko. Kotlebovi příznivci také organizovali hlídky ve slovenských vlacích, které v nich měly za úkol chytat domnělé ilegální imigranty.
Stará ideologie v novém kabátě
Marian Kotleba v poslední době pochopil, že minimálně navenek musí svojí rétoriku v některých případech zjemnit, aby zaujal i širší skupinu voličů. Nově se snaží vystupovat jako umírněný opoziční politik hájící spíše konzervativní pravicové hodnoty. Tomu ale moc neodpovídá ani obsazení Kotlebových předvolebních shromáždění, ani některé body jeho programu.
Na meetinzích ĽSNS si s Kotlebou podávají ruce například neonacistický zpěvák a současný mluvčí Ľudové strany Naše Slovensko (dále ĽSNS) Ondrej Ďurica, nebo bývalý poslanec ĽSNS Milan Mazurek. Ten přišel o mandát kvůli xenofobním výrokům na adresu Romů či muslimů a v minulosti byl také vyšetřován za své výroky o holocaustu. V programu najdeme kromě pravicových návrhů, jako zastavení zvyšování daní nebo hospodaření s vyrovnaným rozpočtem, i návrhy spíše levicové. Mezi ty patří třeba obnovení potravinové soběstačnosti Slovenska, zastavení privatizace zdravotnictví nebo stanovení hranice odchodu do důchodu na 60 let.
I mezi volebními slogany, které hlásají převážně ochranu křesťanských hodnot, jako například: „Za Boha a Slovensko“, se sem tam objeví i nápis odkazující spíše na původní cílení strany a jejího elektorátu. Jde například o předvolební slogan bývalého Kotlebova poslance Mora: „Rovnaký meter na bielých aj na cigánov.“
Tři Kotlebovci
Tvář konzervativního zastánce „starých dobrých pořádků“ se Marian Kotleba snaží udržet i přesto, že čelí hned dvěma skandálům odkazujícím na jeho ultrapravicovou minulost. Kvůli těm nyní dokonce čelí i trestnímu řízení. Prvním z nich je e-shop KKK anglická móda, který založil se svými dvěma bratry. Podle Kotleby zkratka KKK neodkazuje na americkou rasistickou organizaci Ku Klux Klan, ale na zkratky příjmení třech zakladatelů e-shopu. Ten prodával například i značku Thor Steiner, která je tradičně oblíbená mezi neonacisty, a dokonce i oblečení s nacistickými symboly. V tomto případě prý Kotleba symboly přehlédl. Ovšem akci, při které zákazník při nákupu nad 8818 slovenských korun (čísla odkazují na pořadí písmen v abecedě, 88 – Heil Hitler, 18 – Adolf Hitler) získal jako bonus ještě teleskopický obušek, mohl Kotleba přehlédnout jen těžko. O pár let později pak způsobil Marian Kotleba znovu kontroverzi, když daroval 1488 eur třem slovenským rodinám, kvůli čemuž také skončil u soudu.
Kulturblog a Lívia Garčálová
Výraznou úlohu v současné snaze o facelift ĽSNS je i internetová platforma kulturblog.sk a Kotlebova dvorní influencerka Lívia Garčálová. Tato osmnáctiletá, dle vlastních slov vyléčená liberálka, má za cíl získat pro Kotlebovu ĽSNS prvovoliče, a to hlavně na Instagramu nebo právě platformě kulturblog.sk. Lívia na sebe už v minulosti upozornila několika videi, kde si převážně dělá legraci z lidí s liberálními názory nebo trollí bratislavský pride pochod. Její fanouškovská základna čítá přes 10 000 sledujících.
Reakce na její posty se pohybují od dvou až po několik desítek tisíc a některá videa dosahují až 500 000 zhlédnutí. Může tak mít našlápnuto k podobnému vlivu na Slovenské prvovoliče, jako měl před pár lety na ty české nejúspěšnější politický influencer u nás, Dominik Feri. Příspěvky Lívie se sice tváří jako autentické příspěvky uvědomělé teenagerky, za mnoha z nich ale stojí profesionální štáb lidí z KulturBLOGu, který založil výše zmiňovaný exposlanec Milan Mazurek. Přestože byl Lívii Garláčové před několika dny smazán facebookový účet, má díky ní i tak ĽSNS pěkně velký náskok v oblasti digitálního marketingu oproti ostatním slovenským stranám, které tuto oblast zatím moc nevyužily.
Strana zatím dle Denníku N do kampaně investovala okolo 530 tisíc euro, z toho konkrétně do facebookové reklamy šlo okolo 2 tisíc euro.
Moloch Vpravo
Mezi další Kotlebovy podporovatele patří také slovenský rapper Moloch Vl’avo, který pro ĽSNS dokonce nazpíval předvolební píseň Čo keby. Tím proti sobě obrátil téměř celou slovenskou rapovou scénu. Někteří její představitelé upozorňují na neslučitelnost rapu a hip hopu vytvořeného černými Američany s rasistickými či xenofobními myšlenkami, které Kotlebovci prosazují. Jiní se proti písni či autorovi vymezují na svých Instagramech a rappeři Decko, Slavoj a Prezident Lourajder dokonce vyšli s vlastními disstracky namířenými proti Molochovi.
Demokratické volby
Ačkoli marketingové bitvy mezi jednotlivými stranami zuří už několik týdnů, ke skutečnému lámání chleba dojde až v sobotu 29. 2. při volbách. Zde se rozhodne, zda se po nadějných prezidentských volbách Slovensko navrátí ke korupcemi zmítanému Smeru, či vyhraje vycházející hvězda voleb – strana OL’aNO Igora Matoviče, která má podle posledního vydaného průzkumu největší šanci na vítězství.
Jak citovat tento článek?
SUKDOL, Štěpán. 1488 followers pro Kotlebu. Krajní pravice může zamíchat volbami na Slovensku. Martin KOSTELECKÝ, editor. In: Markething [online], ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/kotleba
Zdroje
Zdroj náhledového obrázku
https://www.irozhlas.cz/fotogalerie/8145576?fid=9192608
Zdroje obrázků
https://www.instagram.com/livia_kulturblog/
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/87449577_874249809655939_4161371088422436864_o.png?_nc_cat=110&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=Usp8-9u7zzcAX_ZMPSQ&_nc_ht=scontent.fprg2-1.fna&oh=d8ddc7e1ba4a45e8ccf0ca876700b7ea&oe=5EB9183D