Markething.czMarkething

menu

zavřít

Beacony – nové majáky marketingu

Autor článku

Student 2. ročníku MKPR na FSV UK. Miluje cestování, filmy a sociální sítě.

23. února 2020

Techniky lovu zákazníků nabírají nové rozměry. Obchodníci se snaží využít digitální dobu ve svůj prospěch a do kamenných prodejen instalují malé nenápadné vysílače: stejně jako pobřežní majáky navazují signál s plujícími loděmi, tak i elektronické beacony navazují signál s kolemjdoucími zákazníky. Ti tak mohou obdržet například slevové nabídky, obchodníci zase vyšší příjmy a užitečná data. Proč však v dnešní době na českém trhu jejich plošné užívání nefunguje, přestože se jedná o užitečnou vychytávku?

Malé krabičky, které zvýší tržbu

Malá nevýrazná zařízení téměř splývající se stěnou, na které visí. To jsou beacony. Jedná se o zařízení, která snímají zákazníky, resp. jejich chytré telefony, v určitém prostoru obchodu. Zákazníci totiž málokdy dají v obchodě z ruky své chytré telefony, i když je zrovna k nakupování nepoužívají. Právě toho se obchodníci snaží využít. Jakmile beacon zaregistruje blížícího se zákazníka, pošle mu formou push-notifikace radu či nabídku na aktuálně zlevněné zboží v jeho blízkosti. Beacony umí také rozpoznat, jak dlouhou dobu strávíte u vystaveného zboží, a pokud jste nerozhodní, sám vás opět skrze chytrý telefon pobídne. Beacony mohou informovat o zajímavých nabídkách zákazníky už při samotném vstupu do obchodu nebo pouhé kolemjdoucí.

Podmínkou pro správné fungování beaconů je stažení příslušné aplikace a zapnuté bluetooth (zdroj: zdnet.com).

Beacony toho ale dokáží mnohem více. Umí totiž sledovat pohyb mobilních uživatelů a vytvářet tzv. heatmapy. Na základě toho obchodníci vidí, kde se zákazníci nejvíce pohybují a co je nejvíce zajímá. Dle výsledků ze sběru dat mohou měnit umístění výrobků po prodejně nebo efektivněji nabízet zboží ve slevě. Heatmapy mohou obchodníkům navíc ukázat, kdy a kde se v jejich prodejně tvoří fronty.

Beacony mohou tvořit tzv. heatmapy, které ukazují pohyb zákazníků po prodejně (zdroj: dhbusinessledger.com).

Některá obchodní centra se zapojují do trendu digitalizace budov, k čemuž se opět dají využít beacony. Namísto plánů budovy či dotykových tabulí vás mohou pomocí chytrého telefonu navigovat přímo do obchodu, který právě hledáte. Někteří výrobci beaconů už pracují i na možnosti spárování s chytrými hodinkami.

Zní to hezky, ale…

…jak to, že jste se v Česku s žádnými beacony ještě nesetkali nebo o nich ani neslyšeli? Není divu, ve skutečnosti totiž implementace beaconů téměř nikde v českém retailu nefunguje. V USA a západní Evropě jsou poměrně běžné nejen v obchodech, v muzeích, ale i ve sportovních areálech, kde se využívají pro přesnou lokalizaci místa sezení s napojením na možnost objednání občerstvení či dalších služeb. Čeští obchodníci ale chytrým majáčkům zatím na chuť nepřišli.

Vše je navíc závislé na tom, kolik lidí má chytrý telefon. V tomto ohledu je český trh zatím méně vybavený než ve zbytu západu, navíc správné fungování beaconů vyžaduje instalaci konkrétní aplikace a bluetooth spárování. Uživatelé chytrých telefonů jsou navíc aplikacemi často doslova přesyceni.

Je obecně známo, že Češi velice rádi nakupují na internetu oblečení, elektroniku, dnes už ve velkém i potraviny. Jenže prodej přes internet v mnoha případech oslabuje tržby kamenným prodejnám – proto je důležité zákazníkům v tradičních prodejnách nabídnout nové zajímavé služby. To mohou snadno zajistit právě beacony. Byla by proto škoda, kdyby tato digitální vychytávka zůstala privilegiem pro zahraniční země a my tak nevědomky přišli o možnost využívat interaktivní prodejny či výstavy nebo získat zajímavé nabídky na zlevněné zboží či čerstvě upečené croissanty v obchodě s potravinami. Beacony však nesmí mobilní uživatele přehlcovat, aby nedošlo k opačnému efektu. Čeští zákazníci navíc reagují na podobné novinky a změny pomaleji než zákazníci na západním trhu. Žijeme ale v digitální době a je tedy jen otázkou času, kdy se beaconům plošné rozšíření u nás skutečně podaří.

Jak citovat tento článek?

PROCHÁZKA, Ondřej. Beacony – nové majáky marketingu. Martin HONC, editor. In: Markething [online], 2020. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/beacony

Zdroje:

PATOČKOVÁ, Martina. Techniky lovu zákazníků: Přístroje sledující lidi při nákupech jsou chytřejší, ale testuje je jen pár obchodníků. MF Dnes [online]. 26.6.2018, s. 07 [cit. 2020-02-19].

https://www.mobilmania.cz/clanky/fenomen-ibeacon-spoji-nakupovani-a-digitalni-svet/sc-3-a-1325832/default.aspx

https://www.lupa.cz/clanky/beacony-nejsou-mrtve-cesti-spaceti-tvori-svetovy-standard-navigace-v-budovach/

https://pixelfield.cz/blog/chytre-nakupovani-a-nejen-to-za-pomoci-technologie-beacon/

https://www.dps-az.cz/soucastky/id:8572/bluetooth-smart-beacons-chytre-elektronicke-majaky

Zdroj náhledového obrázku:

https://performancein.com/news/2017/03/15/why-proximity-beacon-marketing-wont-survive-2017/

Přečtěte si také