Connect with us

Komentáře

Roušky. Záchrana pro módní průmysl?

Roušky jsou nové spodní prádlo, každý je nosí a nikdo se bez nich neobejde. Začínají je šít obyčejní lidé doma, ale i slavní módní návrháři. Stanou se roušky dalším běžným produktem módních značek? A dá se na nich vydělat?

Od úterý můžete do autobusu, tramvaje nebo prodejny potravin vstoupit pouze v roušce, tedy se zakrytými ústy a nosem. Rouška, nebo také ústenka, se stala naprosto nepostradatelným artiklem, který však na trhu nyní fatálně chybí. Šijí je proto podomácku nejen babičky nebo zkušení krejčí, ale v podstatě všichni, kdo umějí byť jen trochu šít nebo aspoň ustřihnout kus látky. Šijí je dobrovolníci z neziskových organizací, charit nebo chráněných dílen.

Dívky z chráněné dílny řádu Křižovníků šijí roušky pro potřebné, zdroj: Instagram @krizovnici

V úplném centru Prahy, v těsném sousedství luxusního hotelu Four Seasons, šijí roušky mladé dívky z chráněné dílny Rytířského řádu Křižovníků s červenou hvězdou. A o pár metrů dál je u nezvykle prázdného prostranství před Rudolfinem šijí i studenti pražské UMPRUM.

„Rozhodli jsme se v této krizové situaci nabídnout pomocnou ruku,“ říká Pavel Ivančic, vedoucí Ateliéru módní tvorby, jehož studenti zasedli i doma ke strojům a šijí roušky pro nemocnice a pečovatelské domy. „Společenská odpovědnost a osobní občanská angažovanost patří dlouhodobě k základním hodnotám, které v našem ateliéru prosazuji a snažím se je předávat,“ komentuje Ivančic a dodává: „Přirozeně jsme se tak zapojili i do této pomoci.“ V minulosti tak studenti ateliéru pracovali například na projektu EKG wearables, oděvech, které monitorovaly srdeční tep jejich nositelů. Na komunikaci projektů mladých návrhářů dlouhodobě spolupracují studenti marketingové komunikace a PR na FSV UK.

Studentky Ateliéru módní tvorby Pavla Ivančice na UMPRUM místo svých studentských projektů šijí roušky, zdroj: Facebook Fashion Design Studio  / Atelier Módní tvorby Umprum

Roušky by UMPRUM chtěla nabídnout i jako své propagační předměty. S tímto nápadem přišel student prvního ročníku Tobias Schubert ještě předtím, než se krize naplno projevila v Evropě. „Jde nám o to, abychom podpořili nošení roušek mezi lidmi. Stejně jako v Asii, kde si lidé zvykli v rouškách chodit ven i cestovat. Češi si umí roušky ušít i doma, v tom jsme myslím trochu výjimeční, ale jiná věc je v nich potom opravdu vyjít ven,“ říká Tobias Schubert. „I proto podporujeme na sociálních médiích hnutí #rouškaneníhanba,“ dodává.

Roušky začali šít i čeští módní návrháři, jako Sistersconspiracy, Leeda, Odivi, Le Premier nebo Alexmonhart. Módní návrhářka Lay Sedláková, která UMPRUM absolvovala a učí specializované kurzy, jak si ušít trenčkot, nasdílela na Instagramu vlastní střih roušky a podrobný návod, jak jí svépomocí vyrobit. Alexandra Steklík Monhartová a Daniel Steklík, který absolvoval FSV UK, se rozhodli, že změní plán, a z látky, kterou měli původně připravenou na šití triček, ušijí roušky. „Když jsme včera dali toto oznámení na Instagram, začali jsme dostávat žádosti nejen od našich zákazníků, ale i od lékařů z nemocnic a opatrovnic z dětských domovů,“ uvedli na svém profilu.

Modelka při New York Fashion Weeku pro značku The Blonds, zdroj: Getty Images for NYFW, NYpost.com

Otázkou ale zůstává, co se stane s rouškami, až krize s nákazou koronavirem ustane. Zvyknou si Evropané, podobně jako Japonci, nosit roušky i při běžné cestě metrem, tramvají nebo v práci, kde potkávají jiné lidi? Japonci jsou patrně národem, který roušky nosí na veřejnosti nejvíce. Není to ale žádný poslední výkřik módy – roušky se začaly v Japonsku nosit už před sto lety, když vypukla světová pandemie španělské chřipky.

V roce 1923 navíc Japonsko postihlo ničivé zemětřesení, které skoro celé Tokio srovnalo se zemí. Ve vzduchu byl poté ještě měsíce cítit prach a nečistoty. V novém tisíciletí to pak byly epidemie SARS a ptačí chřipka, které Japonce utvrdily v tom, že nosit roušky na veřejnosti by mělo být běžné a nezbytné. V přeplněných dopravních prostředcích, které do práce denně přepraví miliony cestujících, je v zimním období někdy víc lidí s rouškami než bez nich. „Nemusím si pak tolik dělat make-up,“ svěřují se Japonky s výhodami roušky. Nošení roušek má ale i mnoho dalších společenských dopadů: například vláda v Hongkongu je chtěla zakázat, aby mohla identifikovat „neposlušné“ občany na protivládních demonstracích. Tomuto nařízení však nakonec zamezil soud.

Zdroj: Reuters, bbc.com

Zatím se nejvíce nosí běžné jednorázové ústenky. Jen v roce 2018 se jich ve stotřicetimilionovém Japonsku spotřebovalo pro osobní použití přes pět miliard a během posledních deseti let jejich spotřeba raketově stoupla.

Některé firmy se ale snaží posunout hygienickou pomůcku do kategorie módního zboží. Značka Juku nabízí opakovaně použitelné masky s grafickými motivy ve stylu anime. Americká značka Tallix z Beverly Hills nabízí „luxusní“ masky jako ochranu před znečištěným ovzduším, které stojí od sto do čtyř set dolarů za kus.

Jedno je ale jisté – i kdyby se módním firmám podařilo přesvědčit zákazníky o tom, že roušky potřebují stejně jako spodní prádlo, musejí je také přesvědčit o tom, že si je mají koupit jako stylový doplněk od módní firmy a ne od výrobce hygienických pomůcek. Masový trh vždycky bude upřednostňovat poměr cena/výkon, což spíš nahrává firmám s netkanými textiliemi, které mají lepší vlastnosti a jsou levnější na výrobu. Samostatných firem, které by se dokázaly uživit jen prodejem roušek za čtyři sta dolarů, patrně moc nepřibude. Ale velmi pravděpodobně zařadí módní roušky do svých kolekcí některé z luxusních oděvních  firem jako Gucci, Louis Vuitton nebo Stella McCartney. Jestli se roušky stanou masovou módní záležitostí potom v budoucnu potvrdí až to, jestli je najdete u pokladen v obchodech H&M nebo Zara.

 

Jak citovat tento článek?

HEJLOVÁ, Denisa. Roušky. Záchrana pro módní průmysl? Radka FLÉGLOVÁ, editor. In: Markething [online], ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/rousky-zachrana-pro-modni-prumysl

 

Úvodní fotografie

Zprava: maska JUKU store (jukustore.com); Bilie Eilish na GRAMMY awards 2020 (Frazer Harrison/Getty Images for The Recording Academy, teenvogue.com); Modelka s maskou značky Pitta pro The Blonds při NY Fashion Weeku (Roy Rochlin /Getty Images for NYFW, foxnews.com); Instagram značky Odivi (@odivi); Instagram značky Airinum (@airinum)

Continue Reading

Spoluzakladatelka serveru Markething.cz a vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zaměřuje se na marketing módních značek, public relations, strategický management reputace a interkulturní komunikaci.

More in Komentáře

To Top