Komunikace
Fashion blogy jako skvělý byznys
Už i v naší zemi nabírají fashion blogy na popularitě. Je mnoho lidí, kteří by se rádi pěkně oblékali, ale neví, jak na to. Na druhé straně jsou tu blogeři a blogerky, kteří se o obrázky svých outfitů rádi podělí. Ne vždycky ale doporučení určitého produktu blogerem vychází přímo z jeho vkusu a preferencí. To ale návštěvníci blogů často vůbec netuší a styl svého idola pak jednoduše kopírují. Ten, kdo na tom ve finále nejvíc získá, jsou módní značky a obchody.
Založit si blog je naprosto jednoduché. Nemusíte platit doménu, vyznat se v programování nebo webové grafice. Nejpoužívanější blogovací stránka je Blogger.com od společnosti Google, kde se jen zaregistrujete a už můžete vesele blogovat.
Právě Blogger také nabízí službu AdSense, pomocí níž na svůj blog umístíte reklamu a díky tomu si i trochu přivyděláte. Samotná inzerce na blogu ale rozhodně není jediný způsob, jak na blogování vydělávat. Další možností je vyvěšení bannerů, za jejichž každý proklik bloger znovů získává určitou sumu peněz. Dnes už dávno neplatí, že blogování je jen hobby exhibicionistů. Blog se klidně může stát vaším zaměstnavatelem na plný úvazek. Blogeři, kteří navíc svůj blog píší v angličtině, mají možnost navázat spolupráci i se zahraničními firmami.
Podle autorů knihy ProBlogger jsou tři typy blogerů. První je tzv. hobby blogger, který má blog jen jako svůj koníček. Dalším typem je tzv. part-time blogger, který má ještě práci nebo jiné aktivity a výnosy z blogu mu pokrývají jen část jeho výdajů. A poslední kategorií je tzv. full-time blogger. Ten už má blogování jako plnohodnotné zaměstnání bez dalších zdrojů příjmu. Například autor knihy ProBlogger Daren Rowse říká, že se postupně se svým blogem dostal na výdělek vyšší než 100 000 dolarů na rok. Dokonce existují i případy, kdy se z blogerů staly celebrity. Dávají rozhovory módním časopisům, jsou zváni na módní přehlídky a jsou lidmi ze světa módy uznávaní jako názoroví vůdci.
Skrytá reklama?
Spolupráce blogerů a blogerek se značkami nebo různými internetovými obchody se však neomezuje pouze na inzerci a bannery. Oblíbeným nástrojem jsou také tzv. giveaways. Ty fungují na takovém pricipu, že značka nebo obchod, se kterými bloger spolupracuje, poskytne blogerovi nějaký dárek pro čtenáře. Obvykle je to oblečení nebo kosmetika. Aby se čtenář mohl o dárek ucházet, musí se zaregistrovat na stránkách obchodu nebo značky a následně je z takto zaregistrovaných vybrán jeden výherce. Značky a obchody tak za poměrně nízké náklady získají cenné informace o svých potenciálních zákaznících a také kontakty, kam zasílat různé nabídky, newslettery apod. Na českých blozích tuto možnost často využívá například internetový obchod Romwe.com.
Ani u giveaways ale spolupráce značek a obchodů s blogery nekončí. Asi nejdiskutabilnější formou propagace společností na blozích je něco jako product placement. U tohoto typu spolupráce nabídne značka blogerovi nebo blogerce zdarma oblečení, které pak prezentuje na svém blogu. K fotce pořízeného outfitu pak bloger napíše, který kousek oblečení je od jaké značky nebo kde je možné ho zakoupit. Čtenáři pak v domnění, že jim dané oblečení jejich módní guru doporučil na základě vlastního vkusu, jdou do obchodu a oblečení si po jeho vzoru koupí. A majitelé značek a obchodů si mnou ruce.
Zdá se vám taková forma propagace neetická? Myslíte, že jde o skrytou reklamu? Ve Spojených státech platí z tohoto důvodu zákon, který říká, že každý produkt, který bloger dostal zdarma, musí být nějakým způsobem označen, aby bylo jasné, že si jej blogující nepořídil sám. Obvykle se tedy takové kousky označují jako Courtesy of … neboli Pozornost od … . U nás však takový zákon neplatí, tudíž si nikdy nemůžete být jisti, zda vám nové trendy doporučuje opravdu bloger nebo je to jen reklama na novou kolekci určité značky.
Jak taková spolupráce vzniká?
Pokud blogujete a máte velký počet čtenářů, značky se vám se svými nabídkami začnou ozývat sami. Pro ně je důležité, aby jejich marketingové sdělení zachytilo co nejvíc lidí z cílové skupiny. České blogery navíc sdružuje Módní unie, která je schopna tento typ spolupráce také zprostředkovat. A pokud máte zájem o spolupráci a žádná firma vás nekontaktuje, můžete je zkusit oslovit sami.
U nás tuto formu spolupráce se značkami navázalo už mnoho blogerek. Z těch nejznámějších jmenujme například blogy Dannyrosefashion.com, Diamondandunicorn.com, Acupofstyle.com, Saladofmylife.com nebo Ejvifreedom.com.
A co na to blogerka?
Blogerka Lucka, autorka blogu http://www.acupofstyle.com/, nám odpověděla na několik otázek ohledně spolupráce se značkami a obchody:
Markething.cz: Jak ses dostala ke spolupráci se značkami a společnostmi, jejichž bannery máš na svém blogu?
Lucka: Značky mě většinou e-mailem kontaktují s nabídkou o spolupráci a je už pak jen na mě, zda se mi nabídka zdá zajímavá a přijmu ji, nebo ne.
Markething.cz: Jak vypadá forma vaší spolupráce?
Lucka: To je asi pokaždé trochu jiné. Ale většinou nás kontaktují e-shopy, které mají zájem vidět své zboží v našich outfitových příspěvcích. Další formou spolupráce jsou pak soutěže pro čtenáře.
Markething.cz: Jaké výhody pro Tebe z této spolupráce plynou?
Lucka: Pokud se rozhodnu na spolupráci přistoupit, e-shop mě většinou nechá vybrat to, co se mi líbí, a za zobrazení na blogu mi danou věc zašle zdarma.
Markething.cz: V čem Ti tato spolupráce nevyhovuje?
Lucka: Zatím se mi jen stalo, že jsem u zboží ze zahraničí nakonec zaplatila velké clo, ale jinak vždy vše probíhalo přesně podle domluvy.
Markething.cz: S jakými dalšími značkami a společnostmi bys chtěla spolupracovat a proč?
Lucka: Je spousta značek, se kterými by mohla být zajímavá spolupráce, ale spíš než o konkrétní značku mi jde o osobitý přístup a kreativitu. Mým momentálně největším snem by bylo získat možnost navrhnout pro nějakou značku vlastní kolekci.
Markething.cz: S jakými značkami a společnostmi bys nikdy nespolupracovala a proč?
Lucka: Je spousta společností, které musíme odmítnout a to hlavně z toho důvodu, že se nám tématicky nehodí na blog, nebo neodpovídají našemu stylu. Naším cílem není mít co nejvíc spoluprácí, ale zůstat věrné našemu stylu a názoru.
Zdroje:
HNÍDKOVÁ, Zuzana. Marketingová komunikace módních značek na českých internetových blozích. Praha, 2011. Bakalářská práce (Bc.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra marketingové komunikace a public relations. Vedoucí práce PhDr. Denisa Kasl Kollmannová, PhD.
ROWSE, D., GARRETT, C. ProBlogger:Secrets for Blogging Your Way to a Six-Figure Income. Indianapolis, Indiana: Wiley Publishing, Inc. 2010, ISBN: 978-0-470-61634-5
Jak citovat tento článek?
ŠEFLOVÁ, Tereza. Fashion blogy jako skvělý byznys. Markething [online]. [cit. 2012-04-24]. Dostupné z: http://www.markething.cz/fashion-blogy-jako-skvely-byznys