Connect with us

Komunikace

Od Andyho po Warhola

Také se vám zdá, že kolem sebe neustále potkáváte lidi, kteří mají na sobě kus oblečení nebo třeba tašku s potiskem tvorby Andyho Warhola? Nepřeberné množství triček s Campbellovými plechovkami, pohledy s portréty Marylin Monroe a mnoho dalších věcí – to pro nás v dnešní době představuje Andy Warhol.  Pokud se na jeho dílo ale více zaměříme, jistě nás překvapí, kde všude ho můžeme najít. Čím to je, že i zhruba po padesáti letech jsou jeho reprodukce tak oblíbené, notoricky známé a zhusta využívané?

 

Krom toho, že byl Andy Warhol malířem, působil také jako grafik a filmař. Z tvůrce inzerátů se stal jedním z nejproslulejších amerických umělců své doby a to jako vůdčí osobnost uměleckého směru 2. poloviny 20. století. V období po druhé světové válce se roztrhl pytel s novými uměleckými tendencemi. Všechny byly založeny na podobném principu – reagovaly na boom konceptuálního a nefigurativního umění a jejich hlavním cílem bylo vrátit se k realismu. Dalším důležitým bodem tohoto období je, že centrum umění se poprvé přesouvá z evropského prostředí do Spojených států.

Víme, co je to pop-art?

Vraťme se ale zpátky k Andymu Warholovi,  pop-artu a jeho stručné historii. Tento americký směr vznikl v polovině 50. let a největší rozkvět zažil v letech 60. Byl ovlivněn populární hudbou a komerčním uměním a velkou inspiraci čerpal z komiksů, reklam, uměleckých děl nebo fenoménu idolů. V podstatě jako první použil celebritu ve smyslu ikony na titulní straně. K tomu účelu sloužil jeho magazín Interview, jehož vznik se datuje někdy do konce 60. let. Warhol zcela přetvářel význam vybraných děl, snažil se být ironický a provokativní. Oprostil umění od hloubky a nepokrytě se k tomu přiznával. Často jen přejímal motivy a techniky z předmětů denní potřeby, inspiroval se velkoměstskou kulturou, přetvářel známá díla, ale netvořil nic nového, vše si půjčoval. Vystihující charakteristikou konkrétně Warholovy tvorby je časté opakování stejných motivů. Snažil se tak vytvářet umění nejen z masových výrobků, ale i v masovém měřítku. Nepřipustil, aby se v jeho dílech projevovala jeho osobnost a tím potažmo sám ze sebe vytvořil obchodní značku.

Zdroj: makewav.es

Zdroj: oocities.org

 

 

 

 

 

 

Richard Nixon nebo Mao ce Tung – kdo si to vezme na triko? 

Warhol se snažil zaujmout společnost něčím, co na první pohled rozezná. Pouze pak takový námět nějakým způsobem upravil, změnil barevnost nebo něco přimaloval. Již to zčásti vysvětluje popularitu jeho tvorby, která přetrvává dodnes. Dokazují nám to například jeho světově známé portréty slavných osobností, jakými byly již zmíněná Marylin Monroe, dále Mick Jagger, Elizabeth Taylor, Richard Nixon, ale i Mao ce Tung nebo V. I. Lenin. Jejich vytvoření bylo jednoduché – Andy koloroval portréty různými způsoby a barevně posouval některé plochy ve vrstvách (u rtů nebo očních stínů). Touto technikou mohl jednoduše měnit výraz v obličeji. Nový způsob se velmi rychle uchytil a mnoho dalších umělců a grafiků, dokonce i současných, se jím inspirovalo. Jeho portréty se dodnes využívají jako potisky triček, tašek, pohledů i plakátů. Za nedávný příklad inspirace Warholovou tvorbou mohu uvést vizuál 37. Letní filmové školy v Uherském Hradišti. Jeho autorem je David Huspenina, který zde sice použil tvář dívky zcela neznámé, ovšem manipulací s barvami odkazoval právě na warholovské portréty celebrit. Aktuální ročník Letní filmové školy nicméně také nezapře inspiraci pop-artovou estetikou.

37. Letní filmová škola v Uherském Hradišti Zdroj: topzine.cz

38. Letní filmová škola v Uherském Hradišti Zdroj: ceskatelevize.cz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrazy plechovek = umění?

Pokud je řeč o Warholovi, nesmíme zapomenout zmínit jeho známé Campbellovy plechovky s polévkou. Warhol měl pozitivní náhled na moderní kulturu. Série Campbellových plechovek mu umožnila vyjádřit svůj kladný názor na ni. Reprezentuje moderní éru komerce a nerozlišující „stejnosti“ všeho okolo nás.  Zcela zde mění koncepci uměleckého chápání, namísto harmonických uspořádání objektů si vybral mechanické deriváty obchodní ilustrace a kladl důraz pouze na obal. Warholova obliba v masové výrobě byla zpočátku nepochopena, neboť systém uměleckých hodnot byl ohrožen mechanizací.

Zdroj: artandcointv.com

Retrománie a pin-up girls

Co nás tedy stále přitahuje k Warholově tvorbě? Hlavní důvod by mohl vězet v současné velké oblibě retro stylu, kterým můžeme označit v podstatě cokoliv, co bylo inspirováno módou 50. a 60. let 20. století. Ta se v širším rámci vyznačuje především pestrými barvami a výraznými vzory. Potisky, které nosíme na tričkách a taškách, jsou reprodukcemi plakátů a obrazů vytvořených během 50. a 60. let. Plakáty s Rosie the Riveter (We can do it!), válečná propaganda, pin-up girls (kupříkladu stylizace Dity Von Teese) a pop-artové obrazy Andyho Warhola i všech jeho dalších kolegů. Jeden příklad za všechny je Roy Lichtenstein, jehož tvorba byla z velké části ovlivněna komiksy. Zda budou pop-artové obrazy Andyho Warhola za pár let stále tak oblíbené a stále budou inspirovat další a další tvůrce, nevíme. Každopádně již prokázaly, že svou jednoduchostí a lehkou zapamatovatelností se dokáží vrýt do pamětí mnoha lidí a tak přežít půl století.

Rosie the Riveter, Zdroj: dailymail.co.uk

Dita Von Teese jako pin-up girl Zdroj: xman.idnes.cz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroje

http://www.artmuseum.cz/umelec.php?art_id=264

http://artchive.com/ftp_site.htm

http://www.lfs.cz/

http://www.christies.com/features/2010-october-andy-warhol-campbells-soup-can-tomato-1022-1.aspx

Zdroj titulního obrázku: aquelesite.com.

 

Karolína Pláničková, studentka prvního ročníku oboru Marketingové komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, která se zaměřuje na brand a značku.

 

Jak citovat tento článek?

PLÁNIČKOVÁ, Karolína. Od Andyho po Warhola. Markething.cz [online]. 2012, [cit. 2012-04-23]. Dostupné z: http://www.markething.cz/od-andyho-po-warhola.

 

Continue Reading

More in Komunikace

To Top