Komunikace
TV Con 2015 – kam míří televize?
Není žádným tajemstvím, že se internet snaží převzít televizím prvenství v objemu prodejů reklamy. Televize se ale brání a vymýšlejí různé cesty, jak zůstat na předních místech. A protože jsou chytré, rozhodly se si ze svého úhlavního nepřítele udělat nejlepšího kamaráda.
Možná že si říkáte, že internet v televizi není žádnou novinku – chytré televize, které jej umí implementovat, se prodávají již léta. Jenže, průzkumy ukazují, že ačkoliv se prodávají, zjišťuje se, že jich až tolik k internetu připojených není. Přitom je to škoda – nové technologie televizním přijímačům umožnují jednoduchý přístup k funkcím, o kterým se našim rodičům ani nezdálo (a tím nemyslím výběr ze 180 kanálů). O tom, jak se budou tyto technologie v budoucnu prosazovat, se hovořilo 1. dubna na konferenci TV Con.
Hbb TV v Československu
První a poslední přednáška se věnovaly nasazení takzvané hybridní televize (Hbb TV) v Česku a na Slovensku. Pokud jste zkratku Hbb TV nikdy neslyšeli, vězte, že se jedná o „magické“ červené tlačítko, které vás přenese do interaktivního menu, které může obsahovat jak televizní program, tak nerozpixelovaný teletext nebo třeba archiv starších programů.
Vzhledem k tomu, že byl před pár týdny vydán standard Hbb TV 2.0, jehož nasazení potvrdili i největší evropští broadcasteři (v čele s BBC a italskou RAI), lze očekávat, že Hbb TV čeká světlá budoucnost. I ve světě marketingu.
Největší výhodou Hbb TV je totiž extrémně vysoký poměr konverze, který by mohl marketérům výrazně pomoct. Představte si, že se díváte na televizi a přitom hrajete hru na iPadu (fenomén druhé obrazovky – second screen – byl vedle Hbb TV nejdiskutovanějším na celé konferenci) a najednou uslyšíte v reklamě odkaz na webové stránky nového produktu. Přáním každého marketéra je, abyste přerušili hru a podívali se na web onoho produktu. Jenže v tom je problém. To znamená vypnout hru, otevřít browser, zadat adresu, počkat na načtení, a pak číst. A protože jsme líní, tohle uděláme málokdy. Díky Hbb TV se celý proces zjednoduší. Bude stačit stisknout červené tlačítko a adresa se automaticky načte (zatím na televizi, v budoucnu i na tom iPadu, na kterém hrajete onu hru).
Česká televize provozuje takové vychytávky už od roku 2012. A počet diváků, kteří službu využívají, strmě roste.
Podle Google Analytics tak k letošnímu únoru využilo služby hybridního vysílání více než 680 000 televizních setů. A to není málo. Na Slovensku pak služby využilo více než 100 000 domácností. Mimochodem, v Německu je online 61 % televizních přijímačů. Česko tak čeká ještě dlouhá cesta (proslýchá se ale, že letos Hbb spustí i jedna komerční televize, což by mohlo rozvoji pomoct).
Kolik obrazovek máš, tolikrát jsi pro marketéra zajímavý
Zajímavou přednáškou z hlediska marketingu byla přednáška Tomáše Bičíka ze společnosti Mediaresearch (to je ta, která u nás provádí peoplemetrové měření), který na tvrdých datech vyvrátil tvrzení, že se dnes na televizi nikdo nedívá. Ve skutečnosti sledovanost televize v posledních letech stoupá, dnes u ní strávíme průměrně 207 minut každý den (u počítače pak 107 minut, tabletu 37 minut a online na mobilu 27 minut). Možná překvapivě je jediným číslem, které ve statistikách klesá, čas, který stráví u internetu děti ve věku od 10 do 14 let.
Zajímavé je taky bezpochyby to, že má doma více než jednu televizi pouhých 25 % Čechů, což je ve srovnání se zahraničím relativně málo. Moc u nás nefrčí ani sledování live televize na počítači – to využívá pouhých 14 % lidí.
Velmi výrazně ovšem stoupá fenomén druhé obrazovky (když divák zároveň hraje onu hru na iPadu a dívá se na na televizi).
Naše Vaše televize
Pravděpodobně nejdále v implementaci nových technologií je televize od O2, kterou přišel prezentovat marketingový ředitel pro segment domácností O2 David Duroň. O2 na svém produktu v posledních měsících velmi výrazně zapracovala – mimo jiné přidala možnost přetáčení již odvysílaných pořadů až o 30 hodin zpět, což je funkcionalita, která je velmi žádaná – minimálně jednou za měsíc ji využije více jak 65 % diváků. Z marketingového pohledu je zajímavý i projekt inzerce v menu, které jako první využila společnost Jacobs, která v rámci akce zaplatila všem divákům několik filmů z videotéky. Jednou z drobností je spuštění specializovaných kanálů s hořícím krbem, či s akváriem (pokud jste je na své O2 TV doposud neobjevili, zkuste kanál 444, 555 nebo 666). Původně se mělo jednat jen o nevinný vtípek, ve skutečnosti je ale sledovanost těchto kanálů překvapivě vysoká – pouští si je jedna třetina všech zákazníků a to průměrně na 20 minut.
Jaká bude televize v budoucnosti?
Celou konferencí se prolínala nepřehlédnutelná linka o tom, jak bude vypadat televize v budoucnosti. Ačkoliv se některé závěry lišily, jedno je jasné – televize se ještě ani zdaleka nechystá do důchodu. Ptáte se proč? Protože jsme líní a líbí se nám, když nás baví aniž bychom museli udělat víc, než zmáčknout jedno tlačítko. I díky tomu se jí ve skutečnosti daří líp než kdy dřív, a díky propojení s internetem ji čekají ještě zajímavé časy. Ať už extrémně přesná měřitelnost, personalizovaná reklama, nebo video na vyžádání (se kterým to pravděpodobně nebude tak horké, jak se původně zdálo).
Jak citovat tento článek:
OPLUŠTIL, Ondřej. TV Con 2015 – kam míří televize? Markething [online]. 4. dubna 2015 [cit.2015-04-04]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/tv-con-2015-kam-miri-televize