Komunikace
QR kód: My ho pohřbili, v Číně je hitem
Jsou kolem nás od té doby, co máme v kapse mobil s přístupem na internet. Takové ty divné rozsypané tečky, jejichž smysl kdekomu uniká. Quick response code, zkráceně QR kód, západní svět sice neuchvátil, zato si podmanil Čínu.
QR kódy vyvinula v roce 1994 japonská firma Denso Wave k označení jednotlivých dílů v automobilovém průmyslu. Jde v podstatě o nadupanější verzi klasického čárového kódu, oproti kterému dokáže díky své dvojrozměrnosti pojmout několikasetnásobně více dat. Navíc mu nevadí otáčení ani částečné poškození. QR kód dokáže díky mobilnímu telefonu bleskově propojit reálný svět s tím virtuálním. Stačí skrz aplikaci QR čtečky ve vašem mobilu vyfotit jakýkoli QR kód, aplikace rozšifruje obsažené informace a automaticky vás nasměruje buď na webovou stránku, nebo vám zobrazí ukrytý text či video. Každý si navíc může přes QR generátor zdarma vytvořit vlastní QR kód.
Západ vzad, Čína vpřed
Na stromě, na čajovém sáčku, v živém vysílání nebo na prodavačce. Čím bizarnější umístění, tím lépe. Ačkoli zažívá Čína QR kódový boom teprve poslední roky, dohání to entuziasmem a nasazením. Žádná jiná země nenabízí takové propojení QR kódu s každodenním životem. Čína představuje největší světový trh se smartphony a její obyvatelé kouzlu QR kódu zcela podlehli. Cestu jim ušlapal telekomunikační gigant Tecent svou aplikací WeChat, čínskou verzí WhatsApp, která má aktuálně na 500 milionů aktivních uživatelů.
Proč to v Číně funguje a u nás ne? „Podle mě jsme na západě nepochopili k čemu jsou QR kódy dobré. Po naskenovaní QR kódu se u nás člověk jednoduše dostane na nějaký web. Aby QR kódy lidé opravdu skenovali, musí se za nimi skrývat víc. Například zábavný obsah pro mobily, kupóny na slevy apod. To přesně v Číně dělají. Další problém je v technologii. Skenovaní QR kódů není vůbec intuitivní a je k tomu potřeba speciální aplikace. V Číně jsou čtečky QR kódů automaticky zabudované do oblíbené aplikace WeChat. A samozřejmě je tu ještě jedna motivace – lenost. V zemi, která má mnohonásobně víc lidí, webových stránek a složité písmo je jednodušší naskenovat QR kód než ťukat do mobilu“, vysvětluje Jaro Zacko z TRIAD Advertising.
Číňané jsou navíc mnohem přístupnější mobilnímu marketingu. Ochotněji sdílí osobní údaje výměnou za různé slevové kupóny nebo aplikace zdarma (v porovnání s UK a USA až dvojnásobně).
Co s rozsypaným čajem?
Primárně jde samozřejmě o obchod. WeChat lze například propojit s kreditní kartou, zaplatit pak můžete pouhým naskenováním QR kódu. Díky QR kódu můžete sledovat odeslané zásilky, hodnotit servis nebo uplatňovat slevové kupóny. Dokonce se jejich prostřednictvím žáci prokazují na některých školách před testem. Osobně mě třeba udivila možnost naskenovat QR kód v živém vysílání, kde vedle obličeje moderátorky poskakuje QR kód, po jehož naskenování jste se dostali na webové stránky pořadu. Běžným způsobem využití je např. umístění kódu na vizitku.
Trendy v oblasti QR kódů určuje například izraelská firma Visualead, která razí názor, že kódy nemusí být statické ani nudné. Natož černobílé. Vkládá do nich všemožné obrázky i animace. Visualead má smlouvu například s Renren, čínskou obdobou Facebooku.
Skryté nebezpečí
I QR kód skrývá jistá úskalí. Nejenže jeho šíření může bránit fakt, že ne každý má smartphone s mobilním tarifem a je ochoten něco skenovat, ale mobil může být skrz neznámý QR kód i napaden. Naskenováním QR kódu, který ukrývá odkaz na malware, může někdo bez vašeho vědomí mobil ovládnout. Nemusí hned být tak zle, ale i pouhé přesměrování na nevyžádaný obsah může od skenování kódů odradit. Scott Stratten vydal v roce 2013 dokonce knihu QR Codes Kill Kittens.
Když vás QR kód tahá z hrobu
Těžko říci, zda jde o projev nekončící lásky, nebo o překročení hranice úcty k mrtvým. Řeč je o QR kódech umisťovaných na náhrobky například v čínském městě Shenyang. Někteří Číňané dávají interaktivní kódy na hroby svých blízkých, aby na ně uchovali šťastné vzpomínky i pro příští generace. Naskenováním kódu se může návštěvník hřbitova dozvědět leccos o nebožtíkově životě. Kód ho totiž nejčastěji přesměruje na webovou stránku, kam mohou příbuzní zesnulého nahrát různá fotoalba, videa, životopis apod. Nadstandardní služba je samozřejmě zpoplatněna. Stránky většinou provozuje hřbitov a podobný servis vás vyjde přibližně na 300 ¥ (cca 1 225 Kč) za rok. Poněkud morbidní skenování si můžete vyzkoušet i na hřbitovech ve Velké Británii nebo USA, kde vás podobná nostalgie vyjde mezi 99 a 400 $. Ne všichni jsou z nového trendu nadšeni. Mnozí v něm totiž vidí především nedostatek respektu a skutečnost, že mrtví nemají klid ani po smrti.
Děkujeme za vyjádření Jarovi Zackovi (Creative Director v TRIAD Advertising).
Zdroje:
Zdroj náhledového obrázku: http://qr.biz/articles/effective_appliance_of_qr_codes_in_china/
http://techcrunch.com/2013/05/29/people-actually-use-qr-codes-in-china/
https://www.techinasia.com/china-loves-qr-codes-startup-beautiful/
http://www.statista.com/statistics/255778/number-of-active-wechat-messenger-accounts/
http://www.amazon.com/Codes-Kill-Kittens-Customers-Dishearten/dp/1118732758
http://globe-one.com/china-ultimate-market-mobile-advertising-7597/
http://www.chinadaily.com.cn/world/2014-05/21/content_17531064_6.htm
http://www.ikaros.cz/qr-kody-jako-zvlastni-druh-dvourozmerneho-kodu
http://2d-code.co.uk/internet-trends-report-qr-codes/
Jak citovat tento článek?
Losová, Anna. QR kód: My ho pohřbili v Číně je hitem Markething [online]. 2015 [cit. 2015-03-26] ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/qr-kod-my-ho-pohrbili-v-cine-je-hitem