Connect with us

Komentáře

Top Gear: značky, tweety a klobouky Jamese Maye

O tom, za jakých okolností byl Jeremy Clarkson odejit z BBC, se už napsalo vše, co se dalo, a tak média místo nových informací servírují recyklaci stále toho stejného. Pojďme se místo toho raději podívat na celý problém z pohledu jednotlivých značek, které stvořily Top Gear a které Top Gear stvořil. Pomyslným průvodcem kauzou se nám při tom stane britský mistr krizové komunikace James May a jeho pokrývky hlavy.

Značka BBC

Britská veřejnoprávní televize se ocitla v nezáviděníhodné pozici. V zájmu zachování integrity stanice se rozhodla, že poslední Clarksonův incident už jeho posledním zůstane. Tím se dostala pod tlak milionů fanoušků svého nejpopulárnějšího pořadu, podle kterých “vyhozením” zbožňovaného moderátora BBC rozpojila to, co snad spojil sám Bůh. Navzdory odporu fandovské základny tím ale společnost vyslala silný vzkaz. Veřejnoprávní médium má představovat právě ty nejvyšší morální a etické zásady a BBC svým rozhodnutím demonstrovala, že takové hodnoty jsou pro ni stále přednější než blaho jejich nejvýdělečnějšího pořadu.

BBC svým rozhodnutím demonstrovala, že morální hodnoty a etické zásady jsou pro ni přednější než blaho jejich nejvýdělečnějšího pořadu.

Dříve nebo později by stanice stejně musela řešit, co nastane až dosavadní moderátorské trio skončí (ať už dobrovolně nebo ne). Klesající průměrná sledovanost, kterou navíc zvedaly hlavně proslulé speciály, a vracející se otázky o kvalitě obsahu, která se v poslední sérii dostala dokonce až do samotného pořadu, dodávaly této situaci reálné obrysy. I když se vše seběhlo nakonec jinak, je jisté, že BBC svého už dosti otřeseného oslíka nezařízne. Společnosti zůstala práva nejen na značku Top Gear, ale i na celkový koncept pořadu, a ačkoliv se za poslední týdny vyrojila škála spekulací od věrohodných až po veskrze stupidní, ani na chvíli si nikdo nepřipustil, že by byl Top Gear navždy stažen z vysílání.

Značka Top Gear

Pořad totiž existoval už dávno před Clarksonem, Mayem a Hammondem. Jako běžný automobilový magazín se vysílal od roku 1977 (tedy dobré čtvrt století!), než Jeremy Clarkson a producent Andy Wilman přišli s vlastní vizí, která během let vyrostla v globální brand. Ano, za současnou popularitu vděčí neopakovatelné chemii ústřední trojice, která Top Gear vynesla na výsluní, ale to ještě není důvod, proč by zaběhlý pořad nemohl produkovat další kvalitní obsah i bez ní.

ARVE Error: need id and provider

Pokud se producentům podaří naleznout adekvátní náhradu, proč by Top Gear nemohl získat podobný status jako například americká The Tonight Show nyní s Jimmym Fallonem? Tu před více než šedesáti lety sice odstartoval Steve Allen, ale širokou popularitu jí přinesl až Johnny Carson. I jeho éra skončila, ale Tonight Show běží dál a v současnosti s úspěšným Fallonem dosahuje rekordní sledovanosti, kterou neměla právě od Carsonova odchodu. Proč by časem nemohla přijít nová moderátorská krev, která by pro BBC produkovala stejně kvalitní zábavu nejen pro automobilové nadšence?

Proč by se z Top Gearu tedy nemohla stát značka, která přerůstá své představitele? O to víc, když už k tomu částečně došlo –  spin-offy pořadu s lokálními moderátory a různou úspěšností odstartovaly hned v několika zemích světa. Top Gear Australia se dočkal čtyř sérií, ruská verze vydržela jednu sezónu, americká má na kontě pět let a jede dál, stejně tak jako jihokorejská verze se čtyřmi sériemi. Ať už ale bude Top Gear uvádět kdokoliv, může BBC minimálně u prvního dílu počítat s explozí sledovanosti. Pro představu, v případě obdobně sledované kauzy, kdy došlo k nahrazení Charlieho Sheena, se sledovanost následující epizody sitcomu Two and Half Men zdvojnásobila (z 14 na 28 milionu diváků).

ARVE Error: need id and provider

Značka TopGear Live

Pokud jste se vydali na show celosvětového turné Top Gear Live, které mimo jiné navštívilo minulý rok v červnu i Prahu, patříte mezi několik posledních šťastlivců, kteří viděli moderátorské trio pod brandem Top Gear, spolu se strojem na rychlé časy jménem Stig, na pódiu pohromadě. Po Clarksonově odchodu z pořadu Top Gear se musí vedení potýkat s množstvím problémů. Kromě milionů rozčilených fanoušků a dokonce i několika výhrůžek smrtí směřované ke generálnímu řediteli BBC Tonymu Hallovi muselo BBC vyřešit i možné žaloby ze stran pořadatelů Top Gear LIVE.

Po oznámení Jeremyho odchodu ze show se zvedla vlna nevole a rozčílení fanoušci ve velkém vraceli zakoupené lístky. Ve snaze vyvarovat se tomu, aby BBC muselo divákům vrátit peníze za veškeré lístky v hodnotě cca 412 milionů Kč a k tomu i platit pokutu za porušení podmínek smlouvy, souhlasili, že Clarkson může v show vystupovat dál. Má to ovšem háček, vedení oznámilo, že se na akcích nesmí objevit žádné logo, výrobky nebo obsah, které jsou jakkoliv spjaty s Top Gearem. Show tedy musí být kompletně předělaná a neobjeví se v ní ani Stig jakožto “majetek BBC”.

Nová show ponese i nové jméno – Clarkson, May and Hammond LIVE. Je otázkou, jak bude zcela překopaná live show ve výsledku vypadat, a velice pravděpodobně tato akce i nastíní, jak by mohla budoucí spolupráce ústřední trojice bez brandu Top Gear vypadat.

ARVE Error: need id and provider

Značka Clarkson, May a Hammond

Top Gear byl s moderátorským triem “CMH” nejsledovanějším pořadem BBC, který pravidelně sledovalo na 350 milionů diváků po celém světě. Nemusíme mít tedy strach, že bychom tuto sestavu již na obrazovkách neviděli, naopak, už teď o tento “dokonalý moderátorský package” usiluje řada televizních stanic z celého světa. Ačkoliv oficiálně ještě nebylo nic potvrzeno, z dosavadních vyjádření Maye a Hammonda lze předpokládat, že bez Clarksona v Top Gearu pokračovat nehodlají.

Každý z trojice představuje vlastní brand sám pro sebe. Vydávají knihy a mají své vlastní pořady (například  Hračky Jamese Maye či Crash testy Richarda Hammonda), jejich samostatné úspěchy se ovšem nedají srovnat s tím, jaký mají, když jsou spolu pohromadě. Top Gear pravidelně sledovali diváci, kteří se ve výsledku o auta vůbec nezajímali. Diváky vždy upoutal humor a právě i kontroverze pořadu. Mezi dlouhodobě nejsledovanější díly vždy patřily takzvané speciály, při kterých moderátoři cestovali po celém světě a plnili při tom úkoly. Budoucnost Clarksona, Maye a Hammonda tedy nemusí nutně znamenat jen pořad o autech. Jak ale možná sami velice dobře vytušili, ať už jim budoucnost chystá cokoliv, bude lepší tomu čelit společně.


Jisté je, že pokud BBC vrátí Top Gear na obrazovky a trio “CMH” najde útočiště jinde, tak na celé Clarksoniádě nejvíce vydělá divák, který ve finále dostane dvojitou porci zábavy.

Zdroje

Zdroj náhledového obrázku: http://indiatoday.intoday.in/story/lets-go-trucking-in-burma-with-top-gear-21-on-february-2/1/339741.html

http://transmission.blogs.topgear.com/2015/03/25/bbc-releases-statement-on-clarkson/

http://tvbythenumbers.zap2it.com/2011/09/20/monday-broadcast-final-ratings-two-and-a-half-men-2-broke-girls-dwts-adjusted-up-castle-adjusted-down/104333/

http://variety.com/2014/tv/ratings/upon-further-review-jimmy-fallons-first-week-drew-the-largest-tonight-show-audience-since-johnny-carsons-exit-1201122644/

http://www.express.co.uk/news/uk/567032/Jeremy-Clarkson-Top-Gear-BBC-director-general-Tony-Hall-sacking-death-threats-Oisin-Tymon

Jak citovat tento článek?

ROMAŇÁK, Adam, KRATOCHVILOVÁ Kristina. Top Gear: pěsti, tweety a klobouky Jamese Maye. Markething [online]. 2015 [cit. 2015-02-29]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/top-gear-znacky-tweety-a-klobouky-jamese-maye

Continue Reading

Editor a zpravodaj ze zákoutí nejen marketingových konferencí a eventů. Že my už jsme se někde viděli!

More in Komentáře

To Top