Média
Novinář CNN i Výměna manželek aneb zpravodajství na TikToku
Mladí lidé do třiceti let konzumují většinu zpravodajství z mobilu. Šťastlivci zabloudí do aplikací konkrétních médií nebo si vyhledají jejich webové stránky, někteří se ale uchylují na sociální sítě. Jako třeba TikTok. V zahraničí si zpravodajské kanály na sociálních sítích včetně TikToku vedou dobře. V Česku se to daří pouze některým, a navíc jak na které síti.
Mekka i zapovězené místo novinářů
Všichni víme, že Mekkou novinářů je Twitter. Na téhle sociální síti máte šanci se opravdu dozvědět cokoli, a to platí dvojnásobně pro svět zpravodajství. Pokud sledujete nejen oficiální profily médií, ale třeba i novináře samotné nebo účty jednotlivých aktérů – ať už se jedná o politiky nebo třeba kulturní instituce – tak si snadno najdete to své a k novinkám se dostanete ihned. Ale nic není černobílé, a tak i na Twitter někteří novináři pohlíží kriticky: podle Farhada Manjoo, novináře The New York Times, Twitter ubírá novinařině hloubku a omezuje se jen na image sdělení, čímž pokřivuje způsob, jakým na zprávy a média pohlížíme.
O své místo na výsluní se perou i ostatní sociální sítě, a právě u mladého publika do 25 let se jim to daří. Například na Instagramu si zpravodajství nevede vůbec špatně. Pokud s podstatou sociální sítě umí komunikační tým média pracovat, slibná budoucnost je zaručena. Daří se to například zpravodajskému serveru The New York Times, který v aplikaci dělá přesně to, co říká v biu: „Sděluje vizuální příběhy.“ Na svém účtu má téměř 13 milionů sledujících a není se čemu divit. Podobně se daří třeba konkurenčnímu BBC. V posledních letech přechází zpravodajství na nejrůznější sociální sítě, kde drtivá většina Mileniálů i generace Z vedle zábavy hledá i novinky.
Od televize k mobilu
Různé generace čerpají zprávy z různých zdrojů. Typicky Generace X nebo ještě starší Baby Boomers čerpají povětšinou informace z televize nebo tištěných formátů, jako jsou noviny. Mileniálové (zhruba od 25 do 35 let) a Generace Z (zhruba od 10 do 25 let) získávají informace z online světa. A většinou u toho mají v ruce smartphone.
Podle zprávy z Reuters Institute z mobilu čerpá zprávy 69 % lidí pod 35 let. Rozdílem mezi dvěma generacemi pak je, kam pro ně zamíří. Jiný report se zaměřil na to, že zatímco Mileniálové sáhnou spíše po webu zpravodajského kanálu nebo jeho aplikaci, Generace Z jde rovnou na sociální síť. Mezi ty nejpoužívanější patří Instagram, Facebook, YouTube nebo pak Twitter a TikTok. Generace Z oproti Mileniálům vede na Instagramu, YouTube a velkou převahu má hlavně na TikToku. Opačně je to u Facebooku, kde informace hledá dvakrát tolik Mileniálů než Gen Z, u Twitteru je to dost vyrovnané.
Od psaného slova se tak většina mladého publika přesunula ke kombinaci s vizuálním formátem – čím dál častěji se text objevuje společně s fotografií nebo krátkým videem. U toho ale pozor. Nesmí být příliš dlouhé, jinak diváka ztratíte.
Všechno jde, když se chce
Pár příkladů dobré praxe na Instagramu už bylo zmíněno. Jako další bych ještě ráda uvedla Reuters, Al Jazeera nebo Time. Všechny mají jedno společné: pochopili podstatu Instagramu, čímž je na prvním místě bezkonkurenčně vizuální atraktivita. Některé z těchto účtů v rámci příspěvků přidávají pouze fotografie bez textu, který pak mají v copy, další, jako třeba Al Jazeera nebo BBC, do fotek přidávají několik klíčových slov. V samotném copy pak mohou shrnovat nově vyšlý článek, reflektovat aktuální událost nebo se odkazovat na nové číslo časopisu.
Za zmínku určitě stojí práce s Instagram stories, ve kterých ukazují aktuální informace, nejlépe i se swipe-up odkazem na celý článek.
Z českého prostředí nelze opomenout například profil iDNES.cz, jehož koncept je sice velmi jednoduchý, ale skvěle funguje. Kombinuje text na barevném pozadí a fotografie. Zároveň velmi dobře pracuje i se stories, podobně jako velká mezinárodní média. A opomenout bychom neměli ani profily ČT24 nebo CNN Prima NEWS.
A teď konečně ke zpravodajství na TikToku. Sociální síť, které dominuje mladší publikum, možná překvapivě skýtá pro novináře velký potenciál. Mladší teenageři však nejsou hlavní skupinou. Ze 1,3 milionu aktivních uživatelů TikToku v Česku spadá přes 40 % do kategorie 18–24 let, třetinu pak tvoří právě neplnoletí. A přítomná cílová skupina, kterou těžko jde zachytit jinde, není jediným důvodem.
Některá média už se nové platformy chytila a zaznamenávají nemalý úspěch. Například Francesco Zaffarano, který vede účet britskému The Telegraph, se TikToku zastává: „Přemýšlejte nad TikTokem ne jako o místě, kam se děti chodí bavit nad hloupými tanečky, ale jako o místě, kde máme vzácnou příležitost dosáhnout na demografickou skupinu v mainstreamových médiích reprezentovanou úplně minimálně, nebo vůbec.“
Francesco se zpravodajství na TikToku věnuje i mimo práci pro The Telegraph, začal dokonce sbírat od svých sledujících TikTokové účty o zpravodajství a žurnalistice a zaznamenává je do tabulky, kterou si může kdokoli zobrazit. V tuto chvíli obsahuje 194 odkazů na účty zpravodajských kanálů z USA, Anglie, Německa, ale třeba i Ukrajiny nebo Ruska.
Jako vůbec hlavní atribut, který by žurnalistika na TikToku měla mít, se uvádí autentičnost. To je asi nejdůležitější faktor, který krátká videa, což je formát využívaný na TikToku, musí obsahovat. Dave Jorgenson, který obsah pro TikTok tvoří ve Washington Post, řekl: „Myslím, že obsah, který tam dáváme, musí nějak zapadat do toho humorného žánru. V té aplikaci nejde prostě sdělovat zprávy bez toho, aniž bychom byli zatažení do různých memů a zvuků, které jsou zrovna populární.“
Jako další účty, kterým se na TikToku daří, bych uvedla ještě NBC News nebo německý Tagesschau. Jde to ale i samotným novinářům – třeba účet Maxe Fostera, novináře britské CNN. Sice nejde o čistě zpravodajský kanál, ale od jeho práce novináře to nelze oddělit, ostatně na svou práci ve svých videích často vtipně reaguje.
A co Česko?
Možná jste hledali v tabulce Francesca Zaffarana i nějaký český zpravodajský TikTok, nebo se na to teprve chystáte. Tak já vám to ulehčím – žádný tam uvedený není. TikTok účet má třeba TV NOVA, ale jako zpravodajský obsah by se sestřihy z pořadů Tvoje tvář má známý hlas nebo Výměna manželek daly označit opravdu těžko. CNN Prima NEWS, kteří se za zpravodajský kanál sice označují, to ale do krátkých videí nepromítají – několik vteřin z rozhovoru o novém účesu premiéra nejspíš není příkladem seriózního zpravodajství, ale posuďte sami.
Ukázali jsme si, že není pravdou, že by se žurnalistika nebo zpravodajství nedalo dělat v aplikacích a na sociálních sítích. Dobře se to daří třeba The Telegraph, NBC, The Washinton Post nebo BBC. A evidentně našli díru na trhu, kterou je třeba zaplnit. V Česku se to bohužel zatím nedaří, ale třeba se toho jednou dočkáme. Tak si zatím místo toho sestřihu Výměny manželek pusťte raději Maxe Fostera.
Jak citovat tento článek?
ROHLÍČKOVÁ, Františka. Novinář CNN i Výměna manželek aneb zpravodajství na TikToku. Jan VOHRALÍK editor. In: Markething [online], 2020. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/zpravodajstvi-na-tiktoku
Zdroje
https://www.cjr.org/analysis/the-yin-and-yang-of-twitter-and-journalism.php
https://www.digitalnewsreport.org/survey/2019/how-younger-generations-consume-news-differently/
https://www.journalism.org/2015/06/01/millennials-political-news/
https://www.ypulse.com/article/2020/07/20/gen-z-millennials-have-very-different-news-sources/