Z terénu
Změna, retro a PR Summit 2012
Letošní PR Summit se točil především kolem aktuálních témat, která pronikají z běžného života do oblasti PR a vice versa. Slovo, které padalo snad nejčastěji, bylo změna. Mění se postoj zákazníků ke značkám, strategie společností i míra tolerance Čechů vůči korupci. Change management nejvíce zaujal ve formátu diskuse ohledně znovuzrození socialistických značek.
PR Summit 2012 se nesl v přátelské atmosféře. Zcela jistě však nelze hovořit o čistém představování case studies z oborů jednotlivých řečníků a následné diskuzi. Většina striktně odborných přednášek zůstala bez odezvy publika, které se v daném prostředí pohybuje den co den a na PR Summit si účastníci přišli spíše odpočinout a podiskutovat s kolegy. Větší pozornost odborným přednáškám nezajistila ani absence bezplatné Wi-Fi . Je škoda, že konferenci o komunikaci scházel nejdůležitější komunikační prostředek, internet.
Socialistické brandy už nejsou retro?!
Celá konference se točila hlavně okolo tématu obnovy či renesance českých socialistických značek. Seznam speakerů rozšířili zástupci společností Botas, Prim, Eta, Kofola či DBK. Zajímavým výstupem bylo volání účastníků po obnovení dalších tradičních značek jako Jawa a Tatra. Konference byla příjemně nostalgická a zároveň v nás dokázala zase jednou vyvolat pýchu na „české“.
České značky z dob socialismu stály v devadesátých letech na rozcestí „změna nebo zánik“ a pouze některým se podařilo na nově otevřeném trhu přežít. To firmy dokázaly i díky tomu, že se naučily se svými zákazníky správně komunikovat. V panelové diskusi zástupců právě takových socialistických značek souhrnně promluvil Robert Janča, marketingový ředitel firmy Botas. Popsal, jakým způsobem oživila komunikaci čím dál tím populárnější Botas(ka). Pro tyto výrobky, stejně jako pro hodinky Prim povětšinou platí, že svou novou tvář se snaží najít v sekci prémiových výrobků (v případě hodinek Prim spíše až v luxusní sekci). Své zákazníky proto museli přesvědčit o tom, že český výrobek rovná se kvalitní výrobek, a v případě těchto brandů se to jistě daří.
Návštěvníky nejlépe hodnoceným vystoupením byla prezentace Romana Stupky, bývalého generálního ředitele společnosti Eta . Ten se soustředil především na to, jak tradiční česká značka domácích spotřebičů znovu dobývá srdce mužů, žen a jejich kuchyní. Zajímavá byla především strategie obnovy důvěry Čechů ve značku i přes to, že se Eta již nevyrábí v Česku, nýbrž v Číně.
V případě Kofoly je nejzajímavějším prvkem obnovené identity brandu to, že se údajně vůbec nesnaží spojovat se svým předchůdcem před rokem 1989. Tedy že si nezakládá na žádné nostalgii či tradici. Jak je značka vnímána zákazníky, toť otázka. Kofola ale sama sebe vidí jako moderní novodobou českou značku.
Opravdu ji tak ale její zákazníci vnímají, když se v roce 2010 profilovala takto?
Transparentnost a boj proti korupci se cení
Jedním z nejinspirativnějších bylo též vystoupení starosty města Kuřim – Draga Sukalovského, který představil úspěšný projekt soutěže Otevřeno X Zavřeno 2011, týkající se transparentnosti státní správy, jež rozjeli právě v Kuřimi. Jako první český starosta se Drago Sukalovský rozhodl zveřejňovat průběh tendrů na webových stránkách svého města. S trochou cynismu můžeme říci, že vystoupení pana starosty skvěle zapadlo do leitmotivu velké části konference – změny přístupu poděděného léty socialismu. Snažení Draga Sukalovského nezbývá než jen přát úspěch a přenést jeho dobrou práci i mezi ostatní složky státní správy.
V závěru konference byla vyhlášena PR osobnost roku, kterou se stal David Ondráčka, ředitel společnosti Transparency International, známý svým bojem proti korupci a problematice vyhlašování veřejných zakázek.
Co čekají účastníci konference od PR Summitu? Především si povšimněte prosím času 2.12 a dále!
Poslední část summitu byla již spíše zábavná a odlehčená a řady posluchačů v tu dobu lehce prořídly. Závěrečnou soutěž v prezentování moderovala Iva Pazderková, jež předvedla jak svůj komediální talent, tak i dostatek inteligence (dle jejích slov) zaobalené v PR “blbé blondýny”, když představovala jednotlivé soutěžící v rámci bloku RICPIC: PR strategie, jak dostat svého kandidáta na Hrad. Nápaditý, svižný a zábavný výkon předvedl zejména David Brada, majitel společnosti Cream Prague, za který si odnesl první cenu.
Na konec bychom rádi uvedli malou perličku, kterou PR Summit 2012 pořádaný společností Blue events rozhodně překvapil. Informační materiály konference byly opravdu neotřelé – průvodce programem vypadal jako bulvární deník. Co vy na to?
Jak citovat tento článek?
REDAKCE. Změna, retro a PR Summit 2012. Markething [online]. 31. října 2012 [cit.2012-11-1]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/zmena-retro-a-pr-summit-2012.