Connect with us

Komentáře

Social Marketers Summit měl koule

Poslední říjnovou středu proběhl v Bio Oko třetí ročník Social Marketers Summitu (SMS), mezinárodní konference o marketingu v sociálních médiích. Jak akci stručně shrnout? Kdo nebyl, prohloupil. Přehlídka skvělých řečníků, gangsterská vizuální nóta á la GTA, živý battle Vodafonu a O2, originální visačky, live stage DJ a hlavně zasvěcená diskuze nad ožehavým tématem návratnosti investic do sociálních médií. 

Ústředním motivem letošního SMS bylo heslo SHOW ME THE MONEY! Tedy jasný imperativ na návratnost investic ve světě sociálních médií. Organizátoři Pavel Hacker s Vojtou Bednářem to vzali po svém a celou konferenci pojali v gangsta duchu gétéáčkové vizualizace, rovných kšiltovek, budíků na krku a povážlivě padajících kalhot. Každý účastník konference byl do jejich hry vtažen už během převzetí své visačky, na které dominovalo hip-hopové hustojméno (viz obrázek) nad jménem pravým. „Použili jsme veřejný webový generátor hip-hopových jmen. S nápadem přišel autor vizuální podoby celého Social Summitu, Aleš Hudec, který okořenil akci hned několika super nápady. Za organizátory mu tímto moc děkuju,“ řekl na adresu visaček Pavel Hacker.

Ondřej "MC Spin" Pavlů, foto: Ondřej Pavlů, Markething.cz

Troufám si říci, že SMS byl také první konferencí, kde na pódiu zahříval svůj mixážní pult DJ (konkrétně DJ Flux), navíc na recyklačních kontejnerech (ano, SMS byl totiž čistý!), což dotvářelo celý kolorit akce. Že to nebyla střela vedle, dosvědčil nejeden účastník, ale například i jeden z hlavních řečníků, Polle de Maagt:

 

Crowdfunding. Děláme svět lepším

Konferenci zahájila menší rozcvičkou sympatická Danae Ringelmann, spoluzakladatelka crowdfundingové platformy Indiegogo, kterou týdně proteče suma v řádu jednotek až desítek milionů dolarů. Ve svých slidech ukázala, proč a jak se lidé zapojují do crowdfundingu a definovala crowdfundingová 4P (Passion, Pride, Participation, Perks). Zajímavé bezesporu je, že na podobných platformách mohou lidé nejen efektivně získat finanční prostředky, ale jejich „sponzoři“ zároveň fungují i jako jedna velká focus group, která svému zadavateli v podstatě platí za to, že mu dává zpětnou vazbu, postřehy a rady, jak produkt dále zlepšovat a rozvíjet.  A pro koho, že je tedy crowdfunding určen? Slovy Danae:  „When a toliet company can effectively use crowdfunding, then anybody can.“

Z několika prezentovaných úspěšných případových studií nadhazuji právě zmíněnou toilet company. Výrobce toaletních papírů, který 50 % svých výdělků věnuje na sanitární pomoc v zemích třetího světa, potřeboval 50.000 dolarů na svůj rozvoj.

ARVE Error: need id and provider

 

No, řekněte, vy byste jim alespoň těch pět dolarů nedali?

Facebook: engagement nebo hardsell?

Po Danae přišla řada na Polleho de Maagta. Zřejmě nejlepší řečník konference a rozhodně ten nejaktivněji tweetující otevřel svoji prezentaci hláškou, že sice vypadá na šestnáct (vypadá), ale ve skutečnosti mu táhne na třicet (budeme mu to věřit). Polle většinu své prezentace věnoval případové studii nizozemských aerolinek KLM, ze kterých se dle svých slov snaží udělat „first social media airlines“. Jen pro zajímavost, sedmi jazyky hovořící social media tým KLM na Facebooku týdně zodpoví na 25.000 dotazů a jejich celkové množství ročně roste zhruba o 300 %. Pod vedením Polleho také v KLM udělali skvělou social-driven kampaň, která vygenerovala šestimístné číslo pozitivních impresí (jen na Twitteru). Více ve videu níže.

ARVE Error: need id and provider

 

Pravda, Adam Zbiejczuk poměrně jasně prohlásil: „I think it’s fake“, na což Polle zareagoval tak, že prý dostal mnoho reakcí á la „Dude, nice ad, but where is my suitcase?“

Během prezentace zaznělo mnoho zajímavých tipů a postřehů. Například pokud chcete uspět u managementu firmy, naučte se ovládat jazyk management porn. Jinak řečeno, buďte schopni převádět své úspěchy do excelových tabulek. Pokud chcete uspět obecně, tak nepřetvářejte, ale učte se od ostatních, a nedávejte na rady agentur, nýbrž věřte krokům své konkurence. No, vydalo by to na samostatný článek. Dobrou zprávou budiž, že – stejně jako loni – se vše natáčelo a v nejbližších dnech by se záznamy přednášek měly objevit na stránkách TyInternety. Pokud jste na SMS nebyli, tak minimálně Polleho vystoupení si určitě pusťte. Stojí to za to. Fakt.

Blok uzavřel pan Slevomat, Tomáš Čupr, který si jako první řečník dne vzal slovo v češtině. Teda, v newspeakové češtině. Za své novotvary jako fokusovat, tárdžetovat, rýčovat, ingejdžovat apod. si vysloužil hned několik kousavých tweetů, které se po celou dobu konference promítaly na projektoru přímo vedle prezentací (a nejednou způsobily zcela mimo tematický smích publika).

Jeho prezentace byla plná dat, která naprosto stavěla na hlavu přesvědčení o tom, že Facebook není místo pro výkonnostní marketing. Jeho strategie ROI first, then engagement, poměrně jasně ukázala, že Slevomat Facebook rozhodně nevyužívá jako help linku ani jako médium budující pozitivní povědomí o značce, ale jako prodejní kanál. Proto nepoužívá obrázky (které jsou efektivnější pro engagement), ale odkazy (které fanoušky vedou přímo na místo nákupu). Důkazem budiž, že asi třetinu z 1,6 milionu návštěv na Slevomat přivádí právě Facebook. A proč ne engagement? Protože „engagement je luxus pro velké brandy“.

Jako příklad efektivní reklamy na Facebooku ukázal Tomáš Čupr kampaň k nabídce s běžeckými botami. Poctivým cílením zasáhli téměř celou cílovou skupinu a za reklamní investici 2,5 tisíce Kč prodali boty za 16 tisíc. Těžko ale říct, kolik stála práce PPC specialistů.

Jan Řežáb, pan řečník

Že je Jan Řežáb, CEO Socialbakers, řečníkem par excellence, o tom bude těžko někdo pochybovat. Co na tom, že se od něj člověk dozví relativně obecné rady, když je slyší zaobalené v rétorickém saténu a podané stylem ostřílené hvězdy kongresových pódií (Vojta Bednář trefně poznamenal „No, kdo by nechtěl mluvit jako on…“). Jan Řežáb působil jako dokonalý protipól Tomáše Čupra, protože jeho prezentace byla vedena v duchu engagement je král. Jinak řečeno, sbírejte lajky, komenty a sdílení, jinak můžete rovnou zavřít krám.

Čím však zaujal asi nejvíce, alespoň soudě dle tweetů, byly aktuálně vyvíjené automatické videoreporty pro klienty Socialbakers. Jimi povznesl Polleho management porn na úplně jinou úroveň.

A během závěrečných dotazů rozesmál obecenstvo touto hláškou vysvětlující nutností explicitních žádostí o komentáře a lajky:

Lidový Twitter účet a operátorská battle

David Orlic ze švédských Volontaire svoji přednášku věnoval případové studii Curators of Sweden – oficiální švédský Twitter kanál spravuje každý týden jiný obyvatel Švédska. Více o tomto “nejdemokratičtějším Twitter účtu na světě” již brzy v samostatném článku! Snad jen na ochutnávku – kampaň s rozpočtem 100.000 dolarů prý vygenerovala publicitu v hodnotě 40.000.000 dolarů.

David Orlic, Volontaire. Zdroj: facebook.com/socialsummit

Výborným zpestřením celé konference byl live battle, ve které si to na pódiu rozdala (verbálně) Alena Brunhilda Oswaldová z O2 s Lenkou Černou z Vodafonu. Tématem byli operátoři na sociálních sítích. Z dalších řečníků třeba zmínit určitě Petru Jankovičovou z TRIADu, jejíž případová studie facebookové stránky Velkopopovického Kozla byla v podstatě desetiminutový smích publika, skákajícího árijce (interní vtip pro účastníky) Eduarda Krečmera z Brandz Friendz, který by se dal nazvat chodící encyklopedií reklamy na Facebooku, nebo Vojtu Bednáře a jeho entuziastickou přednášku o “zero budget” kampani Vladimír Franze (a díky Adamu Zbiejczukovi a jeho aršíku se následně SMS stal podpisovým místem VF).

Operátorská battle. Zleva: Pavel Hacker, Alena Brunhilda Oswaldová (O2), Lenka Černá (Vodafone). Zdroj: facebook.com/socialsummit

Díky a see you next year, brothaz!

Jak vše shrnout na závěr? Velmi uvolněná, ale také velmi přínosná konference, která, dle mého názoru, pozornému účastníkovi jeho registrační investici určitě vrátila.

A na co se těšit příští rok? Slovy Pavla Hackera: „Příště určitě můžu slíbit opět několik špičkových zahraničních jmen, jako byli Danae a Polle. Letos jsme byli opravdu blízko příjezdu ředitele sociálních médií Heinekenu. Pokud zapadne do dramaturgie dalšího ročníku, pokusíme se určitě příští rok. Osobně bych si přál konečně řečníka z Polska. A z velkých médií nám chybí poslední do sbírky: TechCrunch.“

Tak jo, budeme se těšit.

Fotky z akce naleznete zde.

Pro aktuální informace si lajkněte stránku SMS.

 

Zdroj náhledového obrázku: facebook.com/socialsummit

Jak citovat tento článek?

PAVLŮ, Ondřej. Social Marketers Summit měl koule. Markething [online]. 5. listopadu 2012 [cit.2012-11-5]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/social-summit-2012.

 

Continue Reading

Spoluzakladatel a první šéfredaktor serveru Markething.cz. Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Když neukájí svoji grafomanii, běhá po horách.

More in Komentáře

To Top