Kreativita
Zdenek Rykr: Reklamní mág první republiky
Znáte Orion, čokoládovou hvězdu? Nebo tyčinku Kofila? Jejich autorem je Zdenek Rykr, avantgardní malíř a především úspěšný reklamní grafik první republiky. Národní galerie v Praze mu letos uspořádala velkou výstavu, na kterou můžete zajít až do konce prázdnin.
Zdenku Rykrovi bylo dvacet, nevzali ho na AVU a myslel si, že svůj sen stát se malířem bude muset nadobro opustit. Jenže se psala dvacátá léta, Československá republika byla mladá dynamická země se spoustou průmyslových podniků a domácích firem. A příležitostí bylo spoustu.
I když se nechal zapsat jako student na pražskou Filosofickou fakultu na dějiny umění a klasickou archeologii, vzal mladý Zdenek pár drobných zakázek: namalovat plakáty pro Kolínskou rafinerii petroleje nebo výrobce baterií ve Slaném. Pak ho oslovila další firma, zda by s nimi nechtěl spolupracovat. Ta se jmenovala “První česká továrna na orientálské cukrovinky na Královských Vinohradech, A. Maršner“. První, co Rykra napadlo, bylo, že by to jméno potřebovalo trochu zjednodušit a zkrátit.
Čokoládovna nedávno nakoupila novou linku a pro produktovou řadu nejjemnější čokolády začala používat název Orion. Orion byl ale v jejím podání spíš neohrabaný lovec. Stejně to byl pokrok, když firma v roce 1896 vznikla, prodávala hlavně šumáky a turecký med a ve znaku měla dva červené trpaslíky, jak si libují u sklenice šumivé limonády. Rykr šel ale dál a u podpisu smlouvy v březnu 1921 už nakreslil jednoduché logo – čtyřcípou hvězdu Orion.
Ředitel továrny viděl v Rykrovi talent a potenciál a dal mu téměř úplně volnou ruku. Měl právo na to vytvářet všechny obaly na čokolády a další produkty, všechny tiskoviny, logo, prezentaci firmy na výstavách, balicí papíry a podobně. Zdenkovi to ale nestačilo. Začal ještě vydávat časopis Čokoládový svět, kam psal rady, jak uspořádat výlohy nebo jak komunikovat se zákazníky. Bral za to královský plat, který mu umožňoval cestovat – Zdenek projel půl Evropy, každý rok jezdil do Paříže a užíval si luxusních restaurací a hotelů. Za to ale musel být v továrně kdykoliv k dispozici.
V roce 1928 firma pod Rykrovým vedením prošla kompletní proměnou značky, dnes bychom řekli rebrandingem, a vznikl moderní podnik Orion. Orionka byla jednička na trhu, zaměstnávala 1500 lidí a dosahovala až třetiny trhu s čokoládou. Portfolio jejích produktů se rozšiřovalo a Zdenek Rykr používal jak motivy tradiční – exotické motivy nebo krajiny připomínající švýcarské hory, tak luxusní dezény nebo obaly, které se líbily dětem.
Proslavil se ale hlavně neobyčejně vkusnými, moderními grafickými vzory, které obdivujeme dodnes. Zdenek Rykr ukončil svůj život dobrovolně po začátku německé okupace v roce 1940. Jeho čokoládová hvězda ale svítí dál.
Zdroj náhledového obrázku:
Nestlé
Jak citovat tento článek:
HEJLOVÁ, Denisa. Zdeněk Rykr: Reklamní mág první republiky.[online]. 14. června 2016 . Dostupné z: http://www.markething.cz/zdenek-rykr-reklamni-mag-prvni-republiky