Kreativita
Lékař není zdarma. Ve fiktivním e-shopu VZP ukazuje ceny zákroků
Zdraví je to nejdražší, co máme. Mnoho Čechů si ale neuvědomuje, kolik různé zákroky chránící naše zdraví doopravdy stojí. Veřejné zdravotnictví může způsobovat pocit, že návštěvy lékařů jsou zdarma. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) se v nové kampani rozhodla otevřít Čechům oči a ukázat, kolik jednotlivé zákroky doopravdy stojí a jak důležitá je prevence. To vše za pomoci fiktivního e-shopu.
Říká se, že zdraví máme jen jedno, že se nedá koupit, a proto je také tím nejdražším, co máme. Mnoho lidí si ale jeho hodnotu uvědomí až v momentě, když zdraví přestane sloužit. Ani to ale neznamená, že si umí představit konkrétní finanční částky, které jednotlivé lékařské procesy stojí. Nová kampaň VZP chce skrze fiktivní e-shop ukázat, cenu například transplantace nebo léčby infekčních onemocnění. Cílem je tak mimo jiné přimět Čechy k prevenci onemocnění a zranění, vysvětlit fungování českého zdravotního systému i zajistit jeho udržitelnější financování.
Návštěva lékaře nic nestojí. Nebo ano?
Češi si mnohdy neuvědomují ceny jednotlivých zdravotních procedur a zákroků. V omezené míře se s nimi setkávají pouze v ordinacích zubních lékařů. V ostatních oblastech zdraví ale cenovky vidí pouze pokud jimi využívané zdravotní zařízení nemá navázanou spolupráci s pojišťovnou nebo pokud vyžadují neproplácený zákrok. Český systém veřejného zdravotnictví placený z daní tak může vzbuzovat pocit, že zdravotnictví je zadarmo. Bohužel to vede k zanedbávání prevence, k nadužívání služeb záchranné služby a mnoha dalším finančně náročným fenoménům, které zdravotní systém připravují o finance. Ty by mohly být využity na modernizaci nemocnic, nové přístroje, léčbu nemocí, kterým nelze předcházet prevencí nebo například na lepší ohodnocení zdravotníků a zvýšení atraktivity jejich zaměstnání.
Týden na JIPce za desítky tisíc, nová ledvina za „půl mega“
Poukázat na komplexní problematiku fungování českého zdravotního systému se v nové kampani rozhodla VZP. Od pondělí 6. února spustila kampaň v online i offline prostoru, ve které představuje ceny jednotlivých zdravotních zákroků skrze fiktivní e-shop. V obchodě Systemshop.cz si lidé mohou do košíku vložit například týden na JIP, léčbu často podceňované chřipky nebo transplantaci ledvin v akci 1+1. Vzhledem k tomu, že podle ČSÚ jsou mezi Čechy nákupy na internetu oblíbené, má kampaň z dílny agentury McCann Prague potenciál zaujmout.
Prevence je levnější než léčba
Důvěra v neomezené zdroje zdravotního systému je jeden z faktorů zanedbávání prevence. Prevence je přitom výhodnější nejen pro zdraví pacientů, ale také pro veřejné finance. Prevence je totiž levnější než léčba. Lidé ale stále dostatečně nepředchází onemocněním zdravým životním stylem, nepovinným očkováním nebo využíváním preventivních prohlídek. Nová kampaň VZP, ale nechce vyčítat ani strašit, jako spíš edukovat. Jejím deklarovaným cílem je primárně zvýšit zdravotní gramotnost.
Riziko kontroverze nebo možný backfire?
Téma kampaně může do jisté míry způsobit kontroverzi, přece jen se dotýká citlivého tématu zdraví a rizika nedostatku zdravotní péče. Ivan Duškov, náměstek ředitele VZP pro služby klientům, vysvětluje, proč se pro formu e-shopu rozhodli: „Reklama, která v rukavičkách sděluje, že kouření škodí zdraví, už nefunguje. Pokud chceme začít něco měnit, a v tomto případě nic menšího než uvažování lidí o svém zdraví a celém systému, musíme zvolit provokativnější formu.“ Nemůže ale dojít k backfire efektu, kdy lidé ze strachu o vyčerpání financí systému přestanou zdravotní služby využívat? Potenciálním rizikem je také stigmatizace lidí, jejichž léčba, která nutně nemusí být způsobena nedostatečnou prevencí, je finančně náročná. „Kampaň jsme stavěli tak, aby spustila veřejnou debatu a vyvolala údiv nad „šokujícími cenami“ reálných nákladů na zdravotní péči. Naším cílem je zachovat prosperující systém zdravotní péče. Zdravě fungující zdravotní systém je nesmírně důležitý pro budoucnost každého z nás, proto jsme se rozhodli přesunout od gramotnosti spojené se zdravím k finanční gramotnosti s tím spojenou “ dodává k potenciálním rizikům kampaně Leonard Savage, kreativní ředitel McCann Prague.
I přestože se české zdravotnictví potýká s problémy s financováním, funguje velkoryse, spravedlivě a je na vysoké úrovni. Další finance by ale jeho kvalitu mohly dále zlepšovat. Pokud se potenciální rizika kampaně nenaplní a její exekutiva zvládne oslovit i jednotky procent lidí dala by se kampaň označit za úctyhodný společensky odpovědný počin.
Jak citovat?
HÁJKOVÁ. Karolína. Lékař není zdarma. Ve fiktivním e-shopu VZP ukazuje ceny zákroků. Filip Thein, editor. In: Markething [online], 2022. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/VZP_eshop
Zdroje:
https://www.czso.cz/csu/czso/13-nakupovani-pres-internet-m5i653wzsd
Credits kampaně
Agentura: McCann Prague
Chief Creative Officer: Leonard Savage
Head of Craft: Jiří Horut
Executive Creative Director: Filip Kukla
Art Director: Robert Houzar
Copywriter: Jaroslav Schovanec
UX & Digital Production: Edvard Vajgl, Antonín Kůs
PR & Health Director: Peter Hermann
Account Director: Jan Antonů
Account Manager: Veronika Kovalčíková
Agency Producer: Jitka Baldwin
Fotograf: Patrik Klema
DOP: Martin Douba