Markething.czMarkething

menu

zavřít

Věci z druhé ruky jsou trendy. V Česku vzniká projekt, který vám doma udělá pořádek a zároveň pomůže.

Autor článku

Studenti 2.ročníku MKPR na FSV UK, kteří se nebojí jakéhokoliv hosta a výzvy.

17. června 2021

Second-hand trh prošel v posledních letech výraznou změnou. Nakupování již vlastněného zboží (tzv. pre-owned) už není pouze otázkou úzké skupiny zákazníků, ale poptávka po něm roste globálně. A zájem o nákup věcí z druhé ruky mají i čeští spotřebitelé.

Pro mnoho lidí je nákup použité módy poháněn touhou neustále obměňovat svůj šatník, ale tak, aby to šlo ruku v ruce s udržitelným životním stylem. Online platformy prodávající zboží z druhé ruky nabývaly na popularitě ještě před pandemií covidu-19. V roce 2019 tento trh rostl 21x rychleji než běžný trh s oblečením. Události minulého roku ale růst urychlily.

Podle reportu společnosti ThredUp se očekává, že se americký trh s použitou módou v příštích 10 letech více než ztrojnásobí, a sice z 28 miliard USD (2019) na 80 miliard USD (2029).

(zdroj: ThredUp)

Second-hand trh má zejména potenciál dramaticky změnit důležitost fast fashion, tedy obchodního modelu založeného na nákupu levného a cenově dostupného oblečení, které se vyrábí ve velkém objemu a za ekologicky nepřijatelných podmínek, který ztělesňují značky jako H&M nebo Zara. Zatímco trh s rychlou módou by měl v následujících 10 letech vyrůst o 20 %, trh se second-hand oblečením o 185 %. Měl by tak rychlou módu brzy předstihnout.

(zdroj: ThredUp)

Jak se k second-hand nákupům staví Češi

Second-handové prodejny byly dlouho vnímány jako místa s opotřebovaným a ne příliš vzhledným zbožím, do kterého byste šli možná jedině kvůli nízkým cenám. I v České republice ale během posledních let vznikly výběrové prodejny se second-hand oblečením jako například Crashily nebo Second hand 1981 (oba dva mají na sociálních sítích několik desítek tisíc sledujících) a na trh vstoupily globální online platformy, které výměnu oblečení výrazně usnadnily a z nakupování použitého oblečení udělaly opět trend. 

To, že zájem o oblečení z druhé ruky roste i u českých spotřebitelů, dokládá každoroční průzkum Fashion (Re)search módního vyhledávače Glami. Ten ukázal, že webový portál Vinted v minulém roce navštívilo 3,55 milionu Čechů, což by jej ve srovnání s ostatními hráči ve světě online módy řadilo na 3. příčku nejnavštěvovanějších e-shopů.

Na poptávku zareagoval i jeden z největších módních e-shopů Zalando, který na jaře tohoto roku v Česku spustil online second-hand a rád by se stal největším online bazarem s módou z druhé ruky v Evropě.

Český projekt, který chce pomáhat

Motivovat k nákupu oblečení z druhé ruky chce i český projekt Pomáhejme spolu, na který v současné době probíhá sbírka na platformě Donio. Ve zkratce jde o aplikaci, skrze kterou můžete prodat to, co už nepotřebujete, přičemž peníze, za které danou věc prodáte, putují do vámi a kupujícím vybrané nadace. 

Za myšlenkou tohoto projektu stojí osobní příběh samotné zakladatelky Karolíny. “Důvodů, proč jsem se projekt rozhodla založit, je několik. Chtěla jsem pomáhat tam, kde je to potřeba. Ten nápad se zrodil jednou u kamarádů na návštěvě, když si posteskli, že mají plné skříně nenošeného oblečení. A mě opravdu vadí, když někdo doma hromadí věci, které by někdo jiný využil.”

Celému projektu se Karolína věnuje ve svém volném čase a za vlastní náklady. Sbírka by jí mohla pomoci projekt nastartovat a vytvořit samotnou aplikaci, skrze kterou by se lidé mohli zbavovat věcí, které nepotřebují. “Původně jsem měla v plánu založit web jako je Marketplace, ale aplikace se ukázala být lepší volbou,” říká Karolína.

Účelem této aplikace je dlouhodobě přispívat. “Nejčastěji totiž lidé přispívají jednorázově, a to zejména v období Vánoc. I když jednotlivec prodejem nenošeného oblečení přispěje klidně jen jednou, v součtu s ostatními to vytvoří konzistentní podporu nadacím,” vysvětluje.

Podle ní je hlavní rozdíl této aplikace v tom, že se prodejce předem vzdává celého výtěžku z prodávané věci. “Celý projekt je neziskový a užitek z něj čerpají pouze prodávající, kteří se zbaví nepoužívaného oblečení a nadace, kam putuje veškerý výtěžek z prodeje.” Aplikace jako Etsy nebo Vinted tak za konkurenci nepovažuje. “U nich se z prodeje obohatíte jen vy sami,” dodává.

Karolína věří, že díky charitativnímu aspektu, který v sobě projekt nese, si svou cílovou skupinu sám získá. “Charita je skutečně to hlavní. Je zde ale i přidaná hodnota z hlediska ekologie a udržitelnosti – sama jsem velkou odpůrkyní nakupování nového oblečení a hromadění či vyhazování toho starého, byť stále nositelného. A právě takové oblečení se zde bude nabízet. “

(zdroj: Donio)

V Česku ještě není udržitelnost takové téma jako jinde

Aplikace by podle ní mohla mít úspěch zejména ve větších městech a u mladší generace, která má k tématu udržitelnosti nejblíže. “Na západě je toto téma daleko více v popředí než v Česku. Lidí, kteří o appku projeví zájem, nebude zdaleka tolik jako je např. na facebookovém Marketplace, nicméně u nás už funguje podobný projekt Fandi mámám, který je úspěšný.”  

Pro ni samotnou je udržitelnost důležitým tématem a chtěla by o něm edukovat i ostatní. “Ten, kdo nás chce podpořit, si musí být vědom toho, že hlavním účelem je právě charita a udržitelnost. Chceme se pokusit, aby lidé více přemýšleli o tom, jak a co nakupují.” Do budoucna by však ráda právě i s těmito obchody navázala spolupráci tak, aby se jejich oblečení ze starých kolekcí zbytečně nevyhazovalo.

Nejdůležitější je ale podle ní stejně přístup každého z nás. “Sama teď recykluji oblečení z puberty, například sukně z tanečních (smích). Kupuji si i nové, ale pokud něco dám pryč, tak buď do sběrných kontejnerů pro Červený kříž nebo na ekologickou recyklaci. Nebo ho prostě rozdám kamarádům. Minulý rok nám všem navíc ukázal, že k životu kromě tepláků a tílka o moc víc oblečení vlastně nepotřebujeme.”

Projekt Karolíny Pomáhejme spolu dokazuje, že dříve zatracované second-handy se mohou stát budoucností nakupování oblečení, za které se lidé nebudou stydět. Ba naopak – nebudou totiž chtít být ti, kteří se chovají neeticky a neekologicky. Karta se tak v poslední době znatelně obrací a tato potřeba začíná být na straně jak konzumentů, tak i menších a větších hráčů (viz Zalando). Vše nasvědčuje tomu, že pozitivní přístup k udržitelnosti bude v blízké budoucnosti prostupovat do všedních životů nejen ve sféře módního průmyslu, ale právě ten z principu jako “trendsetter” bude vyvíjet tlak na jiná odvětví služeb i průmyslu.

Jak citovat tento článek?

MALEČOVÁ, Tereza a Ondřej PROCHÁZKA, Věci z druhé ruky jsou trendy. V Česku vzniká projekt, který vám doma udělá pořádek a zároveň pomůže. Martin HONC, editor. In: Markething [online], 2021 [cit. 2021-06-13]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/veci-z-druhe-ruky-jsou-trendy

Zdroje:

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesi-maji-zajem-o-modu-z-udrzitelnych-materialu.loni-objednavky-vzrostly-o-215-procent

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zalando-v-cesku-startuje-modni-bazar-obnosene-je-trendy-151439

https://magazin.aktualne.cz/kdyz-moda-pomaha-prirode-second-handy-jsou-zivotni-styl-shod/r~e48a2144754d11e9b5e8ac1f6b220ee8/

https://www.donio.cz/pomahejmespolu