Komunikace
V hlavní roli: Pumpkin Spice Latté
Listy na stromech jsou zbarveny do oranžova, všichni mění trička za svetry… Podzim je znovu tu a s ním i slavné Pumpkin Spice Latté! Počasí se zhoršuje a s tím se zvětšuje i potřeba dát si něco na zahřátí. Známý drink z dílny kavárenského řetězce Starbucks se stal pro mnohé zákazníky podzimní klasikou.
Hit dýňového latté už je s námi 18 let. Denně se objeví 3000 krát v hashtagu na Twitteru, ročně se prodá kolem 20 milionů kelímků a firmě Starbucks vygeneruje obrat kolem 80 milionů dolarů. Co vlastně tento fešák ve svátečním kelímku skrývá pod víčkem? Jak šílenství kolem dýňového latté vlastně vzniklo? A co z něj dodnes činí nejprodávanější sezónní drink na světě?
Příběh nápadu a jedné dýně
#TheRealPSL (the real Pumpkin Spice Latté), jak ho lidé na sítích označují, bylo poprvé vytvořené v roce 2003 v americkém Seattlu pod vedením produktového manažera Starbucks Petra Dukea. Vývoj nápoje údajně trval tři měsíce, kdy specializovaný tým baristů konzumoval koláč s dýňovou příchutí a zapíjel ho espressem, aby doladil každý detail sladké chutě, která je dnes pro tradiční nápoj charakteristická.
Pumpkin Spice Latté, v překladu latté z dýňového koření, se do roku 2015 údajně ani neskládalo ze skutečného dýňového pyré, jak si možná mnozí mysleli, ale jenom z dýňového sirupu, espressa, mléčné pěny a koření, mezi které patřila například skořice, lískový oříšek či zázvor. Po kritice zákazníků začal konečně Starbucks po roce 2015 přidávat do drinku i dýňové pyré, a tak se z latté stalo „to pravé ořechové“ pro milovníky sladkých a kořeněných věcí. Zajímavý je hlavně ale social-media marketing slavného nápoje, který Starbucks odstartoval ve stejném roce.
A jak o svém příchodu dáváš vědět ty?
Nápoj byl uveden do prodeje na podzim vždy v jiný termín a prodával se jenom 3 měsíce v roce. Aby Starbucks příznivce známého drinku zaujal, nabízel na internetu pokaždé jiný způsob, jak přijít na to, kdy se drink objeví na pultech kavárny.
Například v roce 2014 uskutečnil Starbucks online soutěž, ve které mohli fanoušci vyhrát nápoj před oficiálním spuštěním každoročního prodeje. V roce 2018 zase Starbucks na Facebooku založil tajnou skupinu pod názvem „Leaf rakers Society“ (společenství odhrabávačů listí), kde tajně oznámil den, kdy se specialita objeví na pultech kaváren.
Tento rok příchod PSL oznámil Starbucks na svých sociálních a webových stránkách – zároveň s kvízem jménem „pumpkin-love-o-meter“, který by měl odhalit, jak moc je zákazník milovníkem dýňových příchutí. Image známého nápoje se tak rodil hlavně online.
Na počátku byl kelímek… V brýlích
PSL má vlastní účet nejen na Twitteru, ale také na Instagramu. Na obou se těší vcelku velké popularitě. Instagram sleduje téměř 30 tisíc lidí a na Twitteru má 17 tisíc fanoušků.
Na fotkách můžeme pozorovat hlavně vesele vyobrazený Starbucks kelímek pozorující svět přes oranžové brýle. Pózuje s popcornem v kině, skáče s padákem z letadla nebo se fotí u slavné zdi ze seriálu Stranger Things.
Příspěvky jsou většinou nápadité a hravé. Pumpkin Spice Latté je pouze druhým drinkem na světě s vlastními sociálními sítěmi – konkurenta už mu tedy dělá jen frappucino, také z dílny slavného řetězce Starbucks.
Z nápoje se tak stala i milá postavička lákající tisíce lidí do provozoven Starbucks. V posledních letech můžeme na sítích známého latté sice sledovat úpadek aktivity, nápoj však i přesto nadále ročně Starbucksu vynáší v průměru 80 milionů dolarů ročně. A není pobočka Starbucksu, která by ho v podzimním období zákazníkům nenabídla.
Jak citovat tento článek?
PLEVÁKOVÁ, Michelle. V hlavní roli: Pumpkin Spice Latté. THEIN, Filip, editor. Markething.cz [online]. 2021, 13.11.2021 [cit. 2021-11-11]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/v-hlavni-roli-psl
Zdroje:
https://1075koolfm.com/fun-facts-about-the-pumpkin-spice-phenomenon/
https://www.cosmopolitan.com/uk/worklife/a23005009/starbucks-new-autumn-menu/