Reklama
Studentské spoty: Reklama na Biotrička
Každý letní semestr probíhá na oboru Marketingová komunikace a PR FSV UK předmět Kreativita v reklamní tvorbě vedený Mgr. Tomášem Mrkvičkou. Studenti v něm každý týden v týmech na základě zadaných briefů pracují na návrzích pro printovou a později televizní reklamu. Předmět je pak ukončen projektem, jehož cílem je kompletní realizace klasického televizního spotu. Loni jsme vám představili studentské reklamy na Igráčka. Letos vytvářely kreativní dvojice studentů spoty na propagaci Biotriček, která jsou vyráběna ekologicky šetrnými postupy. Příjemnou zábavu!
Letošní závěrečný úkol předmětu popisuje Mgr. Tomáš Mrkvička. “Úkolem studentů v letošním semestru bylo natočit třicetivteřinový televizní spot na nový módní brand, který prodává biotrička (značku si studenti mohli vymyslet, práce neměla reálného zadavatele). Cílovou skupinou byli mladí ekologicky vnímaví lidé. Úkol to nebyl vůbec snadný, protože málokdo z potenciálních zákazníků vůbec tuší, že něco jako biobavlna existuje a že s “normální” bavlnou je nějaký problém. Studenti si sami museli rozhodnout, zda budou problém vysvětlovat, nebo se pokusí jen zaujmout s tím, že si případný zájemce informace dohledá. Nuže, pojďme se podívat, jak se s tím jednotlivé kreativní týmy popraly.”
O NEJLEPŠÍ SPOT HLASUJTE NÁSLEDNĚ V ANKETĚ.
Spot 1: Honza Mikulka a Jirka Štefek
“Když jsem poprvé Jirku spatřil v biotriku, nemohl jsem od něj odtrhnout oči. Prostě mu to strašně seklo,” dojímá se Honza Mikulka, jeden z tvůrcu spotu. ,,Cejtil jsem se děsně sexy,” popisuje emoce druhý z autorů, Jirka Štefek, ,,zároveň taky ale dobře – že něčemu pomáhám.” Společně se tedy rozhodli vytvořit spot, ve kterém si to obyčejné triko rozdá s biotričkem v rapové bitvě.
Spoty 2 a 3: Ondra Kolek a Evča Straškrábová
Inspirací při tvorbě spotů nám byly stále otravnější reklamy na YouTube. Chtěli jsme vytvořit takové spoty, na které si diváci nevytvoří při druhém zhlédnutí těžkou alergii. Odstrašujícím příkladem budiž zelený otrava z Alzy, Petr “Nazdar chlapi” Čtvrtníček a ta asi rapová šílenost k ochuceným pivům “Tohle aroma je fresh”. Rozhodli jsme se oba spoty zpracovat spíše klipovitě. Vsadili jsme se na dobrou hudbu, která osloví cílovou skupinu a spíš je přiláká, než odradí.
Oba spoty sází na emoce. Každý na úplně jiné. První je hravý, v přírodním tričku bychom se měli cítit přirozeně a tento pocit je vyjádřen tancem. Někdo tancuje jako královna diskotéky, někdo jako nesmělý přestárlý kluk a někdo jako utržený ze řetězu, až létají trička vzduchem (zdravíme Jirku Štefka z dvojice č. 1).
Ve druhém spotu jsme zasadili mladé lidi do ponuré městské zástavby plné betonu, špíny a šedi. Jejich biotrička představují kousek přírody, který mají s sebou, i když jsou obklopeni industriálním prostředím.
Spot 4: Václav Prchlík a Eva Bartoňková
V našem spotu jsme se snažili docílit toho, aby si lidé uvědomili, z čeho všeho jsou normální trička “uvařena”, čímž jsme jim v podstatě chtěli říct “to nechcete!”. Pesticidy a dusíkatá hnojiva jsme následně dali do kontrastu s obyčejnou ale nedotknutou přírodou, která měla působit uklidňujícím dojmem. Celý spot se nese v duchu varování a apelu ale zároveň se zde objevuje i pocit uvolnění.
Spot 5: Tereza Maršíková a Kateřina Syslová
V našem žensko-morbidním reklamním duu jsme vsadily na osvědčené sexistické klišé „kočičky, kozičky, zadečky“. Něco je ale špatně – těla nejsou vidět! Zakrývají je totiž BIOTRIČKA, která jsou tak neskutečně pohodlná, prodyšná a hypereko, že je už je nikdo nikdy nebude chtít sundat. Něco jako vložky, jen víc sexy.
Spot 6: Miroslav Slíž a Amálka El Bournová
Celý letní semestr byl výjimečný, víc kreativní. Po desítkách hodin, které jsme kreativitě věnovali, jsme se dostali k závěru, na který jsme se moc těšili. Měli jsme natočit vlastní 30 vteřinový spot. Nadšení pominulo, když jsme dostali zadání – natočit spot propagující BIO trička. Produkt, který nemá dost dobře uchopitelné benefity, které by se daly jednoduše komunikovat ve 30 vteřinách…
V našem spotu jsme se proto rozhodli vyzdvihnout přírodnost BIO triček, protože to je to podstatné pro danou cílovou skupinu. A jak jsme to udělali? Podívejte se sami.
Rádi bychom zde také poděkovali našim spolužákům – Ivě Liškové a Liboru Jordánovi za skvělé herecké výkony a Marku Dvořákovi za natočení a zpracování! Díky!
Spot 7: Václav Havlík
Jádrem našeho reklamního návrhu je sdělení, že něco jako ekologické tričko (v našem případě „EKOTRIKO“) vůbec existuje. Dominantním motivem spotu je horské kolo bez jedce, které ujíždí ulicí pronásledováno jezdci bez kola. Je to poměrně netradiční výjev, o němž si myslíme, že vyvolá v potenciálním divákovi pozornost, která bude gradovat v momentě, kdy se jeden z pronásledovatelů dá do vysvětlení celé situace – to je právě okamžik příhodný k představení produktu. Nadsázkové rozuzlení ukáže možnost nošení EKOTRIČEK jakožto další variantu ekologického chování, která je ještě dosažitelnější než jízda na kole. Implicitně by měl navíc divák nabýt dojmu, že tato trička vypadají lépe než jutový pytel, a jsou tedy „cool“.
Pro ty, kteří by zůstali v napětí, co se stalo s ujíždějícím bicyklem, je k dispozici závěrečná katarze, jež zároveň dotváří rámec celého útvaru:)
Spot 8: Livia Šiculiaková a Samuel Hora
TV spot má zvednout povědomí o existenci tzv. biotriček, která jsou vyrobena pomocí obnovitelné energie, a tak šetří naše životní prostředí. Tím, že se při jejich výrobě nespaluje tolik oxidu uhličitého, nepřispívají ke klimatické změně takovou měrou jako trička obyčejná. Snažili jsme se přitom dát do kontrastu souboj přírody s člověkem, respektive lidskou činností, a ukazát lidem, že koupě biotrička je jedním ze způsobů, jak mohou omezit znečišťování ovzduší, a pomoci tak zabránit již probíhající destrukci přírody. Spot záměrně využívá nadsázky, aby v divákovi vyvolal pocit, že pokud nebude jednat (a triko si nekoupí), příroda člověku nakonec podlehne, což by mohlo mít katastrofální následky.
Spot 9: Lenka Kotvová a Lucie Tajzlerová
A ještě poslední slova Tomáše Mrkvičky (v tomto semestru): “Přestože vymyslet a natočit spot vypadá vždy na začátku semestru jako nemožně složitý úkol, většina studentů si s ním poradila na pochvalu. Dobré hodnocení získala i některá exekučně nepříliš oslňující dílka, neboť v našem kurzu se učíme hodnotit nápady, nikoli provedení. Tak snad je to bavilo a těším se příští rok na další talentované studenty!”
Jak citovat tento článek?
KOLEK, Ondřej. Studentské spoty: Reklama na Biotrička. Markething.cz [online]. 24. června 2013 [cit. 2013-06-24]. Dostupné z: http://www.markething.cz/studentske-spoty-reklama-na-biotricka.